Those Who Kill seizoen 3: Blinded Review – Niet vernieuwend, wel leuk!

zondag, 13 februari 2022 om 12:30
those who kill seizoen 3 blinded review 3f1644698917
Wat gaat er om in het hoofd van een moordenaar? Zo ver gaat de Scandinavische serie Those Who Kill niet, maar wél krijg je vanaf het begin af aan al mee wie de seriemoordenaar is. En toch blijft het dan nog spannend. Je leest er alles over in de Those Who Kill seizoen 3 review.

Samen de dader opsporen

Eind vorig jaar was het nieuwe seizoen van het derde seizoen van Those Who Kill al te bewonderen bij NPO en nu is de serie ook te zien op myLum. Het mooie is dat dit derde seizoen eerst alleen maar te bekijken is in Nederland.De serie gaat over Louise Bergstein die stuit op een seriemoordenaar die jonge mannen vermoordt. Hij houdt ervan om ze te steken. Als kijker zie je dan ook in het begin een gruwelijke moord plaatsvinden, waarbij je maar beter kunt wegekijken als je niet zo’n sterke maag hebt.
Louise ziet kort daarna haar ex-schoonmoeder die ze al een tijd niet meer gesproken heeft, nadat in een ver verleden haar zoon is vermoord. De persoon waar Louise dus een relatie mee had. Het vervelende is alleen dat de moordenaar nooit gevonden is en dat wil Louise’s ex schoonmoeder nu opgelost hebben. Ze wil dus eigenlijk alles op alles zetten om alsnog de moordenaar te vinden voordat ze sterft.
Natuurlijk doet Louise niets liever, ware het niet dat binnen no-time de volgende moord plaatsvindt en ze haar handen vol heeft met de nieuwe seriemoordenaar. De vraag is alleen: is dat wel zo? Want van de een op de andere dag lijkt er een verband te zijn met de moord op haar vermoorde ex.
those who kill seizoen 3 blinded review 2f1644698955

Door de ogen van de dader

Dan wordt het pas echt spannend. Dat die spanning er voor de kijker is, is een knappe prestatie, omdat je als kijker meteen al weet wie de moordenaar is. Deze feiten worden bewust zo aan de kijker voorgelegd. Niet voor niets heet de serie: Zij die moorden, maar dan Den som Draeber – dat Engels is ook maar een vertaling. We hebben hier te maken met een Deense serie. De serie telt 8 afleveringen en in elke aflevering kijken we ook naar de moordenaar.
Iemand die zich niet meteen laat pakken, omdat hij een behoorlijk normaal leven leidt. Soms denken mensen dat een moordenaar heel anders is dan gewone mensen en natuurlijk is dat zo, maar in deze serie zien we juist hoe iemand gewoon een baan heeft, een gezin, een kind en eigenlijk niet heel veel afwijkt van ieder ander. Totdat blijkt dat hij veel woede in zich heeft en dus maar al te graag steekt.
Het is spannend om te zien hoe hij een mentaal spelletje speelt met divers slachtoffers. Hij geniet duidelijk van zijn machtige rol en jaagt eigenlijk elke keer een prooi op. De vraag die je als kijker hebt is wanneer er iemand weet te ontsnappen? Want ergens moet er toch iemand zijn die deze Peter, want dit is hoe hij heet, wel slimmer af kan zijn?
those who kill seizoen 3 blinded review 4f1644699134

Mix van spanning en diepgang

Ondertussen vindt Louise steeds meer informatie over het verleden en langzamerhand gaat ze uitkomen bij de moordenaar. De vraag is alleen onder welke omstandigheden ze Peter leert kennen. Zonder dit te verklappen: het wordt bizar! Het is niet dat ze hem direct in de boeien slaat en afvoert naar het politiebureau voor verhoor. Nee, Those Who Kill seizoen 3 heeft wat leuke verrassingen in petto.
Wel moet gezegd worden dat de tweede helft van de serie niet onwijs spannend is. Waar je bij de eerste paar afleveringen misschien weg wilt kijken omdat het wat duister en luguber wordt, draaien de laatste vier afleveringen meer om het menselijke aspect van de moordenaar. Dat is niet erg, maar eng wordt het niet.
those who kill seizoen 3 blinded review 1f1644698936

Those Who Kill seizoen 3 review - Zeker de moeite waard!

Daarmee is de serie misschien niet helemaal weggelegd voor de echte thriller liefhebbers. Eens serie als Kastanjemanden bijvoorbeeld is veel spannender tot het einde. Daar staat wel tegenover dat er ontzettend goed geacteerd wordt met een prachtig gesprek op het einde tussen Louise en de moordenaar. Een geloofwaardig slotstuk.
Al met al is de serie da ook zeker onderhoudend en de moeite waard om te kijken, mar houd er wel rekening mee dat er momenteel al heel veel crimeseries op de markt zijn en dit is helaas niet een serie die zichzelf op wat voor vlak dan ook gaat onderscheiden. Daarvoor wordt er net even iets te veel binnen de lijntjes gekleurd.