Tony Hawks American Wasteland Review

donderdag, 26 januari 2006 om 22:08
Tony Hawks deel 7, je zult je misschien wel afvragen is dat nou niet om moe van te worden? Nee, eerlijk gezegd niet want alle Tony Hawk games die ik heb gespeeld waren van ongekende klasse en kenden veel vernieuwing qua gameplay. Nu komt Neversoft met een nieuw concept, maakt dit Tony Hawk leuker of blijft het meer van hetzelfde?
Los Angeles
Toen de game volop begon rond te spinnen in mijn Xbox 360 drive, koos ik als eerste voor de Storymode
. Daar zou het namelijk om gaan in deze nieuwe versie van Tony Hawks. In de Storymode moet je voordat je begint een “country-skatertje” kiezen. In een grappig introducerend filmpje zie je hoe jouw “plattelands jongetje” naar de City Of Angels reist om daar het verleden achter zich te laten en zich helemaal te gaan storten op zijn grootste hobby: skateboarden. Eenmaal aangekomen in Hollywood blijkt dat het een aardige harde wereld is voor een amateur skater. Je komt aan en voor je het weet worden alle bezittingen die je had van je gestolen. Gelukkig is Mindy, de “pro-skater-female”, er nog die je een handje kan helpen. Waar die ineens vandaan kwam, weet niemand maar in de Tony Hawk wereld is niets meer vreemd. Mindy helpt je “hoger” op te komen in Los Angeles en stelt je voor aan de lokale skaters. De lokale skaters vragen je om gunsten en je moet opdrachten voor ze uitvoeren, als tegenprestatie leer je tricks van ze. Mindy leidt je ook naar een “skatergang” die een eigen skatepark aan het opzetten zijn. Uiteraard mag je je, na het vertonen van wat “lame-skills”, aansluiten bij deze gang. Ook mag je helpen bij het bouwen van het Skatepark. Mindy heeft wat tekeningen op papier gezet met hoe het skatepark eruit moet gaan zien. Ze noemt het Wasteland. En het draait allemaal om “Wasteland”. Nu krijg je veel opdrachten om onderdelen voor het park te zoeken in LA. Dit varieert van tuinmeubelen tot een enorme bal op het tankstation en het Hollywood-sign! Het is vrij makkelijk om dergelijke dingen om te tikken door er overheen te grinden en nog wat tricks er op te doen. Het is niet zo realistisch maar wel vermakelijk.
Tricks!
Er zijn wat nieuwe tricks toegevoegd, een goed voorbeeld is de “Focus”. Speel je wel eens Need for Speed Most Wanted? Dan weet jij waar ik het over heb. Het is exact als in NFS Most Wanted. Met een druk op de knop vertraagd het beeld, zodat je meer tijd hebt om je tricks beter te kunnen uitvoeren. Eigenlijk niet altijd nodig want goede combo’s maken, lukt je ook wel zonder de “Focus”. Toch kan het wel eens van pas komen als je een nieuwe trick niet helemaal lekker onder controle krijgt. Je leert de “Focus” van een Chinees in ChinaTown, hij bevindt zich in “DownTown LA”.
Maar er zijn dus een aantal nieuwe tricks die je aan je combo’s kunt toe voegen. En combo’s maken dat gaat lekker hoor, vertrouw mij maar! Maar goed in Tony Hawks American Wasteland gaan de verschillende delen van de stad vrij makkelijk in elkaar over zonder laadtijden. Het is mij nog niet gelukt maar het is mogelijk om te tricken van het ene deel van LA naar het andere deel. Dit allemaal brengt natuurlijk erg veel vernieuwing met zich mee. Want stel je nou eens voor: gewoon lekker van Hollywood naar Downtown LA skaten of rennen en meedoen aan competities zonder laadtijden! Relaxter kan toch bijna niet? Ik heb het nu over rennen, wat ook een plezierig iets is in THAW, je kan overal gemakkelijk op klimmen en het scheelt je een hoop tijd in sommige gevallen. Je kan grote hoogtes halen en vanuit daar enorme combo’s uitvoeren.
