The Heavy Water War Review (Blu-ray) - Spannende serie!

zaterdag, 16 mei 2015 om 12:10
De Tweede Wereldoorlog had nooit mogen gebeuren, zo simpel is het. Het is alleen wel een gebeurtenis waar nog steeds uit geput wordt als het gaat om inspiratie voor games, films, tv-series enzovoorts. Nu staat de oorlog decor in de Noorse serie The Heavy Water War.
The Heavy Water War is een ware hit in Noorwegen en wordt vergeleken met de kijkcijferkanonnen Borgen, The Killing en The Bridge. Geen kattenpis dus. De serie bestaat uit zes afleveringen van 45 minuten die zorgen voor een spannende achtbaanrit.

Hitler zou oorlog winnen met atoombom

Wat is er aan de hand? Het is het jaar 1933 en er wordt een atoombom gemaakt door de Duitsers. Met deze nucleaire bom zou Hitler de oorlog gewonnen hebben. En dan was de chaos natuurlijk nooit, maar dan ook nooit te stoppen. Werner Heisenberg, een Duitse Nobelprijswinnaar in de Natuurkunde (gespeeld door Christop Bach) werkt aan het kernwapenprogramma. Heisenberg heeft zwaar water nodig, een stof die enkel in Noorwegen wordt geproduceerd.
Aan de Noren de taak om dit idee juist te dwarsbomen. De serie zoomt daarmee niet in op veldslagen, maar meer op een kat- en muisspel tussen Duitsers en Noren, waarbij de vraag is wie het snelst handelt. Gaan de Duitsers de bom op tijd afkrijgen, of zijn het de Noren die er een stokje achtersteken? Het gekke is dat iedere kijker het antwoord allang weet, immers is er een einde gekomen aan de Tweede Wereldoorlog. En tóch is The Heavy Water War van begin tot eind spannend.
The Heavy Water War <a href=Review" class="img-responsive" src="https://cdn.xgn.nl/upload/201505/t/in-de-sneeuw.jpg" />

Interessante personen

Dit komt doordat de uitwerking van het verhaal voortreffelijk is gedaan, wat je mag verwachten van Scandinaviërs. We maken kennis met uiterst interessante personages en volgen die behoorlijk wat dagen. Zo maken we naast de Duitser Heisenberg, voor wie je niet echt empathie kunt opwekken, kennis met Leif Tronstad, een Noorse jongeman die een heel team bijstaat in de taak de Duitsers te dwarsbomen. Zijn rol wordt vertokt door Espen Klouman Hoiner en hij doet dit met verve.

Welk gevoel laat je toe in de oorlog?

We zien een jongeman die ergens een gezin heeft, maar die dat al lang niet meer gezien of gesproken heeft door de oorlog. Hij wil overduidelijk vechten voor zijn land. Maar elke man heeft liefde of een zekere vorm van aandacht nodig. En in zijn werk lopen er niet veel vrouwen rond. Totdat hij op een dag Julie Smith ontmoet (gespeeld door Anna Friel), een sterke onafhankelijke vrouw. Ook zij heeft ergens een partner rondlopen.
De twee voelen zich overduidelijk tot elkaar aangetrokken, maar de vraag is of het tot een romance komt. Geeft de oorlog een ticket tot vreemdgaan? Het zijn dit soort dingen die The Heavy Water War een persoonlijke draai meegeven. Door interessant in te spelen op kleine gebeurtenissen en menselijke emoties.
Daarbij zijn de landschappen waarin gefilmd is subliem. De kijker ziet prachtige Noorse winterlandschappen en hoe de Noren moesten overleven. Zo is er een scene die niemand onberoerd zal laten: het hele team heeft honger en er is niets anders dan mos. Wat doe je dan? Van mos een soepje maken. Want je moet wat in de oorlog!
The Heavy Water War Review

Mooie serie!

The Heavy Water War toont in ieder geval de Tweede Wereldoorlog van een ander perspectief met andere personen dan we eerder meemaakten. Daarbij bewijzen de Scandinaviërs keer op keer dat ze steengoed zijn in het neerzetten van spannende series. Dat de serie in het rijtje van Borgen en The Killing wordt gezet is dan ook niet meer dan terecht. Want qua minpunten valt er niet echt iets te benoemen, behalve dat er aan grootschalige actie misschien wat ontbreekt.
Het mag de pret niet drukken. The Heavy Water War was een kijkcijferkanon in Noorwegen (meer dan één op de 5 noren bekeek de serie op tv!) , en wie weet wordt dat het ook wel in Nederland. Je krijgt in ieder geval zes afleveringen goed vermaak voorgeschoteld!