The King of Fighters XV Review - Een gooi naar de top

zaterdag, 05 maart 2022 om 17:00
27022022 king of fighters15 1f1645964784
Als je aan fighting games denkt, gaan je gedachten al snel naar Mortal Kombat of Street Fighter. Dat is niet gek, gezien dit hier de populairste vechtgames zijn. Maar ooit was dit anders. SNK wil met The King of Fighters XV terug naar het niveau van de concurrentie. Dat lukt aardig, maar toch missen er hier en daar wat elementen om écht rake klappen uit te delen.

Een sprong vooruit

De toepasselijke slogan die ontwikkelaar SNK bij The King of Fighters XV meegaf is ‘Shatter all expectations’. Een veelbelovende zin, nadat de franchise zes jaar geleden in deel XIV de overstap maakte naar 3D en daarmee nog wat missers kende. 3D was voor fans behoorlijk wennen, de gebruikte engine liet hier en daar nog te wensen over, maar vooral op grafisch vlak liep de game nog wat achter de feiten aan.
Met The King of Fighters XV zijn er op grafisch vlak een hoop verbeteringen te zien, maar ook op het gebied van gameplay en karakters. De game is om te beginnen in een andere engine (Unreal Engine 4) gemaakt. Het gevolg is een game die er behoorlijk gelikt uitziet en met 60 frames per seconde in 4K over je scherm rolt. Verder zijn de animaties van alle karakters om van te smullen. Werkelijk alles loopt soepel en op een paar kleine details na, zoals haar dat door ledematen heen beweegt. Verder worden de verwachtingen overtroffen door SNK.
27022022 king of fighters15 2f1645964879

Een heerlijk roster

Los van de graphics die duidelijk vooruit gegaan zijn, is KoF XV een game die behoorlijk vasthoudt aan zijn roots. Dat betekent dat er zoals altijd weer een berg karakters is om uit te kiezen. De game is ook echt weer een snoepwinkel als het aankomt op het aantal karakters. Vanaf de release zijn er maar liefst 39 karakters beschikbaar, waarvan de meesten bekende gezichten zijn. Oud gedienden als Terry, Iori en Mai en anderen passeren de revue, terwijl er drie nieuwe gezichten (Isla, Dolores en Krohen) klaar staan om een pak rammel uit te delen. Een aantal karakters uit het vorige deel is verdwenen en er staat al op de planning om nog twaalf vechters toe te voegen aan de game.
In tegenstelling tot Street Fighter, waar regelmatig een kloon van een ander karakter voorbij komt (denk aan Ryu en Ken), is in KoF XV elk karakter écht anders. Dit gaat niet alleen over het smoeltje, maar ook over de timing, de moves en andere elementen. Het ene karakter (bijvoorbeeld nieuwkomer Dolores) laat zich makkelijker besturen dan de ander, en in sommige gevallen (zoals bij King of Dinosaurs) moet je echt aan de bak om überhaupt een normaal aantal moves eruit te persen.
Gelukkig kies je niet slechts één karakter en dat geeft ruimte om te experimenteren. De drie-tegen-drie gevechten uit het vorige deel zijn namelijk weer terug, waarbij je uit de vooraf ingestelde teams kunt kiezen of zelf een team kunt samenstellen. The King of Fighters XV onderscheidt zich ook weer op dit gebied van de rest door gewoon zichzelf te blijven.
27022022 king of fighters15 3f1645964899

Toegankelijker, maar niet echt voor de leek

The King of Fighters XV is wat betreft sommige karakters en moves wat wel toegankelijker gemaakt, maar blijft een game die niet voor de leek is. De besturing is zoals altijd spot on, maar gelijktijdig ook onvergeeflijk. En datzelfde geldt voor de timing van karakters en vooral tijdens combo’s. Een halve draai beweging is zomaar te maken, maar de Super combo’s en Climax Super Finish moves die weer terug zijn, vergen al wat training.
En dan hebben we het nog niet over de nieuwe Shatter Strike die volledig nieuw is en je een aanval laten afweren en direct laten counteren. Doe je dit goed, deel je én klappen uit én krijg je een stukje leven terug, maar je timing moet feilloos zijn en dat is niet voor iedereen zomaar weggelegd. Als je hier faalt, krijg je vanzelfsprekend die dreun tegen je hoofd én is ook een van je meters leeg.
27022022 king of fighters15 4f1645964941

Karig wat betreft modi

Gelukkig is daar de training modus, waarin je zomaar uren kunt besteden om elk karakter, elke move en elke combo te doorgronden. Voor deze game zeker een welkome modus. Naast deze modus kun je in single player aan de slag in de Story modus, die je het verhaal van The King of Fighters XV in een aantal rondes vertelt. Het is eigenlijk een soort Arcade modus en zeker niet te vergelijken met de verhaallijnen uit Street Fighter en Mortal Kombat tegenwoordig.
Dat is jammer, want een uitgebreid verhaal had niet misstaan in de SNK vechtgame. De cutscenes in animéstijl zien er wel geweldig uit, maar komen slechts af en toe voorbij. Verder krijg je in plaats van geanimeerde filmpjes plaatjes te zien. Bovendien zijn de eindes alleen gebaseerd op de teams en speel je met het uitspelen slechts een karig stukje extra ‘einde’ vrij.
Naast de verhaallijn en de trainingsmodus kun je nog aan de slag met een Mission modus, waarin je specifieke doelen moet voltooien, maar verder kun je niet in je eentje aan de slag. Als je dan samen wil spelen, kun je offline in een Versus modus terecht en zijn er online de standaard modi te vinden. Zo kun je Ranked of Casual aan de bak en kun je in een kamer met andere spelers spelen.
Ook kun je online tegen anderen spelen als Training. De netcode van King of Fighters XV schijnt behoorlijk goed te zijn en voor een zorgeloze ervaring te zorgen. Jammer genoeg konden wij dit niet testen op Xbox Series X, waarop we de game speelden, gezien er niemand online te vinden was.
27022022 king of fighters15 5f1645965074

The King of Fighters XV Review – Geweldige opvolger

Ondanks dat we de game niet online konden spelen, hebben we ons behoorlijk vermaakt met de andere mogelijkheden. En hoewel het jammer is dat de verhaallijn niet heel uitgebreid is, geldt dat niet voor het aanbod. Het feit alleen al dat elk karakter compleet anders werkt, is een verademing in een landschap van klonen en doet de game voelen als een compleet pakket. Meten met de twee die momenteel de troon bezetten, doet King of Fighters XV zich nog niet, maar als je simpelweg op zoek bent naar een goede pot knokken met wat diepgang, dan ben je hier aan het goede adres!