Skaten?! Ga weg!
Staat al dat skaten je na een tijdje tegen? Ach, dan pak je toch lekker je BMX in American Wasteland? Een mooie toevoeging voor een goede Next-gen game. Je kunt BMX’en. Wat voor vele fans weer een wereld opent! Opvallend is het verschil in besturing. Wat bij de BMX logisch is werkt bij het skateboard weer heel anders. Barspins, Tailwips noem maar op ze zitten op plaatsen waar je ze niet zou verwachten, maar het werkt gewoon perfect. Je krijgt opdrachten die zeer gemakkelijk uitvoerbaar zijn op de BMX als je het eenmaal door hebt.
Old School
De echte bejaarde in de Tony Hawk serie kunnen ook met deze game weer aan hun trekken komen. Je kunt namelijk ook voor de classic-mode kiezen. Je kunt daar weer de vertrouwde skate-letters verzamelen, de secret-tapes opzoeken en Sick-scores gaan halen. Toch vind ik dat Neversoft iets te makkelijk over deze mode heeft nagedacht. Het is meer een extraatje op de goede singleplayer dan dat het een echte old school tony hawk mode is. Misschien komt het ook wel door de saaie levels met om de meter weer een half pipe! Maargoed de singleplayer mode en niet te vergeten de mutliplayer mode (waar we straks op terug komen) maken dit ruimschoots goed.
Demolition Radio
Tony Hawk staat natuurlijk niet alleen bekend om zijn grappig en uitdagende gameplay, maar ook om zijn vette soundtrack. Ook in dit deel is dat niet anders, want de muziek is weer aardig goed gekozen. Handig hierbij is ook dat je gewoon zelf kan kiezen welke je nummers wel en niet wilt horen op Demolition Radio (naam van de zender die je altijd hoort). Leuk is ook dat er soms nieuwsflashes langskomen op de radio. Als er een toernooi is of als er weer wat uitgehaald wordt in de stad hoor je een “droge” Tony Hawk die dit even meedeelt. Het is leuker in real-time dan dat ik het nu vertel.
Graphics
Hier komen we op een lastig punt aan, een Tony Hawk game verwacht ik niet met super Graphics, maar dit was toch wel even onder de maat voor een next-gen game. Niet dat het je erg veel interesseert want daar draait het gewoon niet om in een Tony Hawk game. Ik heb het dan vooral over de tussenfilmpjes waarbij de karakters soms wel heel erg achterlopen met de tekst, en de gebaren. Ook de auto’s rijden nog steeds op dezelfde rare manier, waardoor het lijkt alsof ze op een lopende band staan. Over de omgeving valt niet te klagen deze is gewoon perfect uitgewerkt en grafisch erg mooi!
Multiplayer
Ook de multiplayer opties zijn dik in orde en het is tevens mogelijk om met je vrienden af te spreken via Xbox Live. Denk aan capture-the-flag varianten en een trick-out. En ook een leuke co-op game om met enkele vrienden op de bank te hangen met een heerlijk krat bier erbij! Er valt niets uit te leggen verder over de multiplayer iedereen snapt het principe wel neem ik aan; gewoon enorme combo’s doen en goede scores halen!
Eindoordeel
Dit is Tony Hawk zoals hij altijd al had moeten zijn. Activision komt hier met nog een geweldige launchtitel. Een grote wereld waar je vrij bent om te gaan en staan waar je zelf maar wilt. Nieuwe zieke stunts die je uit kunt halen, bekende skaters tegenkomen en uitdagen, vette multiplayer en noem het maar op. Ook newbies kunnen met deze game aan de slag omdat je veel tricks uitgelegd krijgt. Ik raad mensen die eerdere games op de vorige generatie consoles al leuk vonden zeker aan deze game te kopen!
Cijfer: 8.3