The Blacklist Seizoen 1 Review (Blu-ray)

door ana-nl
zondag, 21 september 2014 om 15:00
Een serie die zo populair is dat hij een Amerikaans televisienetwerk overstijgt en wordt aangekondigd door Netflix. Heeft The Blacklist je aandacht nu?
Aan een nieuwe televisieserie beginnen is altijd iets om goed te overwegen. Niet eens zozeer voor televisienetwerken, maar voor kijkers zelf. Er zit immers in het kijken van een serie veel meer tijd dan in een film. Het vergt soms heel wat doorzettingsvermogen om door te gaan met een serie, zeker als je vrienden er lyrisch over zijn en jij het na een paar episodes nog niet helemaal voelt.
The Blacklist is een beetje zo’n serie. Je hebt het gevoel dat je er middenin wordt gepleurd zonder al te veel achtergrondinformatie te hebben of te weten waar het naartoe gaat. Het mooie is dat dat goed bij deze serie past, want hoofdrolspeelster Elizabeth Keene (Megan Boone uit My Bloody Valentine) wordt op haar eerste werkdag als detective opgeroepen en heeft hoogstwaarschijnlijk precies hetzelfde gevoel.
Sterker nog, dat wordt alleen maar erger. Wat is namelijk het geval, Raymond Reddington aka Red (James Spader uit Boston Legal en The Office US) is een man met connecties in de onderwereld en hij komt op een dag naar de FBI met de mededeling dat hij van alles weet over crimes die staan te gebeuren. Maar, een van de voorwaarden is dat hij alleen wil praten met Keene en niemand anders.
Blacklist

Waarom niet gewaterboard?

Hier vraagt de serie wel veel van jou als kijker, want het zal je even kosten om te wennen aan het idee van Red. Gaat de Amerikaanse FBI nou echt, als een of andere gek op de stoep staat, zoveel aandacht besteden aan wat hij zegt? En wat dacht je van al dat materiaal dat wordt ingezet? Het is, zeker aan het begin, erg ongeloofwaardig. Waarom waterboarden ze die gast niet gewoon om elk beetje informatie uit hem te persen?
Misschien is dat weer een beetje te rigoureus, maar het is absoluut iets dat in je op zal komen, omdat de FBI wel heel makkelijk voor deze meneer buigt. Niet alleen de organisatie, maar ook mevrouw Keene. Ze weet al heel snel niet meer wat ze nu moet geloven. Een gevoel dat wordt versterkt door het feit dat haar geliefde meteen al in het begin het slachtoffer wordt van haar werk. Tot overmaat van ramp vindt ze niet lang daarna een pistool en paspoorten van haar liefje ontdekt onder het huis.
Dat is eigenlijk hoe het het verdere seizoen doorgaat. Red en Elizabeth blijven elkaar afstoten en weer opzoeken, terwijl Red de koelheid zelve blijft en Elizabeth juist aan alles twijfelt. Een hele kwetsbare vrouw versus een machtige alwetende man; je moet nog maar zien of Elizabeth waarmaakt wat ze ons in de eerste aflevering belooft, namelijk dat ze keihard kan zijn. Het lullige is overigens wel dat de actrice die Elizabeth speelt, Megan Boone, amper in het reclamemateriaal voor The Blacklist wordt gebruikt, dat roept namelijk alleen maar James Spader. Niet vreemd, want hij heeft veel meer gedaan, maar het lijkt er wel op dat Boone een veel complexere rol heeft dan die van Spader.
James Spader

The Blacklist is misbaar

The Blacklist is een toffe serie, maar hij kijkt wel meer weg als een gewone televisieserie versus een HBO-productie. Hiermee willen we zeggen dat je gemakkelijk een paar afleveringen kunt missen en de serie dan gewoon weer oppakt. Dat komt deels omdat er elke aflevering een crimineel van de Blacklist aan bod komt waardoor de serie erg omkaderd is, maar ook omdat het simpelweg geen serie is waarin de basis enorm verandert.
Dat hoeft geen kritiek te zijn hoor, het betekent dat je niet elke seconde hoeft op te slurpen van de serie om er toch van te kunnen genieten. Dat is best wel even een opluchting tussen grote, bekende series als Games of Thrones waarin je het je niet kunt veroorloven er ook maar een elementje van te missen. Aan de andere kant is het ook wel weer wat saai, dat je de hele tijd ongeveer weet wat je kunt verwachten. Gelukkig zitten er in elke aflevering wel gekke twists en dingen die je niet verwacht, maar er gebeurt in principe steeds weer hetzelfde. De acteurs gaan achter boeven aan en die vangen ze (of niet).
Deze serie is dan ook voor een groot gedeelte een emotionele reis voor Elizabeth en je moet je daar als kijker lekker op laten meenemen. Doe je dat niet, dan zul je waarschijnlijk afhaken omdat de wellus-nietus-spanning tussen Red en Elizabeth je gaat irriteren. Het is echt de bedoeling van de makers dat je je vereenzelvigt met die jonge detective en dat je samen dat avontuur met en tegen Red aangaat. Dat lukt ook wel goed, want de relatie tussen de twee hoofdpersonen is sterk, dat spat ervanaf.
Belichting
Over zowel de muziek als de belichting in deze serie zijn we wat minder te spreken. De muziek is wel mooi en er wordt gebruik gemaakt van heel bekende nummers, maar deze zijn vaak veel te voor de hand liggend. De belichting is soms veel te heftig, wat enorm afleidt en je zelf een beetje uit het moment haalt. Later in het seizoen wordt dit minder erg. Het lijkt net alsof de makers een bepaald stijltje wilden neerzetten.

Meer mogelijkheden dan je denkt

De special features op deze Blu-rayset zijn een beetje bizar. Als je bijvoorbeeld de laatste disc in je Blu-rayspeler stopt en daarop bepaalde extra’s wilt openen, dan word je bij sommige extra’s gesommeerd om bijvoorbeeld disc 1 erin te doen. Dat is best een beetje irritant. Het is veel handiger om de extra’s op de Blu-ray te zien die ook echt op die Blu-ray staan. Wat ook raar is aan de extra’s, is dat er een apart kopje is met Special Features, maar er ook extra’s los bij de aflevering staan.
Wat ook wel weer een voordeel heeft, want zo word je verrast dat je meer mogelijkheden hebt dan je in eerste instantie dacht. Bovendien staan de becommentarieerde afleveringen zo netjes onder het kopje van die aflevering zonder commentaar. Uiteindelijk mag absoluut gezegd worden dat deze Blu-ray-set van het eerste seizoen van The Blacklist de moeite waard is, want hij zit boordevol extra’s en bevat het volledige eerste seizoen van The Blacklist, dat gelukkig over enkele dagen zijn tweede seizoen ingaat.