The Legend of Zelda: The Wind Waker HD Review

maandag, 23 september 2013 om 14:00
“Toen alle hoop verdwenen was en onheil de overhand leek te krijgen, verscheen uit het niets een jongen gekleed in groen.” Dat is hoe we tien jaar geleden verwelkomd werden in het, toen, nieuwste deel uit de The Legend of Zelda franchise. Voor het eerst verscheen de meest bejubelde Nintendo serie op de GameCube. Tien jaar en twee consolegeneraties verder is het tijd om The Legend of Zelda: The Wind Waker op de Wii U te herspelen.
De jaarklok sloeg 2003 toen we The Wind Waker op de GameCube mochten spelen. Twee jaar eerder werd het spel aangekondigd, maar kon toen niet op veel enthousiasme rekenen. The Wind Waker leek namelijk niets op de techdemo die Nintendo het jaar ervoor getoond had. Het duurde echter niet lang voor de nieuwe stijl met open armen ontvangen werd. Recensenten waren niets dan lovend over de prachtige cel-shaded graphics en de avontuurlijke gameplay. Genoeg reden om een remake te maken voor de Wii U. Wat is nou een betere manier om een verjaardag te vieren?
Een nieuw avontuur
The Wind Waker mag dan tien jaar oud zijn, de remake steekt nog voor een groot deel hetzelfde in elkaar. Je begint deze game met een onervaren Link. Hij leeft samen met zijn oma en zusje op een eiland waar normaal gesproken vrij weinig te beleven valt. De tiener is net uit de luiers wanneer piraten naar zijn thuiseiland komen. Dat voorspelt niet veel goeds en al snel zie je je kleine zus Aryll ontvoerd worden. Hier begint een wonderbaarlijk avontuur voor de jonge Link.
Oude en nieuwe gameplay
Qua gameplay bouwde The Wind Waker vooral op de systemen uit Ocarina of Time en Majora's Mask. Je ging vijanden te lijf met zwaard en schild, verkende tientallen huisjes, tempels en kerkers en tussendoor hielp je je medemens met allerlei klusjes. Het systeem werkte altijd al goed en is voor The Wind Waker alleen maar beter gemaakt. Ook in deze remake voelt het heel natuurlijk om Link onder de knoppen te nemen en met hem mee op avontuur te gaan. Het spel speelt fantastisch en je zult nergens vervelende technische foutjes tegenkomen.
The Wind Waker deed behalve bekende dingen ook iets nieuws. Voor het eerst was er een gigantische overworld waarin je zelf naar allerlei plekken moest varen in een boot. Deze nieuwe toevoeging was meteen ook een van de grootste minpunten volgens velen omdat de afstanden té groot waren en het reizen té langzaam ging. Nintendo heeft hier in de HD-versie een goede verbetering in aangebracht. Na het doorlopen van de eerste kerker kun je een ‘Swift Sail’ kopen op een veiling waarmee je twee keer zo snel kunt varen en de wind altijd de goede kant op waait. Je zult veel tijd op het water doorbrengen dus dit zeil komt goed van pas. Het enige probleem is dat er nergens wordt verteld dat dit zeil beschikbaar is en waar je het zou moeten krijgen.
GamePad is erg handig
Dit snellere zeil zorgt ervoor dat de gameplay een stukje sneller is dan in de originele versie. Daarnaast wordt de ‘Wind Waker’ uit de titel vastgezet op de vierpuntsdruktoets, in plaats van dat je die steeds uit het menu moet halen, wat ook weer voor een vlottere ervaring zorgt. Het menu werkt sneller door de handigheid van de GamePad. Je hoeft het spel niet meer te pauzeren om bijvoorbeeld je boemerang te selecteren. Je sleept de boemerang gewoon met je vinger naar de gewenste knop en je kunt hem meteen gebruiken. Er zijn echter maar drie beschikbare knoppen hiervoor terwijl er meer vrije knoppen zijn op de GamePad, waardoor je alsnog redelijk wat tijd kwijt bent met al het wisselen. Het inventaris kun je wisselen met een kaart van de wereld wat tijdens het doorlopen van kerkers een handige functie is.
The Wind Waker HD bevat verder de mogelijkheid om het spel volledig op de GamePad te spelen. Met een druk op de Select-knop wordt het scherm omgezet en kun je meteen doorspelen. Hierdoor verlies je uiteraard wel de handigheid van een apart inventaris en map die je altijd tot je beschikking hebt. Natuurlijk kun je deze wel op de oude manier bekijken door op de Start-knop te drukken, maar als je eenmaal beter gewend bent is het toch onhandig en tijdrovend. Het spel ziet er op de GamePad trouwens even mooi uit als op een groter scherm.
Designer HD-jasje
Mooi is eigenlijk nog een te zwak woord om de graphics van The Wind Waker HD te benoemen. De originele game zag er al hartstikke mooi uit met zijn cel-shaded graphics, maar in een HD-jasje spat het al helemaal van je scherm af. Het is prachtig, magnifiek, subliem, betoverend mooi. De game gebruikt een rijk kleurenpalet wat samen met de aparte artstijl voor een wonderbaarlijk plaatje zorgt. Nintendo heeft begrepen wat een HD-remake precies inhoudt en een voorbeeld afgeleverd waar andere ontwikkelaars nog van kunnen leren.
Voor iedereen
De hele game werkt gewoon nog even goed als tien jaar geleden. Als je vroeger nooit The Wind Waker hebt gespeeld, dan kun je deze remake zonder problemen oppakken en als het ware van de eerste ‘next-gen’ Zelda genieten. Je merkt namelijk nergens dat de gameplay al een decennia geleden ontworpen is. Gamers die het spel al eens doorlopen hebben kunnen met deze remake hun nostalgie alleen maar bevestigen. De goede herinneringen zullen weer naar boven komen terwijl de irritatiepunten verbeterd zijn. En als je denkt dat je inmiddels te vergevorderd bent voor deze game dan kun je de nieuwe Hero modus proberen waarin je gegarandeerd veelvuldig dood zult gaan.
Beter dan het origineel
Eigenlijk kunnen we wel zeggen dat The Legend of Zelda: The Wind Waker HD beter is dan de originele game. De toevoegingen en verbeteringen zorgen voor een vlottere ervaring terwijl het wel het magische gevoel behoudt. Dit maakt de game geschikt voor iedereen, of je The Wind Waker al eens gespeeld hebt of niet. Grafisch ziet het spel er spectaculair uit en de GamePad is erg handig op verschillende manieren. The Wind Waker HD is een absolute must have voor de Wii U terwijl we met een hoop anticipatie wachten op de nieuwe The Legend of Zelda.