The Beatles: Rock Band Review

zondag, 13 september 2009 om 17:30
The Beatles is een legendarische band die al sinds de jaren ’60 populair is. Tegelijk met de heruitgave van hun albums komt Electronic Arts met een game rondom de legendarische band. Kan de game echter de legendarische status van de band bereiken of hebben we een flop in onze handen?
Alleen The Beatles
De Fab four, zoals de bandleden van The Beatles ook wel genoemd worden, hebben een fraaie carriere achter de rug. Ze ontmoetten elkaar in Liverpool en vanaf 1962 wist de band vele dames het hoofd op hol te brengen. The Beatles: Rock Band brengt deze carrière mooi in kaart, want je zal, in tegenstelling tot de games rondom Metallica en Aerosmith, enkel met The Beatles bezig houden.
Doordat je je enkel met muziek van The Beatles bezig houdt, bevat dit deel van Rock Band wat minder nummers dan we gewend zijn. Rock Band 2 bevat ruim 80 nummers van verschillende bands, maar in deze game zijn slechts 45 nummers te spelen. Deze nummers zijn onder andere Twist And Shout, Yellow Submarine, Can’t Buy Me Love en Helter Skelter.
Het lagere aantal nummers mag de pret echter niet drukken. Het zijn namelijk allemaal zogeheten master recordings, wat betekent dat het de originele opnamen zijn en het gaat, zoals al eerder gemeld, alleen over The Beatles.
The Beatles: Rock Band Screenshot 122584 The Beatles: Rock Band Screenshot 122622 The Beatles: Rock Band Screenshot 122598
Wat de pret wellicht wel drukt, is het feit dat deze game de downloadbare Rock Band nummers niet ondersteunt. De nummers die je op je console opgeslagen hebt zijn dus niet in deze game te spelen. Je moet dan ook enige affiniteit met de muziek van The Beatles hebben, wil je deze game lang spelen.
The Fab four
Niet alleen de opnamen zijn origineel. Harmonix heeft zo veel mogelijk uit de geschiedenis van de band naar voren gebracht. Zo zijn de plekken waar opgetreden wordt nagenoeg exacte digitale kopieën van de echte locaties. Zo zul je optreden op locaties als The Cavern Club, een uitverkocht Shea Stadium en bij de Ed Sullivan Show. Harmonix heeft wel het een en ander aan de omgevingen moeten veranderen, maar dit is geheel in overleg met Paul Mc Cartney, Ringo Starr gedaan en de nabestaanden van de overleden bandleden gedaan.
Tussen de optredens door zul je merken dat er wel degelijk veel materiaal is gebruikt van de band. De teksten worden namelijk letterlijk tot leven gebracht. Dit heeft Harmonix gedaan door foto’s en oude audio opnamen van de bandleden te gebruiken. Dit, gemengd met een flinke dosis kleuren en een vrolijk deuntje, leidt je naar het volgende optreden in de carrière van The Beatles.
The Beatles: Rock Band Screenshot 122614 The Beatles: Rock Band Screenshot 122588 The Beatles: Rock Band Screenshot 114685
Ringo Starr, Paul Mc Cartney, John Lennon en George Harrison zien er, net als de omgevingen, de tussenfilmpjes en het publiek, erg goed uit. Wat vooral opvalt is dat de bandleden er in het begin van de Carreer Modus erg jong uitzien. Naarmate de game vordert zullen ook de bandleden ouder worden, wat ervoor zorgt dat je niet de hele tijd tegen ‘dezelfde’ personages aan zit te kijken.
Er is gekozen voor een driedimensionale stijl met een soort tekenfilmachtige inkleuring, waardoor de game een erg vrolijke uitstraling krijgt. Hierdoor wordt de sfeer van de, over het algemeen, vrolijke nummers erg goed overgebracht en je krijgt ook even echt het gevoel weer in de jaren ’60 te zijn.
Oude muziek, maar toch vernieuwing
De muziek van The Beatles mag dan uit de jaren ’60 komen, maar Harmonix is niet vergeten de game een klein beetje vernieuwing te geven. De instrumenten werken natuurlijk zoals gewoonlijk en ook de verdubbelaar uit andere Rock Band games is weer aanwezig. Bij eerdere Rock Band en Guitar Hero games kon je echter maar met één bandlid tegelijk zingen, maar in deze game kan je maximaal met drie spelers tegelijk door de microfoon blèren.
Het is ook mogelijk om beurten te zingen. De tekst van een nummer kan maximaal in drie stukken gehakt worden, waardoor ieder een eigen stukje songtekst heeft. Er hoeft om met drie zangers tegelijkertijd te zingen, slechts één extra controller aangemeld te worden. De stemmen van de zangers zullen wel nog even getest moeten worden, maar dit neemt niet al te veel tijd in beslag.
Wat er verder nieuw is in deze game, is de Vocal Practice modus. Hier kan je je zangkunsten verbeteren, en misschien nog belangrijker, de songteksten van de nummers leren.
The Beatles: Rock Band Screenshot 124507 The Beatles: Rock Band Screenshot 122608 The Beatles: Rock Band Screenshot 122618
Samen spelen of de archieven in duiken
Het zingen met meerdere spelers is natuurlijk erg leuk als er ook een gitarist, drummer en/of bassist aanwezig zijn. De mogelijkheid om met drie spelers te zingen zal echter maar weinig gebruikt worden. De Rock Band en Guitar Hero bundels worden namelijk maar met twee microfoons geleverd, dus je zal hiervoor altijd een losse microfoon moeten kopen.
Al met al is het spel door de nieuwe mogelijkheid met maximaal zes spelers te spelen. Zelfs in de Story modus kan je ervoor kiezen om niet alleen op te treden. Je kan namelijk ook voor de Online Story modus kiezen, waar je met mensen over de hele wereld op kan treden.
Gedurende de Story modus speel je ook uitdagingen vrij die je onder de noemer Chapter Challenges terug kunt vinden. Deze uitdagingen zijn eigenlijk de nummers uit datzelfde optreden, maar dan speel je de nummers direct na elkaar. De door jou behaalde score in deze modus zullen op de leaderboards terecht komen.
In de Quick Play modus kun je even snel een nummer of een setlist spelen. Dit is natuurlijk ook alleen, met vrienden of via de online mogelijkheden die de game biedt, te doen. De regels zijn hierbij simpel. Degene met de hoogste score wint het nummer. De Tug of War modus en de Score Duel modus zijn echte versus modi, waarbij je het tegen één andere speler opneemt. Deze modi kunnen ook weer online of offline gespeeld worden.
Als je even genoeg hebt van de concerten of de multiplayer modi, kun je ook nog de archieven in duiken. Hier vind je een aantal foto’s van de bandleden en kan je naar, niet eerder vrijgegeven, geluidsmateriaal luisteren van The Beatles.
Flower power
Harmonix heeft met deze game niets aan het toeval overgelaten. De opnamen zijn origineel en ook de decors zijn erg waarheidsgetrouw. Wat echter nog het meest opvalt is het feit dat de bandleden in het begin van de game jong zijn en steeds ouder worden. Er zit toch een minpuntje aan deze game en dat is het gebrek aan vernieuwing en ondersteuning. Het feit dat er drie mensen tegelijk kunnen zingen is erg leuk, maar zal niet erg vaak gebruikt worden. Daarnaast kun je de eerder gekochte Rock Band content, niet in deze game gebruiken. De game draait geheel om The Beatles, maar toch is het een aanrader om te spelen of je nou van de muziek houdt of niet. Het is dan ook zeker geen flop geworden, maar ook nog net niet legendarisch.
Cijfer: 8.7