The Bridge Seizoen 3 Review (Blu-ray) - Vermakelijk detectivewerk

dinsdag, 22 december 2015 om 10:37
Na twee succesvolle eerdere seizoen van het Scandinavische The Bridge is sinds enkele dagen seizoen 3 uit. Wederom zet Sofia Helin glansrijk de rol neer van politieagente Saga. Lees ons oordeel in The Bridge Seizoen 3 review.
In The Bridge bundelen de Zweedse en Deense politie hun krachten. Waar we in seizoen 1 en 2 konden genieten van het acteerwerk van Martin (gespeeld door Kim Bodnia) en Saga, maken we in seizoen 3 kennis met een nieuw politie duo. Want wie seizoen 2 heeft gezien weet dat Saga min of meer haar eigen collega achter slot en grendel sloot. Dag Martin, welkom Henrik Sabroe (gespeeld door Thure Lindhardt).
The Bridge seizoen 3 review onderhandeling

Een geheel nieuwe start

Dit nieuwe is even wennen, omdat je de chemie gewend was tussen Martin en Saga. En omdat dat anders is, richt je je als kijker in eerste instantie op dit nieuwe verhaal. Dit omdat badguy Jens ook helemaal van de radar is. Op Saga en een paar andere oude spelers na is seizoen 3 dus een geheel nieuwe start. Sterker nog: op een paar kleine details kun je zelfs ‘instappen’ bij dit seizoen.
De crimescene opent met een sterke scene. We zien een inbraak. Waar je normaal zou schrikken van inbrekers, weten de dieven niet hoe snel ze uit de voeten moeten komen als ze in een huis belanden met lijken. Dode lichamen die er niet levenloos bij liggen, maar waarvan bijna de indruk gewekt wordt dat de mensen nog leven. Ze zitten namelijk aan tafel, bijna opgezet als dieren.

Knotsgekke moordpraktijken

Al snel blijkt dat we te maken hebben met een seriemoordenaar die er zijn hobby van heeft gemaakt om schilderijen naar de realiteit te halen. Keer op keer vindt er een moord plaats en keer op een keer wordt er een schilderij afgebeeld. Alle aanwijzingen lijken naar één persoon te leiden. Al zou dat – natuurlijk – iets te makkelijk zijn. Het gaat om Freddie Holst, gespeeld door Nicolas Bro. Hij speelt zijn rol beduidend beter dan in Bankerot.
Dat verhaal is vrij spannend om te volgen omdat je als kijker werkelijk geen benul hebt wat er aan de hand is. Al moet wel gezegd worden dat de spanning van seizoen 1 niet geëvenaard wordt. Maar dat blijft zonder twijfel het beste seizoen van The Bridge. Wat daar gebeurde was zo bizar goed neergezet, dat het maar moeilijk is om dat te overtreffen.
the bridge seizoen 3 review controle kamer

Gekke personages maken The Bridge sterk

Dat neemt niet weg dat seizoen 3 heerlijk wegkijkt! Saga speelt haar rol weer voortreffelijk, en zit weer helemaal in haar rol. De dingen die zij zegt zijn zó absurd dat je, ondanks dat het een spannende serie is, soms hardop als vertrouwd moet schateren. Ze is zo direct, zo onempatisch dat het pijnlijk grappig is. Als er iemand voor haar deur staat zegt ze gerust: “Als je seks wilt, kun je binnenkomen anders wil ik alleen zijn.” Als degene die aan haar deur staat zegt dat hij daar niet voor komt en vraagt of ze een film wil kijken zegt ze :”Een film?? Porno.”
Wauw. Saga is een beetje koekoek, maar juist daarom is the Bridge zo sterk. En het is mooi om te zien hoe haar nieuwe collega haar steeds een warmer hart toevertrouwt. Iets waar Saga duidelijk moeite mee heeft, omdat ze van nature mensen liever op afstand houdt. Maar langzamerhand raken ze toch aan elkaar gehecht, meer nog dan Saga had met Martin. Het einde is dan ook symbolisch prachtig.

Saga onder de loep genomen

Verder is mooi om te zien hoe het karakter Saga meer diepgang krijgt dan ook. Wat ook krijgt ze te maken met demomen uit haar verleden, zeker als haar moeder opeens opduikt. Dat maakt The Bridge een gelaagde serie. Niet enkel volg je een moordzaak, ook bouw je met de karakters een band op. Saga leerde je al 2 seizoenen kennen, maar nu nog beter. Er wordt zorguldig aandacht besteed aan haar karakterontwikkeling.
Ook de nieuweling krijgt aandacht. Hij is niet zomaar de nieuwe Martin. Nee, hij heeft zijn eigen sad story en moet zo omgaan met zijn eigen problemen. Zijn personage is in het begin saai, mar na een paar afleveringen ben je Martin al bijna vergeten. Er is zeker wel een mooie wisselwerking tussen hem en Saga, en dat wordt gaandeweg de tien afleverignen alleen maar beter.
The Bridge seizoen 3 review Saga

The Bridge Seizoen 3 Review - Verslavend spektakel

Al met al is seizoen 3 echt weer een aanrader met genoeg diepgaande spannende ontwikkelingen. De moordzaakis interessant, de nieuweling is goed en Saga spelet weer de sterren van de hemel. Ben je fan van the Bridge? Dan word je niet teleurstgesteld. Ben je nieuwsgierig? Dan kun je hiermee starten. Geen probleem! Maar wees gewaarschuwd, want het is verslavend!