Tokyo Mirage Sessions #FE Encore Review - Een sterke toegift

woensdag, 15 januari 2020 om 15:00
tokyo mirage sessions fe encore 2 200113 130503f1578924342
Dames en heren, mag ik een hartelijk applaus voor deze moedige Wii U titel die na drieënhalf jaar terugkeert naar de Switch voor een tweede kans in the spotlight? Of deze Encore het applaus ook écht verdient, lees je in onze Tokyo Mirage Sessions #FE Encore review.
Tokyo Mirage Sessions #FE Encore is een Shin Megami Tensei X Fire Emblem cross-over waarin ook een flinke dosis Persona in terug te vinden is. Het spel pakt de beste elementen uit alledrie de spelseries, en mixt dit tot een vrolijke kleurrijke typische Japanse RPG die makkelijk is om op te pakken, maar al snel een flinke uitdaging biedt. Deze uitdaging is wel vaak net iets te veel van het goede.
2020010216324000 3403735d1781e42ba2616cafa56534eef1596098299

Supergroup

Dit Shin Megami Tensei X Fire Emblem cross-overspel dat eerder in 2016 al stilletjes voor de Wii U uitkwam is als een soort videogame versie van een muzikale Supergroup . Shin Megami Tensei, Fire Emblem en Persona zijn alledrie grote namen uit de game-industrie en voor dit project steken ze hun talentvolle koppen bij elkaar om iets heel nieuws te creëren.
Op het eerste gezicht lijkt Tokyo Mirage Sessions namelijk voor geen meter op zowel Shin Megami Tensei of Fire Emblem. De invloeden van deze cross-over zijn namelijk meer conceptueel. De gevechten in het spel zijn sterk geïnspireerd door Shin Megami Tensei's vechtsysteem, terwijl Fire Emblem vooral zijn steentje bijdraagt in de vorm van bekende personages en wapens.
2020010322554800 3403735d1781e42ba2616cafa56534ee 200113 133603f1596098623

Shōnen meets Slice of Life

Naast Shin Megami Tensei en Fire Emblem is er in Tokyo Mirage Sessions vooral veel Tokio terug te vinden. De game flirt enorm met de over de top Japanse popsterren en tieneridolen cultuur. Het verloop van het verhaal is nog het best te omschrijven als een Shōnen meets Slice of Life anime. Daarin wordt onze jonge alledaagse held Itsuki Aoi '’per ongeluk'' een superheld. Hij komt terecht in de Japanse entertainment-industrie en is omringd door mooie vrouwen die allemaal een oogje op hem hebben. Uiteindelijk wordt het kwaad met de kracht van vriendschap verslagen.
Niet heel realistisch dus. Om van Tokyo Mirage Sessions #FE Encore te kunnen genieten, moet je dan ook wel een beetje liefhebber zijn van de Japanse popcultuur. Dit geldt zowel voor de visuals als voor de muziek van de game. Het spel oogt als een kleurrijke anime en de soundtrack wordt afgewisseld met upbeat J-pop achtige songs en elektronische tracks met een rock-achtig randje. Itsuki wordt bijgestaan door een groep vrienden dat hij ontmoet tijdens het verhaal. Samen nemen jullie het op tegen de kwade Mirages, die Tokio terroriseren door de energie en ambitie van jongeren te jatten.
Deze mirages bestrijd je in een Shin Megami Tensei-achtige turn based gevechten, die enorm lekker voelen en tot een zekere hoogte blijven boeien, voornamelijk dankzij de zogenaamde Session en Performance Attacks. Wanneer je vijanden raakt met een aanval waar ze zwak voor zijn, activeer je een Session Attack, waarin je partners opvolgen met een aanval waar je vijanden ook niet goed tegen kunnen. Dit kan zorgen voor enorme schade aan je tegenstanders en dat geeft je een tevreden en machtig gevoel.
2020010202143400 3403735d1781e42ba2616cafa56534eef1596098267

