Tic Toc Tower Review - Aandacht wordt niet lang genoeg vastgehouden

donderdag, 08 oktober 2015 om 11:45
XGN kijkt in de Tic Toc Tower Review naar deze puzzelplatformer van Nederlandse bodem. Blijft deze game lang genoeg interessant, of is Tic Toc Tower maar 10 seconden beroemd?
Tijdens gamescom keken we al even naar Tic Toc Tower, een platformer van Nederlandse bodem. We vonden het een vermakelijke ervaring, maar nu is het tijd om de game eens goed onder de loep te nemen. Wat werkt wel of niet in Tic Toc Tower?
Tic Toc Tower Review

Skateboardend reptiel

Tic Toc Tower is een puzzelplatformer waarin je maar tien seconden hebt om naar de deur aan het einde van een kamer te komen. Dit klinkt simpel, maar er staan natuurlijk allerlei obstakels zoals vertragend slijm, cirkelzagen en stekels in de weg. Het doel is dan ook om zo ver mogelijk te komen in de steeds moeilijker wordende kamers.
De kamers worden semi-willekeurig gekozen, en er is een kans dat er een gek visueel effect overheen zit. Je doorkruist ze met een aantal speelbare personages, waaronder een soort skateboardend reptiel, een kip en een meisje op een skippybal. Elk van hen heeft zijn eigen voor- en nadelen. Zo kan de een in de lucht zweven terwijl de ander sneller is.
Tic Toc Tower Review

Pixels en chiptunes

Meteen valt al de grafische stijl van Tic Toc Tower op. Hoewel de kamers gezien de tijdslimiet in een rap temp voorbij komen, zijn ze nog steeds aantrekkelijk aangekleed. De unieke grafische stijl is dan ook één van de grote pluspunten van Tic Toc Tower. Natuurlijk hebben we een art style als deze vaker gezien, maar toch wordt er hier iets origineels gebracht.
Hetzelfde geldt voor de muziek. Ja, chiptune muziek hebben we al tientallen keren in andere (indie)games gehoord. Maar bij Tic Toc Tower past dit soort muziek goed bij een race tegen de klok, waar je elk moment met een bewzeet voorhoofd en bloeddorlopen ogen naar de klok rechtsbovenin het beeld kijkt.
Tic Toc Tower Review

Kip zonder kop

De ambitie van Tic Toc Tower is zonder twijfel aanwezig, maar helaas heeft de game net niet de goede structuur om het een compleet plezierige ervaring te maken. En dat komt in het grootste gedeelte door de besturing; je personage in Tic Toc Tower beweegt véél te snel en de springbogen zijn ook veel te groot. Dit komt vooral naar voren wanneer je moet springen op een blokje dat even groot is als jouw speelbare personage; meestal verspil je kostbare tijd omdat het nagenoeg onmogelijk is om op het blokje te landen.
Besturing is altijd moeilijk te communiceren in een geschreven artikel, dus misschien klinkt dit nogal vaag. Laten we het zo brengen. De strakke controls die je vindt in een game als Super Meat Boy zijn hier niet aanwezig. In een game waar precieze bewegingen en een race tegen de klok de belangrijkste elementen zijn zuigt dit bijna alle plezier eruit. De uitdaging hoort te zitten in de levels, niet in de besturing.
Tic Toc Tower Review

Tien seconden beroemd

Frustrerende besturing is één ding, maar de game blijft je simpelweg niet lang genoeg boeien om het echt de moeite waard te maken. Een potje Tic Toc Tower duurt meestal maar een paar minuten, maar na een paar keer (mede door de besturing) het loodje te leggen ontbreekt verdere motivatie om nog een rondje te gaan.
De game is iets beter te pruimen met een vriend naast je in de split-screen co-op modus, maar het komt er op neer dat je met dezelfde onmogelijke besturing speelt. Maar dan met één, twee of drie vrienden. Makkelijker wordt het er wel door, omdat verschillende paden doorlopen kunnen worden door verschillende spelers. Iemand kan gaan voor het klokje (dat je twee seconden extra geeft in de volgende kamer) terwijl een ander voor de muntjes gaat.
Split-screen co-op is natuurlijk altijd een welkome toevoeging aan een game als deze, maar in dit geval tilt het de game niet naar een euforisch hoog niveau. Een goede poging, maar net niet goed genoeg.
Tic Toc Tower Review

Tic Toc Tower Review – Weinig substantie

Het is duidelijk dat Tic Toc Tower zich wil presenteren als een moeilijk platformer, maar om de verkeerde redenen. De speler limiteren met vervelende besturing maakt de game onnodig moeilijk, terwijl de uitdagen eigenlijk uit de levels zou moeten komen. En als je de game héél graag wil spelen, doe het dan met een stel vrienden.
De grafische stijl, het originele idee en de split-screen co-op zijn dikke pluspunten voor ons, maar we kunnen Tic Toc Tower helaas niet aanraden. De game heeft te weinig in huis om je aandacht langer dan een paar minuten vast te houden.Het is jammer, maar we zullen met smart afwachten wat ontwikkelaar (en onze landgenoten) Sneaky Mammoth ons in de toekomst gaat brengen!
Cijfer: 6