Tekken Tag Tournament 2 Review

woensdag, 12 september 2012 om 14:00
Een franchise als Tekken kan nog zo bekend zijn, het betekent niet automatisch dat er kwaliteit afgeleverd wordt. Zo was Tekken 3D Prime Edition op de 3DS enorm teleurstellend en deed ook Tekken Hybrid geen goede zaken. Tekken Tag Tournament 2 zou echter zomaar weer het tij kunnen keren.
Tekken Tag Tournament 2 is een game die je niet mag onderschatten. In het land van de rijzende zon weten ze soms echt wel hoe je goede zaken doet, dus ook hoe je goede games maakt. Japanners zijn wat dat betreft op een prettige manier altijd een beetje maf. Dat de Tekken-franchise daar een tik van meegekregen heeft, blijkt ook wel uit het feit dat je als Panda of Mokojin (lees: gekke boomstam) kunt spelen. Het zijn bekende Tekken-personages die vertegenwoordigd zijn in Tekken Tag Tournament 2. Belangrijk bij een vechtgame is het brede aanbod aan speelbare personages en dat zit bij Tekken Tag Tournament 2 wel goed. Hwoarang, Eddy en andere helden willen maar al te graag door jou bediend worden om iemand mores te leren. Een kleine kanttekening voor de dames onder ons: de Dead or Alive-franchise mag dan draaien om vrouwen met verende borsten, met die sixpacks van de heren in Tekken is anders ook niets mis. Ja mensen, Tekken ziet er gelikt uit.
De beuk erin
Enfin, terug naar het onderwerp. Tekken Tag Tournament 2 draait keihard om kont schoppen. Ja, de beuk erin, maar heb vooral geen vrees als je nog nooit met Tekken aan de slag bent gegaan. Het instapniveau van Tekken Tag Tournament 2 is laag. In die zin: er is een moeilijkheidsgraad 'easy', er is een 'practice' modus en er is een soort tutorial. Natuurlijk kan degene die al vaak vernederd is in Tekken, meteen al deze onzin overslaan en de moeilijkheidsgraad omhoog schroeven. Voor elk wat wils, zo simpel is het. Wel moet gezegd worden dat de tutorial deze keer een fijne is, erg origineel zelfs. In vijf hoofdstukken leer je in het zogeheten Fight Lab de fijne kneepjes van het 'vak'. Ofwel, je leert de basisprincipes van Tekken, waarna je langzaam opbouwt naar een doorgewinterde Tekken-vechter. De modus doet wat futuristisch aan omdat je met robots vecht en dat kan voor een lichte afkeer zorgen. Geen zorgen, het is enkel die ene modus die dat doet, en wat dat betreft wordt maar weer eens onderstreept dat Japanners soms gekke mensen zijn. In dit geval moeten we dat gewoon accepteren en omarmen.
Eenmaal klaargestoomd voor het echte werk kun je diverse arena's in om te vechten. Dit kan, zoals in vele vechtgames, één tegen één of lekker op zijn Tekken Tags: twee tegen twee. Als je het comfortabeler vindt om alleen te vechten, dan doe je dat lekker. Maar spectaculair is het zeker om lekker te taggen, want dan krijg je de meest interessante combinaties van de game te zien. Zo kan de ene vechter een vijand beetpakken, waarna de ander de verdedigingsloze vijand van een paar rake klappen voorziet. Die mix maakt Tekken Tag Tournament 2 zo fijn om te spelen. Plus dat timing essentieel is. Onervaren spelers denken al snel dat je met button bashen Tekken wel kunt winnen. Neen mensen, zo word je keihard afgestraft. Tekken draait om oefenen, kijken, timen en aanvallen. De sleutel tot succes vergt vaardigheid en training.
Genoeg modi om uit te kiezen
Dit blijkt ook uit de diverse modi die speelbaar zijn. De arcade-modus is namelijk helemaal geen appeltje-eitje verhaal. Ja, de eerste gevechten zijn simpel. Maar als je bij eindbaas Jun Kazuma komt mag je even zwoegen. Best vervelend, want als je binnen twintig minuten de arcade-modus weet uit te spelen, verdien je een trophy/achievement. Het uitspelen van die arcade is niet onmogelijk, zeker niet, maar het voelen van de druk om dat binnen twintig minuten te doen, kan voor vervelende taferelen zorgen. Al kun je jezelf afvragen of het willen gooien met controllers per se een slecht teken is. Tekken Tag Tournament 2 kent gewoon genoeg uitdaging en dat, samen met een uiterst fijne besturing, maakt de game een goed product.
Tal van opties
Wat de game ook aantrekkelijk maakt is de herspeelbaarheid dankzij de vele opties. Offline en online zijn er veel mogelijkheden om uit te kiezen. Er is een ghost-modus, een time attack-modus en een survival-modus en verder kun je online aan de slag in een quick match of ranked match. Wat je ook kiest, elke keer weer geldt dat het een uitdaging is. Verder zijn bijzaken leuk, zoals het aan kunnen passen van je personages, al was dat in Tekken 6 natuurlijk ook al mogelijk. En ook muziek kun je veranderen zodat je altijd op de fijne deuntjes een slag en stoot uit kan delen. Het enige jammerlijke is wellicht dat er geen campaign in de game is verwerkt, iets wat in Tekken 6 wel het geval was en waar je uren aan kon spenderen.
In Tekken Tag Tournament 2 draait het dus echt om de afzonderlijke gevechten. Nog steeds geldt dat er uren besteed kunnen worden aan de vechtgame door de vele modi en zeker online zul je elke keer wel zin hebben om iemand uit te dagen in bijvoorbeeld een ranked match. Bovendien kun je online de instellingen op allerlei manieren aanpassen, waardoor je zonder al te veel moeite een tegenstander vindt en probleemloos een wedstrijd kunt spelen. Wel is het zo dat de game meer geschikt is om tussendoor even te op te pakken. Het is dus geen spel dat je vaak uren en uren achtereen zult spelen.
Vermaak voor maanden
Tekken Tag Tournament 2 is een prachtige vechtgame geworden. Het is bijzonder om te zien wat voor tutorial erin is gekomen, een futuristische setting met robots waarbij je jezelf even achter de oren krabt. Dat doe je twee seconden om daarna te denken: elke keer zijn die Japanners gek, maar leuk bezig. Met een overdosis aan personages, veel modi, veel speelbare stages en veel vechtcombinaties blijkt Tekken Tag Tournament 2 een onweerstaanbare game. Het was mooi geweest als er een toetje aanwezig was in de vorm van een campaign, maar een mens kan niet alles hebben. Een game kan ook niet alles hebben. Wat Tekken Tag Tournament 2 wél in huis heeft is alles om jou vermaak te bieden voor maanden.