The House of the Dead: Overkill Extended Cut Review

zondag, 06 november 2011 om 14:00
Eerlijk is eerlijk, heel veel soeps is er nog niet uitgekomen als het gaat om stoere gewelddadige titels die met de Move gespeeld kunnen worden. Weet de zombie on-rails shooter The House of the Dead: Overkill Extended Cut daar misschien verandering in te brengen?
'Het huis van de doden' : oei, dat klinkt eng. Valt mee. Vroeger was alles enger en beter. Toen had je The House of the Dead als vast onderdeel in diverse arcadehallen. Daar bracht je dan al je zakgeld mee naar toe, om een light gun te pakken en zoveel mogelijk zombies voorgoed naar de hel te knallen. Het zorgde voor een soort adrenaline rush, want als je niet snel genoeg was, kwam al snel de tekst voorbij: Game over 'insert new coin'.
Geen arcade hal, maar gewoon je huiskamer
Maar wie gaat er tegenwoordig nog naar de arcadehallen, als alles ook in je eigen woonkamer kan? Sinds enkele jaartjes wordt door fanatiekelingen The House of the Dead serie dan ook lekker thuis gespeeld. Het voordeel: geen zakgeld gaat eraan op, want je kunt onbeperkt doorgaan. Het nadeel: dat neemt natuurlijk een kleine uitdaging weg. Het mag de pret niet drukken, tijd om het eens te hebben over The House of the Dead: Overkill Extended Cut.
Move-ondersteuning
De game komt nu enkel uit op de PlayStation 3 met ondersteuning van de Move. Een goede zet, want de Move is erg geschikt voor een on-rails shooter. Eerder zagen we al dat dit idee goed tot z'n recht kwam in de game Child of Eden. Er is alleen één maar: het is niet super vernieuwend. Want een paar jaar geleden verscheen The House of the Dead: Overkill al op de Wii. Gezegd moet worden, ondanks dat de Wii bij velen stof ligt te happen, dat die game daar op werkte als een tierelier. Echt goed dus. Het was gewoon bam bam, knallen, knallen, flink met die Wiimote richten en dat werkte allemaal.
Een port met wat extraatjes
Toch is het feit dat niet elke PlayStation 3 eigenaar ook een Wii in huis heeft en daarom moet SEGA gedacht hebben: laten we die toffe zombie shooter nog eens naar de PS3 brengen. Op zich een goede zet, als je tenminste het origineel nog niet gespeeld hebt. We zijn tevreden dat we niet met een simpele port te maken hebben waarbij de game enkel in een nieuwe grafisch jasje is gestoken. Er is wel iets extra's. Maar, het is slechts een extraatje, totaal niet genoeg om wéér Overkill aan te schaffen.
Waar de Wii-versie je meenam naar zeven levels totaal, neemt de PlayStation 3 versie je mee naar negen stuks. Dat zijn nog steeds weinig, maar bedenk wel dat dit normaal is voor een on-rails shooter. De meeste on-rails shooters hebben slechts een paar levels en na een paar uur spelen zie je al de aftiteling. Na minder dan drie uur was dit bijvoorbeeld al het geval bij Ghost Squad. Maar het is de eenvoud van de game waar het omgaat, kleine levels die steeds weer opnieuw gespeeld moeten worden. Daar gaat het om.
Twee nieuwe levels
Hoe dan ook, terugkomend op de levels. De PS3-versie heeft dus twee extra levels. In de Wii-versie kroop je in de huid van agent G en detective Isaac Washtington. Dat doe je nu weer, alleen zijn er twee nieuwe levels toegevoegd waarin je kennis maakt met twee jonge geile gewelddadige chicks. Ja mensen, de Wii-versie was a la Grindhouse, de PS3-versie uiteraard ook. Het eerste nieuwe level zit meteen al in het begin van de game verwerkt, als tweede hoofdstuk. Het heet Naked Terror. De naam benadrukt nogmaals het vreemde, maar o zo toffe stijltje waar je als speler mee te maken krijgt. In dit level zijn nieuwe zombies van de partij zoals stripdansende zombies in een nachtblub. Het past geheel bij The House of the Dead serie waarin niets te gek is. Dit alles gaat gepaard met heel wat grof taalgebruik én humor. Zo vindt één van de chicks het helemaal niet zo tof dat die lelijk ogende zombies in stripkleding rondlopen. Immers is dat haar taak!
