GUN Review

woensdag, 08 februari 2006 om 14:10
Beter laat en goed, dan snel en slordig zullen we maar zeggen. Hier is dan de review van de wild west actie-game GUN.
Zoals de meesten waarschijnlijk al zullen weten is GUN een actiegame die zich afspeelt in het wilde westen. Je zult dan ook alles tegenkomen wat je van die tijd verwacht. Indianen overvallen de postkoets, treinen worden overvallen, saloons worden in brand gestoken en ga zo maar door. Op straat wordt menig vuurgevecht gehouden, waar jij in de meeste gevallen vrolijk aan meedoet.
De Gameplay
GUN speelt zich af in een open gebied, free-roaming dus. Je kan gaan en staan waar je wilt, en tussen de missies door rustig eens de tijd nemen om het gebied te verkennen. Dit gebied bestaat uit verschillende delen, zoals twee steden, een prairie, ranche, canyons en bergen. Natuurlijk is er altijd wat te doen; zo kan je tussen de verhaalmissies door de sheriff in de steden gaan helpen met het handhaven van de orde, of doe je klusjes voor de ranche eigenaar. Daarnaast kan je ook op jacht gaan naar verschillende dieren om je moed aan de indianen te bewijzen. Diezelfde indianen zal je soms ook van je af moeten slaan als je pakketjes aan het bezorgen bent op je paard.
Het paard is het vervoermiddel van die tijd, dus dit dier speelt ook in het spel een belangrijke rol. Op het beestje verplaats je je snel tussen de gebieden, en al rijdend schiet je de bandieten van je af. Natuurlijk is het dier niet onkwetsbaar, en dus zal jouw paard af en toe dood gaan. Geen probleem, er staat altijd wel een nieuwe in de buurt, die je dan kan pakken. Of je schiet gewoon een overvaller van zijn paard af en pikt deze in. Het besturen van het dier gaat lekker makkelijk. Je kan ervoor kiezen om gewoon rustig te lopen, of het beest aan te sporen om te gaan rennen. Dit doe je door met je laarzen in zijn zij te prikken. Doe je dit echter te vaak, dan zal je het beest verwonden.
Screenshot
Screenshot
Screenshot
In het spel komen ook verschillende wapens voor. Je kan je vijanden scalperen met een mes, of hun hoofd eraf knallen met je shotgun. Er zijn een paar verschillende soorten vuurwapens, namelijk het pistool, shotgun, sniper, rifle en de boog. Elk wapen heeft zijn voor- en nadelen en in sommige situaties is het beter om het ene wapen te kiezen dan het andere. Zo zal een shotgun op korte afstand meer effect hebben dan je pijl en boog.
Het pistool heeft nog een speciale functie: de quickdraw. Hiermee kan je in een soort bullet-time je vijanden omleggen. Alles vertraagt en door snel je thumbstick naar links of rechts te bewegen kan je vliegensvlug je crosshair naar de vijand krijgen om hem of haar vervolgens om te leggen.
Als je niet meer verder komt in een missie omdat je zelf steeds dood gaat, kan dit komen omdat je simpelweg nog niet sterk genoeg bent in de verschillende skills. Deze kan je verbeteren door zijmissies te doen. Zoals al gezegd, kan je de sherif gaan helpen met het handhaven van de orde, een rancher zijn koeien hoeden en pakketjes bezorgen. Daarnaast kan je ook op jacht gaan naar wolven, bergleeuwen en een grizzly beer. Deze moet je vervolgens besluipen en omleggen. Ook kan je de Wanted posters afwerken.Dit houdt in dat je op zoek moet naar verschillende criminelen in het Wilde Westen. In de meeste gevallen levert het meer op om ze levend af te leveren, maar dit is natuurlijk ook iets moeilijker. Als laatste kan je ook nog op zoek gaan naar goud. In totaal liggen er 44 kleine goudmijntjes te wachten totdat jij ze ontgint met je pikhouwel. Al deze missies leveren geld op en verbeteren je skills op het gebied van paardrijden, schieten, snelheid, etc.
Het Verhaal
Nu je een beetje weet hoe je in GUN aan de gang gaat, is het tijd om even snel het verhaal uit te leggen. Je speelt als Colton White, een cowboy waar je niet graag ruzie mee wilt hebben. Hij is namelijk van het type eerst schieten, dan vragen stellen. Vervelend voor zijn vijand is, dat hij nog bijna altijd raak schiet ook.
Je begint de game op jacht met Ned. Hier leer je de principes van het spel; hoe je je moet bewegen en hoe je kan schieten. Helaas is de vreugde met Ned van korte duur. Je stapt namelijk op een boot om naar de stad te gaan. Deze wordt overvallen door een corrupte priester met zijn bandieten. Ned verliest het leven, en jij valt in de rivier. Als je ontwaakt heb je nog maar één doel: het vinden van Ned's moordenaar en deze vervolgens zelf een kogel door het hoofd jagen. Natuurlijk klinkt het simpeler dan dat het is, en terwijl je speelt zul je ontdekken dat Ned niet is wie hij lijkt en dat er meer in het spel is dan alleen jouw wraak.
ScreenshotScreenshot
Tijdens het verhaal zul je nieuwe personages ontmoeten, die je zullen helpen, of je juist liever kwijt willen. De missies in het verhaal zijn gevarieerd, en zullen maar weinig gaan vervelen. Sommige missies zullen alleen van je vereisen dat je alle vijanden in het gebied uitmoordt, in andere missies moet je iemand beschermen, of juist iets opblazen. Sommige hebben ook een eindbaas, die altijd sterker is dan de normale eindbaas, en dus wat moeilijker zijn om te vermoorden.
De Graphics
Zoals de screenshots al deden vermoeden, zijn de graphics van GUN niet helemaal next-gen. Er is niet een gigantisch verschil in graphics tussen de Xbox en Xbox 360 versie. Natuurlijk ziet alles er iets beter uit, maar verder dan dat gaat het niet. Toch zijn de wat slechtere graphics helemaal niet zo'n groot min-punt voor deze game. Tijdens het spelen heb je eigenlijk niet echt door dat de game er wat slechter uitziet dan die andere 360 games. De graphics doen gewoon wat ze moeten doen, zonder al teveel grafische kunsten. Toch is het cijfer wat omlaag gegaan door dit punt. Een game op de Xbox 360 moet er gewoon stukken beter uitzien dan op de Xbox of Gamecube. Helaas lijkt het er meer op dat er nog een snelle poort moest worden gemaakt, en dat is jammer.
Het Geluid
Ook het geluid doet niet al teveel speciaals. Alles klinkt gewoon zoals het hoort, maar echt fantastische muziek is er niet. Meestal is er zelfs helemaal geen muziek, dus waarschijnlijk zal je het grootste deel van de game met custom soundtracks spelen. Wat ook wel lekker is, op je paardje door de canyons met je eigen muziek op de achtergrond.
De Conclusie
Ondanks de wat slechtere graphics en niet speciale geluid, ben ik heel positief over de game. GUN speelt gewoon ongeloofelijk lekker. Of je nou te voet de baddies door hun hoofd knalt, of te paard door het land rijdt, het speelt gewoon goed. Het verhaal mag dan geen meesterwerk zijn, het is vermakelijk en daar gaat het bij een game nog altijd om: is het leuk of niet? En bij Gun kan ik zeggen dat het spel zeker leuk is om te spelen. De wereld mag misschien ietsje groter zijn, de graphics wat beter, en de hele game iets langer, maar toch is het leuk. De meesten zullen de game ook meerdere keren uitspelen, omdat het spel echt leuk is om te spelen.