The Adventures of Shuggy Review

maandag, 27 juni 2011 om 20:00
Op Xbox Live zijn er diverse mooie arcade titels te vinden. De ontwikkelaar Smudged Cat Games hoopt met The Adventures of Shuggy ook een pareltje af te leveren. Wij gingen op avontuur met Shuggy en gaan deze kat een kat noemen.
Een groot behekst huis
Shuggy's grootvader is overleden, waardoor hij een gigantisch huis erft. Kat in het bakkie zou je zeggen, maar niets is minder waar. In het huis gebeuren allemaal vreemde dingen, zo is er een spook, is er een boiler die een eigen wil heeft en zijn er tal van andere rare gebeurtenissen. Maar voordat je bij deze eindbazen komt, dien je eerst allerlei puzzels op te lossen in de kamers van het huis. In iedere kamer zijn vervolgens weer een stuk of twintig á dertig levels waarin je puzzels dient op te lossen.
Kijk uit voor jezelf
De puzzels zijn gelukkig aardig gevarieerd en soms is het ook nodig om echt goed na te denken over wat je gaat doen. Zeker bij de levels waar om de zoveel seconde een kloon van je wordt gemaakt en precies jouw stappen volgt moet je je hersens goed aan het werk zetten. Zo moet je bijvoorbeeld eerst naar knop A lopen, daar wachten tot je kloon er aan komt, dan snel doorlopen naar knop B om een schild weg te halen waardoor je het level kunt uitspelen en meer van dat soort dingen. Het uitspelen van een level doe je door alle diamantjes in een kamer te verzamelen, waarmee je sleutels verdient die je toegang geven tot de volgende levels.
Verschillende krachten
Maar natuurlijk zijn er meer soorten puzzels. Zo zul je de volgende krachten tegenkomen tijdens je avontuur met Shuggy: een magisch touw dat je kunt gebruiken om te slingeren, het kantelen van levels, oneindig kunnen springen, heel groot of juist heel klein worden en teleporteren. Zoals je misschien al verwacht, is er maar één soort kracht per level beschikbaar waardoor er veel variatie is in de levels.
Graphics en geluid
The Adventure of Shuggy is grafisch erg mager. De kamers zijn allemaal erg leeg en het enige wat je zult zien zijn wat vijanden, diamanten en Shuggy. Maar laten we eerlijk zijn, voor een puzzelgame hoef je geen dikke special effects, maar wat meer aankleding was wel leuk geweest. Hetzelfde geldt voor het geluid. Ieder soort kamer heeft wel zijn eigen stukje muziek, maar deze wordt tijdens het spelen constant herhaald. Hierdoor zul je na een tijdje toch wel de muziek willen uitzetten.
Samen op de bank
Naast de tientallen levels die The Adventures of Shuggy rijk is, zijn er ook 36 speciale co-op levels. In deze levels zul je goed samen moeten werken om alle diamantjes te verzamelen. Wel erg jammer is dat je het spel alleen samen op de bank kunt spelen. Online co-op zit er niet in. Wel kun je online tegen andere spelers gamen in de versus mode. In deze modus zul je meer diamantjes moeten verzamelen dan je tegenstander. Uiteraard kun je elkaar ook lekker dwars zitten door power-ups te pakken die door het level heen zweven. Wel duurt het enorm lang voor je een spel kunt joinen, wat vervelend is.
Voor de fanatieke puzzelaar
Met The Adventures of Shuggy haal je een leuke game in huis die iedere puzzelaar kan waarderen. De puzzels beginnen al uitdagend, maar worden na verloop van tijd zelfs nog moeilijker. Hierdoor kent de game heel wat uitdaging en zul je er wel even over doen om alle levels uit te spelen. Ondanks wat tekort komingen is The Adventures of Shuggy daarom een game die iedere puzzelaar aan moet schaffen.