De mindere tracks

Door Session Attacks uit te voeren verdien je SP, en wanneer je SP-meter helemaal vol is kan je een enorm krachtige Performance Attack loslaten waarin de personages zich van hun beste kant laten zien en vijanden niet alleen trakteren op een privéconcert, maar ook een flink pak slaag. De gevechten worden aan elkaar geweven wanneer je de Idolosphere verkent, die de speler ook voorziet met allerlei creatieve puzzels en upgrades.
Het vechtsysteem heb je zo door. Daarom gooit het spel de moeilijkheidsgraad al snel iets hoger, wat helaas niet helemaal lekker verloopt. Wanneer je de tweede Idolosphere-kerker verkent, gooit het spel de zogenaamde Savage Mirages al snel in de mix die spelers verrassen met vijanden die soms wel 10 levels hoger zijn dan jij. Deze Savage Mirages kunnen wij alleen maar omschrijven als de mindere tracks van wat eigenlijk een fantastische muziekplaat is.
Nu is deze uitdaging wel welkom, maar om de één of andere reden bevat dit spel geen auto-save optie, in ieder geval niet wanneer je het speelt op de normal of hard moeilijkheidsgraad. Als je dus wordt overweldigd door zo'n Savage Mirage en je hebt al een tijdje niet gesaved, loop je dus de kans om uren aan spelprogressie te verliezen. Dat is enorm frustrerend en een flinke domper op zo'n mooi spel als Tokyo Mirage Sessions #FE Encore! Het gevolg is dat je als een bezetende om de haverklap je spel opslaat, voor het geval dat weer een Savage Mirage je progressie en je dag komt verstieren.
2019122715372300 3403735d1781e42ba2616cafa56534ee 200113 133733f1596097919

Een Encore is dé oplossing

Onze tip? Dit spel is prima te spelen op de easy moeilijkheidsgraad, want dan biedt het spel wel een auto-save optie wanneer je een gevecht verliest, en de moeilijkheidsgraad is niet eens zo veel makkelijker . De meer lastige moeilijkheidsgraden zijn beter speelbaar wanneer je veel gaat grinden in het spel, maar wanneer je dit doet voelt het spel al snel traag en repetitief. Gelukkig heeft deze Encore Switch versie van het spel daar een oplossing op gevonden; een speciale nieuwe grind-kerker, de Area of Aspiration, waar je naartoe gaat om de levels van je personages sneller dan normaal te verhogen. Een enorm slimme oplossing die ook nog eens meer gameplay biedt!
Daarnaast biedt het uitvoeren van side-quests en side-stories ook voor een flinke nodige power boost voor je personages. Je vrienden zullen zo nu en dan om je hulp vragen wanneer je de straten van Tokio aan het verkennen bent. Wanneer je deze vrienden te hulp schiet groeit jullie vriendschap band, en word je beloond met nog meer side-stories en technieken voor de gevechten, bijvoorbeeld nog meer personages die je te hulp schieten tijdens Session Attacks. Dit is heel erg Persona-esque, en de charme van de personages komt grotendeels tijdens deze side-quests naar voren.
De personages hebben jou veel te vertellen, en dit is allemaal in het Japans om de sfeer er goed in te houden. Erg jammer is dat dit niet geldt voor de uitspraken van de personages tijdens de gevechten, want deze zijn niet ondertiteld. Nu is dit niet zo'n mega punt, want het spel bevat al genoeg dialogen om te lezen.
2020010322105400 3403735d1781e42ba2616cafa56534ee 200113 133841f1596098597

Tokyo Mirage Sessions #FE Encore Review - Wat een show!

Toen Tokyo Mirage Sessions #FE voor de Wii U uitkwam hebben vrij weinig mensen dit spel gespeeld. Nu dat het spel voor de Switch uitkomt is het eindelijk tijd dat meer mensen deze unieke JRPG een kans geven. Naast het verhaal waar je zo'n 20 uur zoet mee bent, zijn er ook enkele extra verhaallijnen toegevoegd die je tijdens de main game kan volgen om nog meer uit het spel te halen.
Ondanks dat het spel een beetje doorschiet met de moeilijkheidsgraad, is dit snel opgelost wanneer je het spel op easy speelt of regelmatig gebruik maakt van de Area of Aspiration. Wanneer je dat niet doet kan dit spel nogal frustrerend zijn, en dat is zonde. Als je hier wel voor kiest hebben wij weinig te klagen, vooral omdat Tokyo Mirage Sessions #FE Encore gewoon een enorm vrolijke geslaagde JRPG om je bij goed te voelen. Je moet wel een beetje van Japan houden, maar verder geven wij een daverend applaus voor Tokyo Mirage Sessions #FE Encore, we want more!