Tony Hawk’s Pro Skater 1+2 Review - Weer aan de top

zaterdag, 03 oktober 2020 om 11:00
tony hawk pro skater 1 2f1600419698
Een skateboard onder de arm, een walkman met punk/rock en schaafplekken van top tot teen; het is een typisch beeld van de eind jaren negentig. De legendarische Birdman zag de piek van zijn carrière en kreeg zelfs zijn eigen gamereeks: Tony Hawk’s Pro Skater. Anno 2020 is het eindelijk tijd voor een complete remake van Tony Hawk’s Pro Skater 1+2. Of de gameplay in een nieuw jasje anno 2020 nog werkt, lees je in onze Tony Hawk’s Pro Skater 1+2 review!
Tony Hawk’s Pro Skater 1+2 brengt je terug naar de simpele dagen waarin je met vrienden voor de tv kroop. Vanaf het introscherm wordt duidelijk dat deze toon ook in de remake doorgezet wordt. Blaas je favoriete nummers door de speakers, kies een level en spelen maar in deze (grafisch wat minder) indrukwekkende remake!

Koning van het skatepark

Net als in die simpele dagen heb je in Tony Hawk’s Pro Skater 1+2 maar één doel: je highscore verbeteren. De skatetitel wil dat jij het onderste uit de kan haalt en steeds beter wordt in de gameplay. Die bestaat volledig uit het uitvoeren van trucjes op halfpipes, tafels, muren en ander asfalt dat rijp is om op te skaten.
Geen plek is vreemd genoeg in Tony Hawk’s Pro Skater 1+2, wat telkens weer een uitdaging voorschotelt. Verschillende scholen worden aangedaan en natuurlijk is het legendarische warenhuis het eerste level waarin je rond mag skaten. Ieder level zit vol met uitdagingen om te voltooien die helpen met het ontgrendelen van nieuwe levels, terwijl je ook experience en geld verdient die je vervolgens aan talloze skillpunten en cosmetics kunt spenderen.
Bij het vrijspelen van een nieuwe locatie is het aan jou om uit te vogelen hoe je het terrein het beste kunt gebruiken om je highscore verder te verbeteren. Ook kun je je eigen levels maken via uitgebreide creator tools die je zo kun insteken dat je je highscore omhoog kunt werken. Door combo’s aan elkaar te rijgen alsof het shish kebabs zijn, weet je de punten al snel op te laten lopen. Daarna de echte pret pas kan beginnen!
Door je puntenmeter op te bouwen loopt langzaam maar zeker ook je specials-balk vol. Eenmaal opgeladen krijg je als het ware superkrachten waardoor je sneller skate, langer in de lucht blijft hangen en hoger springt. Het is een teken dat de tijd rijp is om een skategod te worden. Wie de specials-balk heeft opgeladen kan namelijk de meest iconische skate-trucs uitvoeren, mits je de knoppencombinatie goed uitvoert.
tony hawk pro skater 1 2 screenf1600420101

Trucjes, combo’s en highscores

Het uitvoeren van deze ultieme trucjes doe je door zelf-ingestelde knoppencombinaties tijdig in te drukken wanneer je in de lucht hangt. Een combinatie van gevoel, timing en snelheid zijn van essentieel belang. Een flinke dosis pijn en schaafplekken staat een ieder te wachten die hier niet goed op inspeelt.
In je eerste vlieguren zullen de combo’s dan ook met vallen en opstaan (letterlijk) geleerd moeten worden. De uitgebreide (en optionele) tutorial helpt je hier gelukkig goed in. Wie de combo’s uit 1999 in zijn brein heeft staan, kan deze overslaan natuurlijk, maar voor de wat nieuwere spelers is het een fantastische manier om eerst de basis te leren.
Tony Hawk’s Pro Skater 1+2 heeft meer combo’s dan we op tien handen kunnen tellen, maar zorgt dankzij een simpele basis dat iedereen gemakkelijk de controller op kan pakken. Kruisje gebruik je om snelheid te bouwen, rondje is om je board vast te grijpen, terwijl vierkantje gebruikt wordt voor een mooie kickflip. Natuurlijk kun je ook lekker grinden over tafels, palen en muren door driehoekje te gebruiken.
Op het eerste gezicht lijkt het simpel genoeg, maar niets is minder waar. Je skateboard moet immers altijd met z’n neus naar voren staan, anders schraap je met je kin over het afvalt. Het is daardoor altijd een kwestie van balans. Ga je voor die betere combo of speel je het veilig om je bestaande combo niet te verpesten?
tony hawk pro skater 1 2 screen 2f1600420057

Knal je speakers kapot!

Terwijl je dit soort levenskeuzes overweegt, (want ja, skaten is leven) kun je iedere seconde genieten van de keiharde soundtrack die Tony Hawk’s Pro Skater 1+2 met zich meebrengt. Punk/rock-klassiekers uit de originele twee delen zijn terug in de remake, terwijl ook nieuwe hits zijn toegevoegd. Zo is A Tribe Called Quest aan de soundtrack toegevoegd met de hit “Can I Kick It?” en zelfs Machine Gun Kelly is te horen met zijn nummer “Bloody Valentine”.
In totaal zijn er 37 nieuwe nummers toegevoegd aan de bestaande, iconische soundtrack. Ondanks dat niet alle nummers terugkeren (vermoedelijk door licentieproblemen) is het vooral ook de muziek die de game naar het volgende niveau tilt. De nummers spelen tijdens de gameplay gewoon af namelijk.
Deze zijn als het ware een steuntje in de rug door het upbeat tempo dat je wielen als het ware doen vliegen. Ook wanneer je de mist in gaat speelt de muziek een rol. Deze stopt er dan ineens abrupt mee. Iedere keer voelt het alsof de game zich een beetje voor je schaamt, omdat je weer plat op je gezicht bent gegaan.
Tijdens local co-op kan dit soms wat vervelend zijn als beide spelers niet zo goed in de game is. Anderzijds is local co-op een heerlijke toevoeging die terug doet verlangen naar begin 2000, al kun je natuurlijk ook gewoon online multiplayer tegen vrienden spelen. De strijd om de hoogste highscore kan anno 2020 ook gewoon online gestreden worden.

Tony Hawk’s Pro Skater 1+2 Review - Perfect voor oud en nieuw

Tony Hawk’s Pro Skater 1+2 is een remaster voor fans van het eerste deel uit 1997, maar kan met net zoveel plezier opgepakt worden door nieuwe spelers. Voor slechts 40 euro(!) heb je een extreem vermakelijke collectie van skatetitels die qua gameplay nog steeds geweldig in elkaar steken. Het spelen voelt heerlijk en simpel, maar heeft onwijs veel diepgang voordat je jezelf pas een Pro Skater kunt noemen.
Met diverse locaties vol uitdagingen is er meer dan genoeg om van te genieten terwijl je steeds een beetje beter wordt. Wanneer je vervolgens local co-op speelt, kun je je kunsten tentoonstellen tegenover al je vrienden. En dat natuurlijk wel onder het genot van een fenomenale soundtrack.
Cijfer: 8.8