Tina Tina is naast Claptrap misschien wel het bekendste personage uit de Borderlands-reeks. De kleine bomexpert explodeerde in populariteit vanaf haar eerste momenten in Borderlands 2 en stond zelfs centraal in de beste Borderlands-DLC die ooit is verschenen. Weet Tiny Tina ook te boeien in haar compleet eigen game? Je leest het in onze Tiny Tina's Wonderlands review!
Tiny Tina’s Wonderlands is een compleet nieuwe game van Gearbox Software, de studio achter de Borderlands-trilogie. In tegenstelling tot die titels brengt Tiny Tina’s Wonderlands geen sci-fi setting of een woestijnplaneet met gekke monsters. Die gekke monsters blijven bestaan, maar komen dit keer allemaal uit de koker van Tiny Tina.
In Tiny Tina’s Wonderlands heeft de kleine, gestoorde bomexpert namelijk een gloednieuwe Bunkers & Badasses campagne bedacht. Samen met nieuwe personages Captain Valentine (Andy Samberg), Frette (Wanda Sykes) en jou als Fatemaker moet je Tiny Tina’s Wonderlands verkennen en het opnemen tegen de Dragon Lord (Will Arnett). Qua opzet verschilt de game niet heel erg met de Borderlands-titels, al valt wel op dat bekende Hollywood-sterren opgetrommeld zijn om de cast aan te vullen.
Dit is goed hoorbaar gedurende de talloze hoofd- en zijmissies die je onderneemt met je zelfgemaakte personage. Constant komt het commentaar van komieken Samberg en Sykes door de speakers (of je koptelefoon) en de grappen en grollen vliegen je dan ook om de oren. Die humor weet vaak genoeg te raken, maar slaat soms ook de plank wel eventjes mis. Logisch is het wel gezien humor zeer afhangt van je smaak.
Gelukkig is de humor in de Wonderlands iets minder flauw en ligt deze er ook niet zo dik bovenop als in Borderlands 3. Het feit dat Claptrap niet constant de oren van je virtuele kop kletst, helpt daar ook erg bij. Tevens komt de humor van Tiny Tina’s Wonderlands ook voort uit de chaotische kracht genaamd Tiny Tina. De kleine Dungeon Master is niet bang om het speelveld compleet om te gooien of de fantasierijke setting nog krankzinniger in te richten.
De setting is dan ook direct het hoogtepunt van Tiny Tina’s Wonderlands. Gearbox Software bewees al eerder dat ze weten hoe ze omgevingen lekker divers moeten maken en dat wordt in de Dungeons & Dragons-achtige setup nog maar een keer benadrukt. Spectaculaire middeleeuwse kastelen wisselen af met donkere bossen en overal wemelt het van de vijanden.
Die komen in allerlei vormen en maten en ook hier straalt de game. Het ontwerp van een aantal nieuwe vijanden weet goed te boeien, zoals haaien die als mollen onder de grond kunnen zwemmen en paddenstoelen die zich vermenigvuldigen als je ze beschiet. Andere vijanden als de skeletten, goblins en draken doen juist weer denken aan de klassieke fantasy-setting en weten je heerlijk in de wereld te trekken.
Grafisch gezien is Wonderlands niet moeders mooiste, maar dat heeft vooral te maken met de artstyle. De cell-shaded artstyle die de Borderlands-reeks kenmerkt is ook voor de Wonderlands gebruikt. De game niet heel anders dan Borderlands 3 als het op grafisch pracht en praal aankomt, al stoort dat eigenlijk geen moment. De Wonderlands zelf weten immers zo goed te charmeren.
Dat Tiny Tina’s Wonderlands veel wegheeft Borderlands valt dan ook niet te ontkennen, maar dat wil niet zeggen dat er niets nieuws is in de Wonderlands. Gearbox gooit een aantal nieuwe elementen tegen de muur en kijkt wat blijft plakken. Eén van die elementen is de Overworld en dat is gelijk de toevoeging die het minste is.
De Overworld is duidelijk gebasseerd op de klassieke overworlds die we kennen van JRPG’s als Final Fantasy 7 of Ni No Kuni: Wrath of the White Witch. Toch werkt deze minder goed in een reeks die als FPS gespeeld wordt. De Overworld van Tiny Tina’s Wonderlands zit namelijk vol met vijanden die vanuit het niets opduiken waarna je in een kleine arena beland en alle vijanden moet verslaan.
Het probleem is dat deze arena’s niet genoeg variëren en dat deze het tempo compleet uit de game halen. Je pompt talloze vijanden vol met lood in Tiny Tina’s Wonderlands en daarvoor heb je random gevechten in de Overworld niet nodig. Eigenlijk wil je steeds zo snel mogelijk uit de Overworld komen om het volgende gebied te ontdekken en dat is juist niet de bedoeling, want de Overworld zit vol met toffe, kleine missies en geheimen om te ontdekken.
Gelukkig is de Overwold niet het enige element dat nieuw is in Tiny Tina’s Wonderlands. Zo wordt magie ook geïntroduceerd als vervanger van de granaten, terwijl je Skill Move nu ook meer op magie gebaseerd is. Het zijn die magische spreuken die de granaten vervangen die een gouden zet blijken.
De spreuken zijn lekker breed inzetbaar doordat je bijvoorbeeld achter vijanden aangaan of doordat ze meerdere keren kunt gebruiken. Elke spreuk heeft een ander soort effect, waardoor je de spreuken goed kunt aanpassen op je speelstijl. Als je krampachtig rondrent en vijanden op chaotische wijze probeert af te schieten, past een spreuk die vijanden opzoekt perfect in je build.
Gearbox kiest hier bewust voor, want in Tiny Tina’s Wonderlands is het bouwen van je eigen personage belangrijker dan ooit. Zo kun je het uiterlijk volledig aanpassen (zodat je in de Overworld van je eigen creatie kunt genieten) en zijn er dankzij het Multi-Class-systeem veel meer opties in hoe je je personage laat aanvoelen.
Doordat je twee klassen kunt kiezen, heb je twee keer zoveel Skills om uit te kiezen voor upgrades, waardoor je gevoelsmatig beter bent in bepaalde aspecten van de gameplay. Zo kun je je build bijvoorbeeld instellen op een supporting rol als je twee klassen kiest die een compagnon hebben, maar kun je ook een mix maken van een assassin die veel Critical Hit-schade aanricht. Samen met je vrienden kun je via online (of lokale) co-op dan ook een team aan uitgedachte Fatemakers creëren om de Wonderlands te domineren.
Het moge duidelijk zijn dat Tiny Tina’s Wonderlands in veel opzichten lijkt op Borderlands 3, maar dat hoeft zeker niet slecht te zijn. Dankzij een lading humor die beter weet te vallen dan in de 2019-titel en met een toffere setting is Tiny Tina’s Wonderlands een zeer geslaagd avontuur. Dat wil alleen niet zeggen dat de game overal hoge ogen gooit.
Zo is de Overworld een grote misser waar je eigenlijk zo weinig mogelijk in rond wil lopen. Anderzijds is toevoeging van magie en het Multi-Class-systeem erg fijn om je zelfgemaakte personage meer naar je eigen speelstijl te zetten. Tel daar de uitstekende gunplay bij op en een magische setting en je hebt een geweldige game om alleen of samen met je vrienden doorheen te knallen.
Cijfer: 8