The Divergent Allegiant Review - Een experiment om te overleven

woensdag, 09 maart 2016 om 11:48
The Divergent Allegiant is een science fictionfilm naar de gelijknamige Amerikaanse boekenserie, met Theo James (Four) en Shailene Woodley (Tris) in de hoofdrol waarin zij de strijd aan gaan tegen het uitsterven van de mensheid na een fout met genetische modificatie.
The Divergent Allegiant is het derde deel uit een vierdelige filmserie en volgt op de eerder uitgebrachte Divergent en Insurgent films. De films zijn gebaseerd op de gelijknamige boeken van Veronica Roth. Het derde deel Allegiant gaat verder met het verhaal van Insurgent, waarin Tris op zoek gaat naar antwoorden uit het verleden en de oplossing om haar volk te redden.

Chicago als stad voor menselijk experiment

The Divergent Allegiant speelt zich af ongeveer 200 jaar in de toekomst in Chicago. De wereld is door genetische modificatie bijna compleet verwoest en de mensheid, verdeeld in facties, is nagenoeg niet meer te redden. Om die reden zitten de laatste ‘beschadigde’ mensen gevangen in Chicago dat omringd is door grote muren, waarbinnen het volk onderdrukt wordt en gevangen wordt gehouden door het Bureau van Genetisch Welzijn. Zo ook Tobias, Beatrice en Caleb, de hoofdrolspelers die we ook kennen van de Insurgent film.
Op zoek naar antwoorden en een beter leven besluiten Tobias en Beatrice om uit de stad te vluchten en uit te zoeken wat er zich buiten de hoge muren van Chicago begeeft. Samen met een aantal vrienden banen zij zich een weg door alle vijandelijkheid, op zoek naar het grote avontuur. Eenmaal aangekomen ontrafelt zich een groot geheim, wat alleen door Tris opgelost kan worden.
Deel 3 van The Divergent Allegiant vanaf 9 maart in de bioscoop

Een hoopgevend begin

De film begint in de eerste fase, tijdens een spannende ontsnapping, heel veelbelovend met veel actie. Met filmpersonages en acteurs die we nog kennen uit de voorgaande delen, spring je gelijk in de actie. Doordat het een vervolg is op eerdere films verwacht je dat de filmpersonages zich verder ontwikkelen en je meer over ze te weten komt. Dit is allerminst het geval en het acteerwerk laat daarbij soms ook wat te wensen over. De special effects in de film geven je af en toe het gevoel naar een hele dure film te kijken, maar het acteerwerk van, wat het lijken, B-acteurs, laat je het tegenovergestelde denken.
Na de eerste spannende actievolle tien minuten, zakt de film volledig weg doordat er veel gepraat wordt en uitleg wordt gegeven over welk probleem zich in Chicago afspeelt. Achteraf gezien is het verhaal vrij eenvoudig, maar de makers weten er niet in te slagen om dit boeiend danwel duidelijk over te brengen. Dit terwijl het wel nodig is om de film te volgen en het verhaal goed te begrijpen. Al met al leidt het er toe dat de aandacht wel eens afdwaalt.
Shailene Woodley in The Divergent Allegiant

De 'grote' finale in the Divergent Allegiant

Na het spectaculaire begin en een uur lang saaie uitleg tijdens de middensessie, is dan eindelijk het moment aangebroken dat de grote finale uitbarst. De groep belandt in scènes vol actie en special effects. Hoewel sommige acties zich zonder reden voordoen en niet of kort door de bocht behandeld worden, zorgt het er wel voor dat je de aandacht weer op de film vestigt. Tegelijkertijd wordt (eindelijk) duidelijk wat het is dat Tris probeert op te lossen en wat haar beweegredenen hier voor zijn. Het probleem, dat de kern is van deze film, maar zo verwarrend en traag wordt uitgelegd tijdens het merendeel van de film.
The Divergent Allegiant is een prima film voor de liefhebber van science fictionfilms, die houdt van veel actie, avontuur en special effects, maar weinig waarde hecht aan een sterk verhaal. Vanaf woensdag 9 maart is The Divergent Allegiant in de Nederlandse bioscoop te zien.