The Witcher 3 Switch Review - De beste game allertijden voor onderweg

donderdag, 31 oktober 2019 om 9:46
the witcher 3 switch 1f1572511129
De meest toonaangevende RPG allertijden op een draagbare spelcomputer. Had ons vorig jaar gezegd dat het legendarische en duizelingwekkende The Witcher 3 op de Switch">Nintendo Switch zou verschijnen en we hadden je recht in je gezicht uitgelachen. Maar wat iedereen voor onmogelijk hield, is toch echt waarheid geworden. Lees er alles over in deze The Witcher 3 Switch review.
In 2015 zette een toen nog tamelijk onbekende studio uit Polen definitief een nieuwe standaard in gaming. Met een onbeschrijflijk mooie sprookjeswereld, een enorme bak aan briljant geschreven verhalen en immer spannende en uitdagende gameplay groeide The Witcher 3 zonder meer uit tot de beste rpg ooit gemaakt. De creme de la creme van de openwereldgames, het huzarenstukje van deze generatie. Een meesterwerk dat vier jaar na dato nog altijd zijn gelijke niet kent.
Door de gigantische spelwereld en het ongeëvenaarde gevoel voor de kleinste details liet The Witcher 3 de huidige consoles flink wat peentjes zweten. Een port naar de technisch veel minder sterke Nintendo Switch leek bij voorbaat al een kansloze missie, maar als door een wonder is het Halo: Anniversary Collection-ontwikkelaar Saber Interactive gelukt om alle pracht en praal van The Witcher 3 - inclusief alle dlc en de uitbreidingen - op een cartridge te zetten. Een onvoorstelbaar knappe prestatie.

Even schrikken, even maar

Door de beperkingen van de hardware is het echter geen verrassing dat de transitie niet zonder offers is gegaan. Wie bekend is met het grootse verhaal van Geralt of Rivia zal onmiddellijk zien dat The Witcher 3 flink wat concessies heeft moeten doen om de gigantische wereld op de Switch draaiende te houden. Meest in het oog springend is de resolutie, die met 720p op de televisie en met 540p op het kleine scherm aanzienlijk lager is dan de andere versies.
Het resultaat is - eerlijk is eerlijk - even schrikken. Vooral als je op de televisie speelt zijn de wazige texturen en de lagere framerate (25 beelden per seconde, vaak nog minder tijdens chaotische tussenfilmpjes een doorn in het oog voor diegenen die de visuele pracht van de andere versies gewend is. Op het kleine scherm zijn de concessies minder extreem, maar feit blijft dat The Witcher 3 door de beperktere visuals een stukje van haar magie heeft verloren op de Switch.
the witcher iii wild hunt

Adembenemend mooi

Een andere tekortkoming is de beperktere tekenafstand, die vooral opvalt wanneer Geralt op zijn paard door de natuur galoppeert. Het duurt soms even voordat personages en monsters worden ingeladen en ook vegetatie verschijnt pas wanneer je er voorbij rent of rijdt. Een jammerlijke maar begrijpelijke concessie die de makers hebben moeten maken om de levendigheid en bedrijvigheid in grote steden als Novigrad in leven te houden.
Los van de uiterlijke verschillen is The Witcher 3 - ook wat de betreft de beelden - de meest indrukwekkende game die je op de Switch zult spelen. Net zoals vier jaar geleden slokt het spel je al na enkele seconden op dankzij die adembenemende schoonheid die in de spelwereld huist. Of het nu de uitgestrekte natuur is die tegen de kastelen aanschurkt, het steeds harder suizen van de wind, de donkere wolkenvelden die een aankomende storm voorspellen of de felrode zon die op een haast magische manier achter de bergtoppen verdwijnt: The Witcher 3 is en blijft een oogstrelend avontuur dat je adem geregeld doet stokken, óók op de Switch.
nswitch thewitcher3wildhuntcompleteedition 01 191027 230821

Heb je even?

