The Man from U.N.C.L.E. Review (Blu-ray) - Ouderwets samenwerken

zaterdag, 26 december 2015 om 10:00
The Man from U.N.C.L.E. is een actiefilm die de Amerikanen en de Russen tijdens de Koude Oorlog toch samen laat werken, om zo een criminele organisatie op te doeken. Of deze blockbuster het kijken waard is, lees je in The Man from U.N.C.L.E. review!
Met Spectre is het spionnenleven momenteel weer volop in de spotlight. Snelle auto’s, knotsgekke gadgets, het leven van vrouwenverslinder James Bond is een droom voor veel mannen. Maar hoe gaat dat spionnenwerk er nou in werkelijkheid aan toe? In The Man from U.N.C.L.E. reis je terug naar de jaren 60; de tijd van de Koude Oorlog, de periode waarin spionage hoogtij vierde.
the man from u.n.c.l.e. review solo achter in de auto

Op spionnenjacht in Berlijn

De spanning tussen de Verenigde Staten en de Sovjet-Unie is om te snijden en beide landen dagen elkaar constant uit. Om elkaars plannen te ontrafelen, gebruikten beide landen natuurlijk spionnen, om toch op vijandelijk grondgebied te opereren. Dit gegeven vormt de basis voor The Man from U.N.C.L.E.
De film begint als CIA-spion Napoleon Solo naar Oost-Berlijn afreist om een belangrijke individu veilig te stellen. Het blijkt echter al snel dat de Russen op de hoogte zijn van de reddingsactie, en daarom heeft de KGB ook een geheim agent op pad gestuurd. De Russische Illya Kuryakin heeft dezelfde opdracht, alleen dient hij de jongedame in kwestie naar het land van de tsaren te brengen.
the man from u.n.c.l.e. review solo met sniper

Als vijanden vrienden worden

Het lukt de Amerikanen om de vrouw veilig te stellen, maar het verhaal neemt een andere wending wanneer Napoleon de dag erop plots weer oog in oog staat met Illya. Het tweetal dat de dag ervoor nog elkaars vijand was, dient nu samen te werken om de wereld te behoeden van een groter kwaad. Je lees het goed, de Amerikanen werken samen met de Russen. Dan moet er wel heel veel stront aan de spreekwoordelijke knikker zitten.
En dat is zeker het geval, want de mysterieuze criminele organisatie is bezig met het ontwikkelen van nucleaire wapens. Tijd om op jacht te gaan dus. Dat kat-en-muis-spel blijkt verrassend leuk te zijn. The Man from U.N.C.L.E. weet tijdens de hele zit te boeien. De film is een goede combinatie van actie, humor en spanning. De cast weet je in de eerste plaats goed in de film te zuigen, met overtuigend acteerwerk en sterke dialogen.
the man from u.n.c.l.e. review badguy in de kluis

Flauwe clichés met een serieuze ondertoon

Ook de sfeer van de film is heerlijk retro. Van de voertuigen tot aan de kledij, het complete pakketje doet meteen denken aan de beelden die je kent uit die tijd. The Man from U.N.C.L.E. speelt in op een flink aantal clichébeelden uit de Koude Oorlog en de jaren zestig. Illya heeft dan ook een typerend Russisch accent en CIA-agent Napoleon is een typische gentleman.
Gelukkig zorgen al die clichés er niet voor dat The Man from U.N.C.L.E. een flauwe film wordt, al is de humor soms wat krampachtig. Niet alle grapjes komen even goed aan. Hoewel de sfeer van de film met een knipoog bekeken moet worden, is het verhaal verder wel serieus en interessant. The Man from U.N.C.L.E. zet je soms op het verkeerde pad, om je vervolgens te verrassen met toffe plottwisten.
the man from u.n.c.l.e. review balkonscene

Toch niet geheel foutloos

Is er dan niks mis met The Man from U.N.C.L.E? In grote lijnen niet. De film is een hele toffe spionnenfilm in een tijdsperiode die niet dikwijls in de bioscoop te zien is. Wat je de film zou kunnen verwijten, is dat je niet zo snel naar een karakter toe getrokken wordt. Doordat er meerdere hoofdpersonen zijn, is de aandacht wat verdeeld, en daardoor voel je niet zo’n sterke band als met bijvoorbeeld een James Bond of Ethan Hunt uit Mission Impossible.
Ook de extra’s op de Blu-ray vallen een beetje tegen. Er zijn de standaard achter-de-schermenvideo’s, maar verder is niets spannends te vinden. Een tegenvaller dus, want die sappige bonussen op een schijfje voegen vaak toe aan de ervaring. Een gemiste kans dus.
the man from u.n.c.l.e. review solo en illya op de scooter

The Man from U.N.C.L.E. Review - Tof spionnenavontuur

Toch is The Man from U.N.C.L.E. een vermakelijk spionnenavontuur met een spetterend retrotintje. Napoleon en Illya zijn twee intrigerende spionnen die met hun avontuur genoeg vermaak op het witte doek weten achter te laten. Door de rolverdeling word je niet zo erg in het verhaal gezogen als soortgelijke actiefilms, maar dat weerhoudt The Man from U.N.C.L.E. er niet van om je van begin tot eind te boeien.