The Originals Seizoen 3 Review (DVD) - Familiedrama

dinsdag, 01 november 2016 om 9:40
Eind oktober keert de The Vampire Diaries in Amerika terug op de buis. Helaas laat spin-off The Orginals nog even op zich wachten. Gelukkig kunnen we tijdens het wachten ons nog even verdiepen in het voorgaande seizoen, want wat is er allemaal gebeurd in New Orléans? Lees het in The Originals Seizoen 3 review.
The Originals is één van de betere series die op dit moment het Amerikaanse The CW domineert. Grappig is dat het een spin-off betreft en zelfs zijn ‘mama’ The Vampire Diaries verslaat in kijkcijfers. Wellicht omdat The Orginals meer diepgang en minder liefdesdrama volgt. Of wellicht komt het door Niklaus’ (Joseph Morgan) vastberadenheid in combinatie Elijah’s (Daniel Gillis) geweldige charmes.

Even terugblikken

In Seizoen 1 hebben we voornamelijk veel geleerd over de werkwijze van de originele en onsterfelijke vampieren. Het familiegevoel zit diep, ondanks het feit dat eigenlijk niemand elkaar uit kan staan. Niklaus Mikaelson wordt gevreesd door velen en eist zijn thuisplaats New Orleans op. Maar zijn ooit geliefde vriend Marcel Gerard (Charles Michael Davis) geeft niet zomaar de Franse wijk weg aan de meest gevreesde vampier ooit.
Weerwolf Hayley (Phoebe Tonkin) werd al snel een belangrijk karakter toen het onmogelijke waar bleek te zijn. Ze droeg het dochtertje van Klaus en werd daarom al snel een deel van de familie tegen haar zin in. En de familie werd nog een keer uitgebreid toen er een extra zus genaamd Freya bleek te zijn. Natuurlijk ging niet alles zonder slag of stoot en is Klaus ook zeker niet altijd amused door de veranderingen.
Dat onmogelijke dingen toch mogelijk zijn blijkt wel in seizoen 2. Zo keren er verschillende overleden karakters, zoals moeder Esther en broeders Kol en Finn, terug uit de dood. Ook zijn er verschillende lichaam swaps geweest, waaronder zus Rebekah, en is Hayley getrouwd met een weerwolf. De strijd tussen de heksen, wolven en vampieren is nog nooit zo hoog opgelopen.
the originals seizoen 3 review 3

Het nieuwe verhaal

Dus even in een notendop hoe seizoen 2 ons achter liet: Hayley zit gevangen in het lichaam van een weerwolf. Broer Elijah is furieus op Klaus, maar besluit te blijven omdat Hayley dit hem heeft gevraagd. Zus Rebekah is een heks in een ander lichaam die waarschijnlijk de stad snel verlaat. Moeder, vader en beide broers zijn nu echt dood, maar de familie zal er alles aan doen de beide broers terug te laten keren.
Seizoen 3 kookt van bloeddorstigheid, wraak en boven natuurlijke strijd! Dit begint al snel wanneer het eerst getransformeerde vampieren-slachtoffer naar New Orléans afreist om Klaus te begroeten. Helaas brengt Lucien Castle wel een vervelende voorspelling met zich mee. De drie overgebleven Originals (Klaus, Rebekah en Elijah) zullen voorgoed vernietigd worden; één door vriend, één door vijand en één door familie.
Dit zorgt voor grote onrust, want wanneer een Original komt te overlijden zullen alle slachtoffer-vampieren hier ook de dupe van worden. De zogenaamde sire-link zorgt voor een connectie tussen de Original en het getransformeerde slachtoffer. De Mikaelson familie is nergens meer veilig nu alle vampieren tegen hun sire keren in de hoop een manier te vinden deze link te breken.
the originals seizoen 3 review 2

The Originals review

Wanneer je een fan bent van The Vampire Diaries (TVD) begrijpen wij je zorgen omtrent seizoen 3 goed. Maar hoewel TVD na seizoen 3 finaal de plank missloeg weet The Originals opnieuw een doordacht verhaal neer te zetten. Elke aflevering bevat genoeg elementen om trouw te blijven aan de serie en zijn diverse karakters. Het laat je vaak beduusd achter. Helaas begint de voorspelling wel wat saai te worden wanneer dit elke aflevering opnieuw meerdere keren wordt benadrukt.
Ook worden niet alle karakters optimaal benut en blijven er nog steeds veel onduidelijkheden. Wellicht is dit met opzet gedaan om seizoen 4 nog te kunnen vullen. Het komt alleen niet altijd geloofwaardig over wanneer er weer iets onmogelijks gebeurt. De meeste plot twists zie je al van mijlen ver aankomen, waardoor de spanning niet altijd lang blijft hangen en dat is jammer.
Wel zien wij nog genoeg mogelijkheden voor de schrijvers om het verhaal uit te breiden in een volgend seizoen. En ondanks alle familie verscheuringen halen wij opgelucht adem wanneer er niet teveel aandacht wordt geschonken aan liefdesverhalen zoals TVD dat wél doet. Het karakter van dochtertje Hope zorgt voor vele uitvalswegen en de finale zal je laten smullen. Tijd voor meer!
The Originals Seizoen 3 Review

De hoofdrolspelers

Joseph Morgan kruipt opnieuw in de huid van de egocentrische Niklaus Mikaelson. Hij levert keer op keer geweldig werk af met een accent waar mening persoon voor zou vallen. Dit in balans met het charisma van Daniel Gillis als Elijah maakt het aangenaam om naar te kijken.
Rebekah (Claire Holt) en Hayley (Phoebie Tonkin) hebben tijdens H20: Just Add Water al bewezen pefect te kunnen samenwerken. Opnieuw laten ze zien samen powervrouwen te zijn en geven de serie een frisse twist tussen de zware mannen stemmen.

Blu-ray Extra's

In de box met de 5 schijfjes zit niet spetterend veel bonusmateriaal. Naast de standaard Gag Reel zit ook een tal verwijderde scenes. Leuk, maar niet iets om over naar huis te schrijven. Wat wel interessant is is de comic con panel over het derde seizoen. Dit half uur durende interview met zowel cast als regie is leuk voor de echt fans. Tot slot staat er een korte featurette op over The Originals.
the originals seizoen 3 review 4

The Originals Seizoen 3 Review

New Orléans is opnieuw de set voor bovennatuurlijk drama dat je op het puntje van je stoel doet laten zitten. De familiebanden worden flink aan de tand gevoeld, maar geeft een verfrissende touch wanneer samenwerken de enige optie blijkt. En hoewel vaak de plank wordt misgeslagen na een tweede seizoen weet The Originals de spanning hoog te houden.
De verhaallijnen worden steeds dieper en leren we steeds meer over de Mikaelson familie. Hoewel Hayley het niet altijd eens is met de werkwijze van Klaus zullen ze altijd familie boven alles plaatsen. Misschien wordt de voorspelling soms wat saai probeer toch door te bijten. De einde maakt alles goed!