DanceStar Party Review

door Timo
zondag, 13 november 2011 om 18:30
Dansgames, een fenomeen sinds de opkomst van de Wii en nu ook overgewaaid naar de Xbox 360 en PlayStation 3. Met Kinect voor de 360 en Move voor de PS3 is het dansen voor je tv toegankelijker dan ooit. Dansgames zijn er haast in overvloed. Nu is er weer een nieuwe dansgame speciaal voor de Move: DanceStar Party. Maar weet deze game boven de concurrentie uit te stijgen?
Denk je aan dansen, zingen en PlayStation, dan zul je wellicht al gauw denken aan SingStar. De games van deze franchise gaan als warme broodjes over de toonbank. Maar Sony wil meer en komt nu met een geheel nieuwe dansgame van dezelfde makers als SingStar: DanceStar Party. Een game om helemaal mee los te gaan! Het principe is simpel: de game bevat veertig nummers, van Duck Sauce, Deadmau5, LMFAO tot Los Del Rio. Dansen op deze nummers kan vervolgens op een paar verschillende manieren: in je uppie, samen met maximaal 20 man of dansend op je zelfgemaakte dans. Laten we beginnen bij het begin: het dansen zelf.
Come on and dance!
Door middel van het volgen van de pasjes die de dansers doen op je scherm, verdien je punten. De dansers dansen met een Move in hun handen, wat het makkelijk maakt om te zien wat je precies met de Move moet doen. Het dansen gaat echter maar met één Move per persoon, waardoor je je kunt afvragen hoe goed je bewegingen worden geregistreerd. Je kunt natuurlijk flink je best doen om de pasjes precies na te doen, maar met wat bewegingen met enkel je rechterhand lijk je ook punten binnen te harken.
Maar goed, het leukste is natuurlijk om de dansers op de tv na te doen en dat werkt dan ook prima. Leuk is ook dat je mee kunt zingen. De tekst verschijnt à la karaoke in beeld en door middel van de microfoon in de PlayStation Eye kan de game bepalen of je een beetje goed meezingt. Mocht dit het geval zijn, kun je heel wat punten scoren bij het nummer.
Elk liedje kan op makkelijk, normaal of moeilijk gespeeld worden. Afhankelijk van of je op de korte of lange versie van het nummer danst, behaal je een bepaald aantal punten, wat goed kan zijn voor één, twee, drie, vier of vijf sterren.
Wees de choreograaf
Naast het dansen zelf heb je ook nog de mogelijkheid om je eigen dans voor een nummer samen te stellen. Door voor de tv te gaan staan en je beste moves uit de kast te halen, worden je bewegingen, ook met beeld, opgenomen. Vervolgens kun je je vrienden laten dansen op je zelfbedachte dans. Dat is toch wel het aspect wat de game net even wat anders maakt dan de concurrentie. Een mooie toevoeging voor de echte dansliefhebbers.
Karige game
Jammer genoeg kunnen we dit niet zeggen over de basis van het spel zelf. Met maar drie basis modi, die niet veel van elkaar afwijken, biedt de game niet veel content. Er viel ons op dat bij bepaalde nummers zelfs dezelfde danspasjes gebruikt zijn. De choreografie is dan ook niet top, het komt vaak op hetzelfde neer en danspasjes bestaan vooral uit het zwaaien met armen.
De content in de game lijkt vooral vanuit de community zelf te moeten komen. Met de community galerij kun je tal van mensen los zien gaan op hun favoriete nummers. Je kunt de populairste video’s bekijken en heel wat plezier beleven, misschien nog wel meer dan met het dansen zelf. Mocht je niet begrijpen waarom dit zo lollig kan zijn, raad ik je aan een kijkje op de community website te nemen, dan snap je het wel.
Wel stylish
Tot slot is het noemenswaardig om te melden dat de game wel een leuke stijl heeft. Kleuren en geometrische vormen zijn in overvloed en vormen een mooi afgewerkt geheel. Tijdens het dansen is het leuk om af en toe wat fotootjes van jezelf voorbij te zien komen. Ook wel aardig, maar misschien niet meer dan logisch, is de clip van het nummer die je te zien krijgt in beeld. Vervolgens zijn de dansers zelf ook leuk aangekleed en is het mooi verwerkt in de stijl van de game.
Blijf zoeken
Maar uiteindelijk is DanceStar Party slechts een matige game. Het dansen in het spel, waar het uiteindelijk allemaal om draait, voelt niet bijzonder aan. Danspasjes zijn vaag en aan de registratie van jouw pasjes is ook nog een vraagteken vast te plakken. Met veertig nummers en drie basis modi biedt de game niet veel content, hoewel het wel leuk is om je eigen dansroutine voor elk nummer te maken. De content moet je uit de community halen, waar genoeg leuke filmpjes van andere te vinden zijn en je je eigen video’s kunt uploaden. Echter is dat niet genoeg om de game te redden. Mocht je opzoek zijn naar een dansgame, zoek dan maar verder.
Cijfer: 4