Tiger Woods PGA Tour 11 Review

door Timo
donderdag, 08 juli 2010 om 16:00
Afgelopen jaar is gebleken dat Tiger Woods niet alleen goed scoort met het golfen. Bij de vrouwen is het ook een echte 'tijger'. Hoewel de beste man het een beetje verleerd is, waagt Woods dit jaar weer een poging in PGA Tour 11. Maar is het wel de moeite waard mee op tour te gaan met meneer Woods of kun je beter thuisblijven?
71 is het aantal Amerikaanse PGA Tours die Tiger Woods gewonnen heeft. 38 is het aantal Europese PGA Tours die hij gewonnen heeft. En vermoedelijk is 84 het aantal vrouwen waar Tiger inmiddels mee geslapen heeft. De wereldberoemde golfer en miljardair Tiger Woods heeft verschillende buitenechtelijke affaires gehad, zijn carrière is flink naar beneden gegaan en sponsors hebben het vertrouwen in meneer Woods verloren.
Electronic Arts is er daar echter niet één van en komt wederom met een nieuwe PGA Tour game aanzetten. De game bevat, zoals elk jaar, weer verbeteringen en nieuwe toevoegingen. Geheel nieuw in de serie dit jaar is bijvoorbeeld de Ryder Cup. Daarnaast is er onder andere een nieuw gameplay-element; True Aim. Hierbij worden alle cijfertjes en metertjes weggehaald en krijg je het gevoel alsof je echt vanuit het eerste persoonsperspectief, vanuit de speler gezien, speelt.
Meer van hetzelfde…
In principe is er echter weinig veranderd. De basis is en blijft hetzelfde: je hebt een balletje, een club en een hole. De hierboven genoemde True Aim is een leuke toevoeging die het weer net wat realistischer maakt, maar het komt er eigenlijk op neer dat er niet heel veel veranderd is. Op grafisch gebied ziet de game er bijvoorbeeld nog precies hetzelfde uit als de editie van vorig jaar, en de verschillen tussen die van het jaar daarvoor waren al niet heel groot. PGA Tour 11 biedt eigenlijk meer van hetzelfde.
De mogelijkheden zijn nu, voor de liefhebber, nog net wat uitgebreider en gaan nog dieper. Maar een simpel balletje slaan is, zonder True Aim, nog bijna hetzelfde als enkele jaren geleden. Het zijn vooral kleine aanpassingen en toevoegingen waarmee deze nieuwste game het moet doen. Het publiek is bijvoorbeeld weer wat gedetailleerder, er zijn een aantal nieuwe holes bijgekomen en het aantal golfers is weer uitgebreid.
…is niet slecht
Hoewel het misschien wat negatief over komt, is de game verre van slecht. Zoals altijd, is een game uit de Tiger Woods franchise de enige serieuze en de beste golfgame die er verkrijgbaar is. Dit is mede te danken aan de sterke gameplay van het spel, waar niets over te klagen valt. Een balletje slaan kan iedereen, maar wil je echt goed worden, dan zul je je slag moeten uitmeten tot in het uiterste detail. Het balletje in de hole slaan hangt af van de gekozen club, hoe hoog of laag je hem slaat, of je de bal een effect geeft en of je de bal met een chip, pitch of flop shot raakt.
Om de bal goed te kunnen raken, moet je je uiteraard focussen. Je hebt in de game dan ook te maken met een heuse focusmeter. Door het slaan van goede ballen, loopt het balkje van je focusmeter vol en kun je die vervolgens gebruiken om je slag tot in de puntjes te bepalen. Als je bijvoorbeeld op de green terecht wilt komen, maar er een boom in de weg staat, is dit geen probleem. Je gebruikt gewoon je focusmeter om een effect aan de bal te geven, waardoor je bal om de boom heen gaat. Maar, hoe meer effect je geeft, des te leger raakt je focus balk. Hierdoor is de balans in het spel erg goed verzorgd. Een hole-in-one is met veel effect mogelijk, maar dan is dus wel gelijk al je focus op.
Eigen golfer
Zoals altijd is het ook nu weer mogelijk om jezelf als professional golfer in de game na te maken. Gelijk in het begin wordt om je lengte, breedte kleur ogen en meer gevraagd. Heb je geen zin om alles van jouw personage stuk voor stuk aan te passen? Dan kun je heel gemakkelijk het wel bekende Photo GameFace van EA gebruiken.
Het vergt uiteraard wel wat oefening voordat je het tegen de andere pro’s kunt opnemen. Daarom zul je moeten trainen, trainen en nog eens trainen. Als je namelijk gelijk begint met een deelname aan de eerdergenoemde Ryder Cup, waarin het hard tegen hard gaat tussen Europa en Amerika, of nog een stapje hoger, gelijk meedingt met de PGA Tour, zul je niet ver komen. Je zult het al snel moeten afleggen tegen Tiger Woods en andere erg goede golfers, maar waarvan de namen er niet toe doen.
Er is eigenlijk vrijwel niets mis met Tiger Woods PGA Tour 11. De game steekt weer erg sterk in elkaar, er zijn aardig wat modi beschikbaar en de gameplay is weer als vanouds. De beperkte verbeteringen en het gebrek aan innovatie, waar hopelijk nog met de PlayStation Move en misschien zelfs Kinect verandering in komt, blijft echter jammer. Het blijft dan wel de meest realistische golfgame die je je kunt wensen, maar grote stappen zijn er niet gemaakt in het afgelopen jaar. Maar als je dol bent op golfgames, dan is Tiger Woods PGA Tour 11 weer het spel voor jou.