The Big C (DVD boxset) Review

woensdag, 08 oktober 2014 om 15:30
Kanker is geen pretje, zo ervaart Cathy Jamison (Laura Linney) in the Big C. De dramaserie combineert een goed verhaal met luchtige grappen en is daardoor een prettige serie om te kijken. Inmiddels is de boxset uit, die seizoen één tot en met vier beslaat.
In Nederland is een andere serie waarin een hoofdrolspeler kanker heeft veel populairder, namelijk Breaking Bad. Maar in de Verenigde Staten was The Big C van 2010 tot 2014 een waar kijkkanon. The Big C genoot van de meeste kijkcijfers ooit op Showtime voor een originele serie. En Laura Linney won een Golden Globe voor haar acteerprestatie.

Sterk eerste en laatste seizoen

Reden genoeg om dus nog eens de spotlight te zetten op The Big C. Wat de serie zo fijn maakt in vergelijking met een heleboel andere series zijn allereerst de episodes. Een aflevering beslaat slechts 25 minuten en daardoor kun je dit altijd even rustig tussendoor kijken. De meeste series duren tegenwoordig al gauw 45 tot 55 minuten (denk aan Dexter bijvoorbeeld) en daardoor heb je soms net niet lekker de tijd om even snel een episode op te zetten.
Enkel het vierde en tevens afsluitende seizoen van The Big C duurt langer, het seizoen heeft vier afleveringen van een uur. Maar goed, dat mag dan ook met een waardige afsluiting. Deel vier is samen met het eerste seizoen het leukst. De rest schommelt er een beetje tussenin, en iedere fan zal het eens zijn dat seizoen twee nog het minst interessant was.
The Big C

De C van Cancer

De serie toont een vrouw met kanker in al zijn facetten. Zo ontdekt Cathy op een gegeven ogenblik dat ze al in een ver stadium zit van melanoom, een vorm van huidkanker. Hoewel het kwartje valt, besluit ze toch in seizoen één te doen alsof er niets aan de hand is.Dit leidt tot gekke situaties. De kijker kent het hele plaatje en begrijpt bepaalde uitingen of uitspraken, maar de hoofdrolspelers van The Big C weten van niets.
Al gauw komt Cathy in situaties terecht waarbij het eigenlijk niet te doen is om haar geheim nog langer met zich mee te dragen en in seizoen 2 komt de aap dan ook uit de mouw. Het is in dit seizoen dat ze voor het eerst de strijd aangaat met de C(ancer). Toch zijn de situaties en dialogen in seizoen 2 minder scherp dan in het eerste seizoen. En ook de grapjes komen minder goed uit de verf.
The Big C

Afscheidsreis

Seizoen 3 is meteen al ietsje sterker dan het tweede seizoen. Nog altijd vecht Cathy tegen de kanker en de strijd lijkt te werken, althans voor even. Het is meer dat haar levensduur even opgerekt wordt dan dat ze opeens weer helemaal gezond en genezen is. In het laatste seizoen besluit Cathy te stoppen met alle chemo's en een mooie afscheidsreis te maken. Het seizoen is erg sterk doordat de mix van humor en pijn hier beter tot zijn recht komt dan ooit.
The Big C kent geen grote namen of gebeurtenissen die je lang bij blijven, maar het is ook niet zo dat de The Big C middelmatig is. Absoluut niet. De mond tot mond reclame in Nederland is gewoon wat minder, maar niet helemaal terecht. Want dit is dus een heerlijke serie voor mensen die van drama en humor houden.

The Big C: fijne serie, zeker de moeite waard

De dvd-box ligt nu in de schappen voor minder dan 90 euro en dat is een goede deal, daar ben je wel een aantal maanden zoet. De gehele collectie is meer iets voor de nieuwkomers, want mensen die seizoen één tot en met drie al in huis hebben, moeten wel erg veel geld neerleggen voor enkel seizoen 4. Die kost 30 euro, voor vier uur kijkplezier. Too much.
Maar goed, nieuwkomers, opgelet: zoek je weer eens wat anders in je tv-serie verslaving? Iets anders dan enkel bloed, horror, geweld en seks? Dan is The Big C een goede oplossing, met een mooi verhaal en vier mooie seizoenen. Niet enkel Walter White is interessant, ook hoofdpersoon Cathy Jamison, alleen op een hele andere manier. Prima kijkvoer dus!