Na deze maffe opmerkingen en flink wat zombies neergeknald te hebben, maken de beide meiden kennis met een nieuwe baas. Gezegd moet worden: deze is tof. Vrij uitdagend zelfs als je het vergelijkt met andere eindbazen die in Overkill verwerkt zitten en dat in zo'n vroeg stadium van de game. Daardoor merk je wel dat het level er wat tussen gepropt is, maar dat maakt niet uit. Het blijft cool om die vieze grote truttebol om zeep te holpen. Wie? Tja, dat moet je zelf maar gaan beleven, net als dat andere extra level, genaamd Creeping Flesh. Of check de ingevoegde video in deze recensie om een beter beeld te krijgen.
Waar is online co-op?!
Heeft The House of the Dead nog meer vernieuwing? Ja, toevoeging van 3D. Iets dat wij helaas niet hebben kunnen testen wegens gebrek aan een 3D-tv. Maar het zit dus wel in de game. Ook tijdens het spelen kun je leuke 'collectibles' vrijspelen die met 3D te maken hebben, dus dat is netjes gedaan. Verder heeft het spel wat andere kleine toevoegingen zoals online leaderbords, trophy-ondersteuning, nieuwe moeilijkheidsgraden en een paar nieuwe wapens. Absoluut leuk gedaan, toch blijft er één ding heel erg aan ons knagen: waarom in hemelsnaam is er geen online co-op ondersteuning aan de game toegevoegd?
Hoe tof The House of the Dead games ook zijn door het eigen stijltje en dus unieke sfeer, het is slaapverwekkend om in je eentje te doen. Dit is een game die je samen moet spelen. Juist omdat het zo makkelijk is, is het tof om dan lekker te ouwehoeren en dit met iemand te doen. De Wii had al een offline co-op, dan zou je toch verwachten de PS3-versie met de tijd meegaat en dit online wel de lucht in gooit. Niets is minder waar. Een gemiste kans, echt waar.
Mocht je nou wel iemand vinden die bij je op de bank neerploft en deze game met je wil spelen en heb je nog nooit de Wii-versie in handen gehad, dan moet je het zeker eens ervaren. Koop vooral een tweede Move erbij. Je kunt de game wel spelen met de PS3-controller, maar dit is geen aanrader. Bovendien heb je nu eindelijk eens een titel in handen die echt leuk is met de Move, best bijzonder. The House of the Dead is verslavend. Het draait om snelheid: zo veel mogelijk zombies op tijd afknallen voor ze jou raken, ondertussen het fuck- geschreeuw aan te horen van je personages, eindbazen omver knallen en soms nog eens wat burgers helpen. Daar gaat het om. Als er een toffe zombie franchise is, dan is het wel The House of the Dead serie.
Goede Move-titel
Heb je echter de Wii-variant uitgespeeld en kun je deze dromen van a tot z, dan voegt de versie op de PlayStation 3 niet zoveel toe. Het is geen simpele port en de PS3-versie heeft wat extra toevoegingen. Maar twee extra levels zijn niet genoeg om nog eens extra geld neer te leggen. De Wii-versie in je kast volstaat prima, ook op grafisch vlak was deze game helemaal zo slecht nog niet. Ben je echter nieuw met de game en heb je een Move-controller die wat vaker aandacht nodig heeft? Dan is deze game absoluut een aanrader. De gameplay is verslavend. Maar, alleen als je een buddy hebt om dit samen mee te doen. Het grootste gebrek aan deze overzetting van de Wii-variant is toch wel het gebrek aan een online co-op. Dan maar ouderwets op de bank gamen. Zoek dus een slachtoffer hiervoor en maak vooral meer slachtoffers in de game zelf. Bam, bam, bam. Herladen en doorgaan!