The Elder Scrolls V: Skyrim - Hearthfire Review

Review
woensdag, 12 september 2012 om 19:00
xgn google image
Huisje, boompje, beestje. Dat is het ideaalbeeld voor menig volwassene. In The Elder Scrolls V: Skyrim kun je dit ideaal aardig dicht naderen; huizen kun je kopen en echtgenoten trouwen. Ontwikkelaar Bethesda neemt daar echter geen genoegen mee en stelt je in de uitbreiding Hearthfire voor het eerst in staat huizen te bouwen en Zorgt dit alles voor het perfecte Skyrim?
Enkele maanden geleden lanceerde Bethesda de uitbreiding Dawnguard, door ons van een 7 voorzien in de recensie. Het voornaamste kritiekpunt was dat de DLC weinig vernieuwing biedt en daardoor ‘meer van hetzelfde’ is. Het commentaar is aangekomen; Bethesda gooit het met Hearthfire over een hele andere boeg. Niet het verhaal, niet de missies en zelfs niet de actie staat centraal. Noeste arbeid is het centrale punt van dit nieuwe hoofdstuk binnen Skyrim. Oh, en je kunt kinderen adopteren.
Land kopen?
Wanneer je de DLC hebt aangeschaft, zal je al gauw benaderd worden door een boodschapper, zoals nieuwe queesten wel vaker tot stand komen. Een enthousiaste brief wijst je op het feit dat er grond te koop is in een bepaalde stad – in ons geval Falkreath. Een korte reis en 5000 goudstukken later zijn we trotse eigenaar van een stuk land, waarop ons droomhuis gebouwd zal worden. Althans, dat doet het spel vermoeden. De praktijk pakt helaas minder idyllisch uit, aangezien je creatieve invloed op de constructie van het gebouw teleurstellend gering is.
Laten we echter niet op de zaken vooruit lopen. Op het moment dat het stuk land gekocht is, is de eerste stap een fundering. Met de nodige stenen – je krijgt gelukkig een voorraadje materiaal on the house – ligt al gauw de bodem en een paar tellen later staan ook de muren. Het bouwproces is dan ook erg simpel; je selecteert een bouwplan en voert dit middels een paar drukken op de knop uit. Heb je genoeg materiaal, dan heb je letterlijk in een paar tellen een huis. Verwacht dus geen bouwconstructies a la The Settlers, waar je de werkers stukje bij beetje huizen uit de grond ziet slaan. In Hearthfire mag je die magie omruilen voor pure efficiëntie. Of dat positief is, is aan jullie.
Keuzes
Al gauw heb je je kleine huisje veranderd in de hal naar een enorme villa. Dat is het (enige) moment waarop je je invloed mag doen gelden. Aan drie zijden van de villa kunnen namelijk extra vertrekken gebouwd worden en het is aan jou om te bepalen wat voor vertrekken het zullen worden. Geheel vrij ben je echter niet. Voor de noordvleugel mag je bijvoorbeeld kiezen uit een trofeeën-, opslag- of alchemiekamer. Het is niet mogelijk beide te hebben. Elk van de drie vleugel heeft drie dergelijke mogelijkheden. Let wel: de bouw is onomkeerbaar en je zit dus vast aan je gemaakte keuzes!
En dat is dan jouw grote moment als architect. Die drie vertrekken. En dat is ongelofelijk jammer, want hierdoor zal dit ‘door jou gemaakte’ huis nooit als dusdanig aanvoelen. Je hebt immers geen invloed op het uiterlijk of de stijl van het huis (wat zou er nu geen huis met typische Dwemer-uitstraling willen?). Hetzelfde geldt helaas voor de inrichting. Op het moment dat elk verstrek voltooid is, blijft enkel het afwerken van een grote checklist over. Die checklist vormt de complete inrichting van je gehele huis, inclusief staplaatsen. Je kunt dus niet eens een stoel verplaatsen, laat staan bepalen wát voor stoel dat is. Had je liever een bank? Pech gehad!
Apport!
Dit zorgt er niet alleen voor dat Hearthfire-huizen verre van uniek zijn, maar ook dat de uitbreiding zelf één grote ‘fetch-quest’ wordt. Tijdens de bouw ren je heen en weer om materialen te vinden of die te kopen. Tijdens de inrichting doe je precies hetzelfde, al dan niet met een lichtelijk aangepast boodschappenlijstje. Wij raden jullie daarom sterk aan om al vanaf je eerste kamertje een steward aan te stellen. Deze veredelde butler kun je opdragen vrijwel elke kamer voor je in te richten en hij kan te allen tijde bepaalde materialen voor je kopen. De inrichting van je huis gaat op die manier weliswaar wat traag, maar zorgt er in ieder geval voor dat jijzelf minder moeite hoeft te doen.
Na een middagje flink rondrennen, geld uitgeven en op het magische bouwknopje drukken, heb je dan eindelijk een huis. Een huis dat met recht het grootste, beste huis van Skyrim genoemd mag worden. In die zin biedt Hearthfire ook absoluut waar voor z’n geld. Van de uitbreiding, die 400 Microsoft Points kost, heb je een middag gameplay en een huis waar je al je spullen in kwijt kunt. Dat laatste maakt het voor veel Skyrim-fans al de aanschaf waard: dit is de beste plek om al je spullen uit te stallen.
Wat zijn verhuisbedrijven toch fijn
Mocht je inderdaad zo’n speler zijn, dan verwachten we dat je met dat uitstallen vele uren zoet bent. Mede doordat er geen makkelijke manier is om al je – ongetwijfeld in een ander huis opgeslagen – spullen naar je nieuwe stulpje te vervoeren. Verder lijkt er geen mogelijkheid te bestaan geplaatste producten te verwijderen. Na inrichting toch een minimalistische stijl verkiezen is er dus niet bij. Dat is met name vervelend in de trofeeënkamer, waar je overwonnen vijanden kunt tentoonstellen. Er zijn vele malen meer opzetbare dieren dan er plaats je voor je trofeeën, maar een ‘wisseling van de wacht’ is niet mogelijk. Zet je dat knullige vosje neer, dan kom je er niet meer vanaf.

Kinderliefhebbers hebben aan bovenstaand verhaal waarschijnlijk geen boodschap. Zij zijn allang blij dat nu de mogelijkheid bestaat kinderen te adopteren. Veel hoef je je hiervan echter niet voor te stellen. Zodra je aan bepaalde eisen hebt voldaan, kun je in een weeshuis een tweetal generieke kinderen uitkiezen, die je zullen vergezellen in je villa. Vervolgens ben je in staat enkele spelletjes te spelen, cadeautjes te geven en te mopperen. Was ouderschap maar zo simpel.
Weet Skyrim niet te perfectioneren
In technische zin in Hearthfire zijn geld waard. Voor een klein bedrag heb je het beste huis in Skyrim en een middagje ‘nieuwe’ gameplay. Toch stelt de uitbreiding zwaar teleur, omdat het de speler vrijwel geen enkele vrijheid geeft en in essentie één grote ‘koop-dit’-quest is. Dit zorgt voor tamelijk uniforme huizen die zich nauwelijks onderscheiden van de standaard huizen die reeds te koop zijn. Hearthfire is dus enkel voor diegenen die hunkeren naar een huis waar ze eindelijk hun spullen kwijt kunnen en hier keiharde euro’s en keiharde uren in willen steken. De rest kan prima uit de voeten met de reeds gebouwde huizen die te koop staan in Skyrim. Wel zo makkelijk.
Cijfer: 5