De actie in The Witcher 3 is, net als in voorgaande delen, behoorlijk snel en blijft ondanks de lagere framerate als een huis overeind staan. Geralt beweegt zich vliegensvlug over het strijdveld en heeft een indrukwekkend arsenaal aan aanvallen en magische krachten over zijn beschikking. Toegegeven: het spelen met de Joy-Con's is flink wennen, voornamelijk door het feit dat de richtingstoetsen vlak onder de linker joystick zitten, waardoor je moeilijk bij je gezondheidsdrankjes kunt. Nog een reden om The Witcher 3 gewoon in handheldmodus te spelen, waar je dit probleem niet hebt.
Wie van plan is om The Witcher 3 alleen in handheld (en dus onderweg) te spelen, moet er rekening mee houden dat het maanden, zo niet jaren kan duren voordat de eindcredits over het scherm rollen. Alle content die in de Game of the Year-editie zit, is immers aanwezig in deze Switch-versie. Ook handig: je kan ervoor kiezen om het hoofdverhaal over te slaan en direct te beginnen aan de (fantastische!) uitbreidingen, met een volledig geupgradete Geralt.
Zonder meer voor veel spelers, die nog niet aan de uitbreidingen zijn toegekomen, een belangrijke reden om The Witcher 3 opnieuw aan te schaffen. Het tien uur durende Hearts of Stone is al een epos van ongekende klasse, maar het ruim dertig uur durende Blood and Wine, die Geralt naar een compleet nieuwe wereld brengt, heeft de lat voor game-uitbreidingen torenhoog gelegd.
the witcher 3 switch preview 03 roach

Weergaloos verhaal

Of je de uitbreidingen nu wel of niet hebt gespeeld: het opnieuw aanschaffen van The Witcher 3 is eigenlijk nooit een verkeerde beslissing. We hebben hier namelijk te maken met een van de beste games die ooit het levenslicht heeft gezien. Het legendarische verhaal van Geralt of Rivia, befaamd en berucht Witcher van beroep, beleeft in de inmiddels twaalf jaar oude trilogie zijn hoogtepunt. De bokkige monsterjager is in een door oorlog verscheurde wereld in een gewelddadige strijd verwikkeld met The Wild Hunt, een boosaardige en bovenal duistere groep demonen die de wereld in complete duisternis wil verhullen.
Daarmee is nog niet alles gezegd, want tussendoor is er ook nog een bloeddorstige strijd gaande tussen Northern Kingdoms en Nilfgaard én wordt Geralt tegelijkertijd opgejaagd door spoken uit het verleden. The Witcher 3 is een direct vervolg op het tweede deel en dat houdt in dat veel bekende figuren terugkeren. De beeldschone tovenares Triss Merigold en vrouwenverslinder Dandelion schitteren weer in hun aanwezigheid. Zij worden bijgestaan door een bonte mix aan nieuwe, gedenkwaardige figuren die ook op de Switch meer dan ooit tot leven komen.
the witcher 3 switch 2f1572511405

The Witcher 3 Switch Review - Een onvoorstelbaar knappe port

The Witcher 3: Wild Hunt op de Nintendo Switch is misschien wel de meest indrukwekkende port die ooit het levenslicht heeft gezien. Het is onvoorstelbaar knap dat een reusachtige en duizelingwekkende game als deze, met al zijn verhalen, ontelbare visuele effecten en overdonderend geluid, speelbaar is op een technisch bescheiden console als de Switch.
Ja, de concessies die de makers hebben moeten maken gaan niet ongemerkt voorbij en het is dan ook de minste versie waaruit je kunt kiezen, maar mocht je om de een of andere (onverklaarbare) reden The Witcher 3 links hebben laten liggen en je niet in het bezit bent van de andere consoles of een sterke pc, dan is dit een verplichte aankoop voor iedere zelfrespecterende liefhebber van videogames.