The Mummy Review - Cruise zorgt niet per se voor spektakel

zaterdag, 04 november 2017 om 14:00
Een film met Tom Cruise in de hoofdrol lijkt meteen een direct succes te zijn voor een waanzinnige goede film. Helaas bewijst The Mummy dat dit niet zo is en waren de delen met Brendan Fraser heel wat vermakelijker. Het gehele oordeel lees je in deze The Mummy review.
The Mummy gaat over een prehistorische prinses (Sofia Boutella) die ooit ver weg van Cairo begraven is. Op zijn zachtst gezegd was het niet zo’n lieve prinses, wat de kijker meekrijgt in de eerste minuten van de film. Je raadt het al: de hoofdrolspelers van The Mummy stuiten – per ongeluk- op dit graf en wekken heel wat kwaads op.

Missende chemie

De hoofdrollen in The Mummy gaan hoofdzakelijk naar Tom Cruise (speelt Nick Morton), Annabelle Wallis (bekend van Peaky Blinders en speelt nu Jenny Halsey), Russell Crowe (Dr. Jekyll) en Jake Johnson (Sgt. Vail). En je raadt het al: Cruise en Wallis zijn elkaars grote tegenspelers die allebei belang hebben bij de schat. Ondertussen moeten zij zich tot elkaar aangetrokken voelen.
Wat geopend wordt is een vat aan clichés. En de chemie van Cruise en Wallis komt alles behalve over op het scherm. De film zit vol met domme grappen die niet leuk zijn en one liners waar je broek van af zakt. Het enige wat nog enigszins vermakelijk is, is dat Cruise zijn personage een ietwat onnozel figuur is en dat is stiekem iets om van te genieten. En dat domme speelt hij overtuigend. Maar verder is er niets interessant aan de combinatie Cruise- Wallis.
The mummy review afbeelding 1

Oude snoepert

Sowieso wordt het een beetje vervelend om Cruise te zien als stereotype actieheld met continu een mooie dame aan zijn zijde die veel en veel te jong is. Onlangs kwam er nog een heel interessant artikel over online dat Cruise steeds ouder wordt, maar de tegenspeelsters van hem niet. En daarmee is het leeftijdsverschil tussen hem de vrouw groot, belachelijk groot zelfs. Het wordt tijd dat Cruise eens gaat acteren met iemand van zijn eigen leeftijd.
Al kan zo’n vrouw misschien veel stunts zelf doen. Cruise staat erom bekend dat hij veel stunts zelf doet en daarmee andere leden nog net niet tot krankzinnigheid leidt. En als er één ding wel leuk is aan The Mummy Blu-ray, dan zijn het de extra features. Want daarin komen Cruise en Wallis aan het woord ook en krijg je een behind the scenes materiaal.
Niet alleen Cruise lijkt te kunnen stunten, ook Wallis zelf heeft een aantal stunt zelfs gedaan. En daarmee is ze een goede tegenspeler van Cruise.
The mummy review afbeelding 2

Beroemdheid is niet alles

Maar ja, als je de film ziet, ben je als kijker niet bezig met de vraag wie zijn stunts wel of niet zelf doet. Dan kijk je naar de film, het verhaal, de gesprekken die plaatsvinden, hoe het gemaakt is én vooral of alles wel overkomt. Bij The Mummy is dat dus niet het geval. Toegegeven, alles is prachtig gemaakt en de specials effects zien er mooi uit.
Mummy’s en monsters leven en nooit twijfel je aan de ‘echtheid’. Maar het verhaal is om van in slaap te vallen en het vat aan clichés maakt alles nog veel erger.
En dan kan de komst van Crowe en Johnson ook weinig goeds doen, ondanks dat die twee misschien nog wel het beste laten zien op acteervlak. Al zijn we ook van hen beter gewend. Een typisch geval van dat je grote namen in een film kunt stoppen, maar dit niet automatisch een garantie is voor succes.
The mummy review afbeelding 3

The Mummy review - Hoop gestuntel

The Mummy had een mix van spektakel en spanning moeten opleveren, maar als kijker zul je snel in slaap vallen. Zelfs als je Cruise onder water ziet stunten of in een vliegtuig de typische Hollywood ster probeert te zijn zonder parachute kun je niet anders denken dan; been there done that. Het wordt tijd dat Cruise eens een film uitzoekt waarbij die niet hoeft te stunten en gewoon eens mag laten zien dat hij goed kan acteren.
Want dat kan hij wel degelijk (Magnolia), alleen anno 2017 lijkt dat wat zoek. The Mummy is dan ook niet een film die je gezien moet hebben, maar mocht je hem willen kopen op Blu-ray, dan kan dat hier.
Cijfer: 5