The Night of the Rabbit Review

door Wouter
donderdag, 13 juni 2013 om 21:00
De zomervakantie is altijd een magisch moment voor opgroeiende kinderen. Zes weken lang lekker buiten spelen in het warme weer. Op zoek naar avontuur. Maar wat als je nog maar twee dagen vakantie had en je op tijd voor het eten weer thuis moest zijn? Jeremiah Hazelnut worstelt met dat dilemma in The Night of the Rabbit, maar wanneer hij als tovenaarsleerling in de leer gaat bij een groot wit konijn komt hij erachter dat niets onmogelijk is.
Denken we aan Daedalic Entertainment, dan denken we aan point-and-click avonturengames. De studio heeft zich erg dicht naar de top weten te werken binnen het genre met het grootse scala aan games dat het bedrijf heeft ontwikkeld. Het is nu echter tijd voor weer een nieuw avontuur van de Duitse ontwikkelaar, maar deze keer wel zonder de duistere humor van series als Edna & Harvey en Deponia. The Night of the Rabbit pakt het namelijk allemaal net iets serieuzer aan. Serieus zoals een sprookje dat kan zijn. Met een mysterieuze wereld vol magische wezens die een verhaaltje voor het slapen gaan onnodig maakt.
Jonge avonturier
In The Night of the Rabbit volgen we het kleine jongetje Jeremiah “Jerry” Hazelnut die zich in de laatste twee dagen van de zomervakantie bevindt. Met nog een halve dag tussen hem en het avondeten van zijn moeder besluit hij om op een laatste avontuur te gaan in het bos achter zijn huis alvorens hij zijn schoolspullen in moet pakken. Maar dit laatste speelpartijtje blijkt het grootste avontuur van zijn leven te worden wanneer hij de excentrieke Marquis de Hoto ontmoet. Een wit konijn met menselijke trekjes dat beweert een groot tovenaar te zijn. Normaal gesproken is het slecht nieuws wanneer een klein kind in het bos een man tegenkomt die beweert toverkunstjes te kunnen, maar dit is een sprookje en hierin komen wensen uit. Zo ook die van Jerry wanneer hij de leerling wordt van de magiër. Jerry leert vervolgens de kunst van het boomwandelen, wat hem in staat stelt om naar andere werelden te reizen. Wat volgt is een reis naar het dorpje Mousewood waar zijn opleiding begint. Maar met een duister kwaad op de loer duurt het niet lang voordat het lot van deze wereld in zijn handen komt te liggen. En dan moet hij ook nog eens op tijd thuis zijn voor het avondeten.
Zoals we eigenlijk al kunnen verwachten van Daedalic Entertainment is het verhaal in The Night of the Rabbit weer een absolute klapper. De personages zijn enorm gevarieerd en bovendien nog eens erg diep uitgewerkt, wat de heersende sfeer echt geweldig maakt. Het stemmenwerk is ook van hoge kwaliteit en je merkt gewoon dat hier goed de tijd voor is genomen. De kwaliteit van de daadwerkelijke dialogen is daarentegen wel aan de slechte kant. Gesprekken met randfiguren zijn vaak oninteressant en gaan veel te lang door. De stille pauzes die regelmatig tussen zinnen door zijn geplaatst zijn daarbij niet alleen vreselijk misplaatst, maar dragen ook niet bepaald mee aan het creëren van een interessant gesprek. Voor kinderen zou het al wel wat interessanter klinken, maar het talenpakket van de game is niet erg groot waardoor je weer met een taalbarrière zit.
Vergezochte combinaties
Vanaf het allereerste moment in The Night of the Rabbit ben je bezig met puzzelen. Dit werkt exact zoals je verwacht van een point-and-click game door voorwerpen te zoeken in de wereld om die met elkaar en met de omgeving te combineren. Hoewel deze puzzels soms goed in elkaar steken is een groot deel erg ver gezocht. En zonder een fatsoenlijk hulpsysteem in de game draait het erop uit dat je ieder voorwerp op alles en iedereen uitprobeert. Het feit dat je vanaf het begin al een heel groot stuk van de wereld kunt verkennen helpt dan ook niet echt mee. Het resultaat is dat je heel vroeg al veel voorwerpen weet te verzamelen waar je soms de eerste paar uur nog niets aan hebt. Het is namelijk niet mogelijk om de puzzels in willekeurige volgorde op te lossen, waardoor je soms tijd en energie in een puzzel steekt waar je op dat moment eigenlijk nog helemaal niets mee kunt.
Naarmate je dichter bij het einde van de game komt wordt het allemaal wat simpeler doordat de gebieden kleiner worden. De puzzels worden op dat moment ook iets uitdagender door de toevoeging van een dag- en nachtcyclus. Hierdoor zullen karakters komen en gaan aan de hand van het tijdstip, wat een leuke draai geeft aan het oplossen van puzzels. Op dat moment leert Jerry ook een aantal spreuken die weliswaar niet vaak kunnen worden toegepast, maar de opdrachtjes wel iets gevarieerder maken wanneer ze wel nodig zijn.
Twee dimensies
Op visueel vlak is The Night of the Rabbit absoluut een pareltje. Het is een 2D game die vanaf het eerste moment al sprookjesachtige taferelen op je scherm tovert met de handgeschilderde graphics. De omgevingen zijn heel divers en tot in de kleinste details vormgegeven. De verschillende boswezens die je tegenkomt zijn ook erg leuk ontworpen, wat het allemaal heel kindvriendelijk maakt. De mooie achtergrondmuziek vormt dan zogezegd de kers op de taart. De animaties vallen wel een beetje tegen, waardoor het allemaal een beetje houterig aanvoelt, maar dat valt te overzien. Al met al mag The Night of the Rabbit zich met trots een van de meest sfeervolle games van het afgelopen jaar noemen.
Mooi van buiten
Het valt niet te ontkennen dat The Night of the Rabbit een mooie game is. Grafisch gezien is het werkelijk prachtig en de achtergrondmuziek is een goede toevoeging. Met het verhaal is ook absoluut niets mis en het heeft alle elementen voor een goed sprookje in zich. De problemen die je met deze titel zult hebben dienen zich pas aan bij het puzzelen. Te veel van de opdrachten die je moet doen zijn te ver gezocht of soms zelf niets eens oplosbaar op dat moment. Hierdoor draait het erop uit dat je alle voorwerpen maar probeert te combineren in een laatste wanhopige poging. Dit maakt de game niet uitdagend, maar juist erg frustrerend. Desalniettemin haal je een erg leuke game in huis die bedoeld is voor het kleinere publiek, maar waar een wat ouder persoon ook genoeg lol aan kan beleven.