The Walking Dead: Episode 4 - Around Every Corner Review

dinsdag, 16 oktober 2012 om 11:15
Heeft de The Walking Dead serie van ontwikkelaar Telltale Games nog een inleiding nodig nu we bij de vierde aflevering zijn aanbeland? Al een half jaar weet Telltale gamers wereldwijd in spanning te houden naar het vervolg van de avonturen van Lee en Clementine. Stuk voor stuk wisten de afleveringen te imponeren en iedereen die aan deze serie begint geeft meteen om het lot van hoofdrolspeler Lee en het kleine meisje Clementine. In Episode 4 - Around Every Corner gaat hun avontuur verder en of deze zich kan meten met de rest lees je in deze recensie.
Zombies heersen over de wereld en een kleine groep overlevenden probeert er het beste van te maken. Een boot vinden is het plan, maar dat blijkt in een door zombies overspoelde wereld een hele opgave. De groep kwam in de vorige aflevering aan in het stadje Savannah en werd verrast door een mysterieuze stem die via een walkietalkie Clementine naar zich toe probeerde te lokken. Hier begint Episode 4 - Around Every Corner.
Al meteen aan het begin van de aflevering zitten de zombies achter je aan. Savannah is duidelijk niet veilig en er zal een schuilplaats gezocht moeten worden. De groep zet kamp op in een verlaten huis en hier zul je na je uitstapjes de stad in terugkomen om te slapen. De spanning is meteen goed aanwezig wanneer je dit huis moet onderzoeken of alles veilig is. Er zijn drie gesloten deuren en Lee is de gelukkige om erachter te komen wat er zich aan de andere kant bevindt. Direct hierna moet je je vriend Kenny helpen met een moeilijke beslissing. Nog geen twintig minuten ben je bezig en het is al duidelijk dat Telltale je geen moment rust gunt. Brute actiemomenten worden afgewisseld met gevoelige gebeurtenissen.
Het verhaal maakt steeds meer impact
Daar ligt ook de kracht van de The Walking Dead serie. Het verhaal is constant in beweging. In Episode 3 werden een hoop verhaalpunten afgesloten wat voor een aantal emotionele momenten zorgde. Na korte tijd ben je als speler zoveel gaan geven om Lee en Clementine dat alles extra veel impact maakt. De connectie tussen de karakters voelt echt en de reacties zijn altijd erg begrijpelijk. Wanneer je een eigen reactie geeft tijdens het verhaal krijg je die optie bijna altijd ook voorgeschoteld en zo wordt het verhaal echt het jouwe.
Je eerder gemaakte keuzes komen in deze aflevering nog beter tot uiting dan in andere episodes. Het is tijd om een kant te kiezen en dan maar te hopen dat je de juiste keuze hebt gemaakt. Lee wil uiteraard het beste voor Clementine, maar dat is niet altijd het beste voor de groep. Kies je een antwoord dat haar niet bevalt, krijg je dat meteen te zien door een teleurgestelde blik richting de camera. Wanneer de witte tekst bovenin beeld daarna bevestigt dat je de gevoelens van Clementine gekwetst hebt, voelt het als een mes in je hart. De betrokkenheid in het verhaal overstijgt met gemak alle andere games die dit jaar zijn verschenen.
Opstapje naar een fantastische finale
In Episode 4 gooit Telltale het verhaal weer open. Er worden nieuwe personages geïntroduceerd, relaties worden op de proef gesteld en gebeurtenissen hebben hun uitwerking. Je zult nog met veel vragen blijven zitten wanneer je het einde van de aflevering bereikt hebt. In dat opzicht heb je meteen door dat dit de aflevering voor de finale – No Time Left – is. Er moet zoveel gebeuren zodat de afsluiter extra spectaculair kan worden. Alleen het einde van Episode 4 al is voldoende om je halsreikend uit te laten kijken naar de conclusie van dit verhaal. Wat een cliffhanger. Dat einde mag je zelf spelen, maar het is duidelijk dat Telltale alle laden opentrekt om een fantastisch verhaal te fabriceren.
Het feit dat deze episode zo duidelijk een opstapje is naar de finale is wel jammer. De echt epische momenten zoals je ze in vorige afleveringen kreeg voorgeschoteld missen. Daarvoor in de plaats krijg je wel meer actie, maar in een verhalende game is dat niet altijd een goed punt. Het maakt Around Every Corner een minder indrukwekkend avontuur dan voorgaande episodes. Voor een serie die voorheen altijd fantastisch was, is een mindere aflevering echter nog geen slechte aflevering. Episode 4 is zeker goed te noemen, maar omdat we eerder zo verwend zijn door Telltale valt het alsnog een beetje tegen.
Vol verwachting naar het einde
Aan de andere kant betekent dat wel dat er nu weer vooruitgang geboekt kan worden waardoor Episode 5 - No Time Left wellicht nog beter aan zal voelen. We zullen het meemaken zodra deze aflevering te downloaden is. Hopelijk hoeven we daar niet al te lang op te wachten, want hoewel Episode 4 ‘slechts’ een opstapje naar een spectaculaire finale is, slaagt de aflevering er wel in om ons vol verwachting uit te laten kijken naar het vervolg. Het verhaal van Lee en Clementine heeft zoveel impact gemaakt in de afgelopen vier episodes dat anderhalve maand wachten op de afsluiter van dit verhaal een moeilijke opgave gaat worden.