Thor: The Dark World (film) Review

donderdag, 31 oktober 2013 om 18:30
Thor. Je kent hem wel: die blonde vliegende Noorse god, die ook nog eens een superheld is, is weer terug in een nieuw avontuur genaamd Thor: The Dark World. Met zijn hamer Mjölnir, of zoals Darcy altijd zo mooi zegt myeuh-muh, houdt hij het universum veilig van iedereen die het kwaad wil doen.
Na de vernietiging van de brug waarmee Thor (Chris Hemsworth) en zijn volk konden reizen tussen planeten in de eerste Thor- film, is het universum ondergedompeld in chaos. Aan het begin van Thor: The Dark World is deze brug weer gemaakt en reist Thor samen met zijn leger door het universum om het weer te herstellen tot hoe het was. Op aarde gaat Jane Foster (Natalie Portman) verder met haar onderzoek in Londen. Zij ontdekt een aantal vreemde dingen, zoals zwevende auto’s en gaten in het universum. Gedreven door nieuwsgierigheid gaat ze verder op onderzoek. Jane vindt iets raars en nadat ze ermee in aanraking komt, knalt de film in snelvaart vooruit. Thor komt terug naar de aarde en neemt haar mee naar zijn thuiswereld Asgard om haar te helpen. Op hetzelfde moment ontwaakt een oude vijand die door de meeste gezien worden als een sprookje, de Dark Elfs. Elfen stammen ook uit de oude Noorse mythologie waarin zij vaak grote oren hadden en op donkere en duistere plekken leefden. Zij zijn uit op wat Jane Foster heeft (verklappen we niet!) en zullen er alles aan doen om dit te krijgen.
Episch
De film is in vergelijking met alle andere Marvel films behoorlijk episch in schaal en gevoel. Deze keer krijg je een hoop andere werelden te zien en speelt een groot deel van de film zich af op Asgard. The Dark World gaat ook een stuk dieper in op de mythologie van Asgard. Zo komt de grootvader van Thor voorbij en krijg je een hoop plekken te zien van Asgard die je in de eerste film nog niet had gezien. De planeet voelt in deze film eindelijk als iets echts, iets dat leeft en niet meer als mooi plaatje op de achtergrond fungeert, terwijl de interessante dingen ergens anders gebeuren. In de eerste Thor-film was het tempo erg langzaam, vooral het gedeelte op aarde was niet heel boeiend. In The Dark World is dat totaal anders. Er vinden veel grootschalige knokpartijen plaats in en een aantal snelle en spectaculaire een-op-eengevechten.
Thor voelt als een echte superheld
Na Thor heeft Marvel flink gewerkt aan wie Thor is en wat hij kan, wat duidelijk terug te zien was in The Avengers. Hij was hier al een stuk interessanter en kende een reeks nieuwe trucs die je nog niet had gezien, zoals een hoop meer bliksem. In The Dark World knalt het bliksem van het scherm, want de blonde god gebruikt het nu veel gemakkelijker, net zoals in de stripboeken. De nieuwe vijand van Thor is Malekith en zijn dienaar Kurse. Malekith en Kurse zijn twee bekende vijanden van Thor uit de comics en in The Dark World blijven ze behoorlijk trouw aan het origineel. De vechtscènes zijn heel intens, aangezien ze alle kanten op vliegen en Thor doet meer dan alleen maar rammen met zijn hamer. De rol van Malekith wordt vertolkt door Christopher Eccleston, iets wat hij erg overtuigend doet. Daarmee is Engelse acteur zeker één van de hoogtepunten uit the Dark World.
Het Marvel universum
Ook weer in Thor: The Dark World komt het Marvel universum duidelijk terug. Alles dat zich heeft afgespeeld in New York heeft ertoe geleid dat iedereen weet wie Thor is. Het is dan ook niet gek dat als Thor terugkomt naar de aarde iedereen hem herkent en foto’s wil maken. Een aantal andere bekende Marvel karakters komen ook terug in deze film, soms serieus en soms als grapje. Dat is ook iets wat deze film erg sterk maakt, de humor. Elke Marvel film zit vol humor en zo ook weer in Thor: The Dark World. Een goed voorbeeld is een scène waarin Thor zijn hamer even kwijt is en hij in de metro stapt om terug te gaan naar het gevecht. De grappen zitten er goed in verwerkt en zijn allesbehalve storend.
Geen Thor film zonder Loki
Je kan geen Thor film hebben zonder Loki, daar lijkt het in ieder geval op. De scenes tussen de 'broers' zijn erg goed gedaan en er zit een goede mix van serieuze en hilarische scenes in. De reden dat Loki weer terugkomt is door zijn populariteit: sinds The Avengers is het personage mateloos populair. In The Dark World versterkt hij goed het verhaal en blijft hij een onvoorspelbaar persoon tot aan het einde van de film.
Net zoals Thor is Loki een stuk beter geworden in het gebruik van zijn krachten. In deze film kent hij een aantal nieuwe trucjes en is hij duidelijk in wat hij wil: macht. De gladjakkers wil een koninkrijk om over te heersen. Loki meent dat hij hier recht op heeft en hij zal er dan ook alles aan doen om dit voor elkaar te krijgen. Dit probeerde hij ook al in Thor en natuurlijk in The Avengers toen hij heerser over de aarde wilde worden. Thor is, aan de andere kant, niet meer zo geobsedeerd met de troon. De blonde god heeft andere dingen aan zijn hoofd en is totaal niet bezig met trouwen en het koningschap. Dit is grappig, omdat het aan het begin van de eerste film omgedraaid was.
Beter dan zijn voorganger
Uiteindelijk is Thor op alle manieren beter dan zijn voorganger: meer actie, beter gebruik van de mythologie en goed verweven in het Marvel universum. Toch doet het niks nieuws en is het de zoveelste Marvel film, maar wel een hele goede, met een sterk verhaal en goede acteurs. Vergeet niet te blijven zitten aan het einde van de film, want er zit een ongelofelijk grote easter egg in die misschien wel naar één of meerdere Marvel films verwijst.