Teenage Mutant Ninja Turtles: Out of the Shadows Review

maandag, 02 september 2013 om 17:00
De Summer of Arcade hoort, zou je denken, pareltjes te brengen. Met de aftrap van Brothers: A Tale of Two Sons leek dat helemaal goed te komen. Maar de laatste uit de reeks, Teenage Mutant Ninja Turtles: Out of the Shadows, gooit roet in het eten.
De Turtles zijn puur jeugdsentiment als je naar ze keek op TV, altijd aan je ouders om pizza zeurde en geen genoeg kreeg van de beat 'em up game uit 1989. Die arcade game was eind de jaren 80 de shit. Een reboot in de vorm van Out of the Shadows leek dan ook niet zo'n slecht idee. Helaas kunnen ideeën heel slecht uitgevoerd worden.
Geen fijne besturing
Teenage Mutant Ninja Turtles: Out of the Shadows laat namelijk op heel veel gebieden allerlei steekjes vallen. De game biedt een campaign: een 3D beat 'em up die online met maximaal vier spelers gespeeld kan worden. Het is niet eens zo erg dat dit gedeelte maar vier hoofdstukken bevat. In die vier chapters gaat namelijk alles wat er zo'n beetje fout kan gaan helemaal mis.
De besturing werkt stroef en voelt niet natuurlijk aan. De Turtles kunnen een paar klappen uitdelen, maar beschikken daarnaast ook over speciale aanvallen. Zo kun je met de RT-knop in combinatie met de rechter thumb stick speciale aanvallen doen. Die knoppencombinatie voelt gek aan. Ook is het niet meteen duidelijk wanneer je welke aanval moet uitvoeren.
Sommigen zullen er misschien nooit achter komen, maar de besturing is kleur-gecodeerd. Zodra een vijand normaal oplicht, moet je hem normaal aanvallen. Bij geel kun je een combo uitvoeren, bij groen een speciale aanval waarbij je kunt counteren en bij rood kun je niet counteren. Dit systeem is echt enorm verwarrend.
A.I. laat te wensen over
Een ander irritatiepunt is de A.I. De andere Turtles zullen je zelden helpen op de manier waarop jij te werk gaat. Als je alleen jezelf opwaardeert met XP die je verdient, gaan ze snel dood. Je kunt ze dan wel tot leven brengen met gevonden pizza's, maar de praktijk wijst uit dat ze daarna weer zo snel doodgaan, dat je die gezondheid beter voor jezelf kunt bewaren. Ten tweede lopen ze je geregeld in de weg. Je kunt tijdens het gamen extra XP verdienen voor het behalen van bepaalde doelen, bijvoorbeeld een X-aantal stealth kills maken. Heel vaak gebeurt het dat je rustig op een vijand afloopt en dat dan een van de computergestuurde Turtles denkt: 'Hé ik ren erop af!' Natuurlijk ziet de vijand dit en hoppakee: weg stealth kill mogelijkheid.
Camerapositie faalt
Tijdens het spelen vraag je je dan ook echt af hoe dit spel ontwikkeld is en hoe het op deze manier aangeboden kan worden. Zo laat bijvoorbeeld ook het camerastandpunt te wensen over. Er is gekozen voor een over the shoulder positie als in de Batman-games, met het belangrijke verschil dat het in die games wel goed werkt en in Teenage Mutant Ninja Turtles: Out of the Shadows absoluut niet. Vaak zit je middenin in een gevecht en zie je door de camera bijna niets meer en ben je het complete overzicht van de knokpartij kwijt, wat lastig is omdat je steeds door hordes vijanden bestormd wordt.
Niet genoeg checkpoints
Als er een degelijk opslagsysteem bestond met genoeg checkpoints, dan zouden we hier nog mee kunnen leven. Maar ook dat ontbreekt. De campaign kent haast geen checkpoints. Dus regelmatig zal het gebeuren dat je al een half uur aan het spelen bent en dan doodgaat door slechte A.I en je heel het hoofdstuk weer opnieuw moet spelen. Nu is de game aan de korte kant, maar dit is natuurlijk niet de manier om de replaywaarde te verlengen.
Muziek doet pijn aan de oren
Hier blijft het niet bij. Zo is de audio niet om aan te horen, het bezorgt werkelijk pijn aan je oren. Na honderd keer 'Bounce!' 'Bounce!' gehoord te hebben weet je het wel. En op een gegeven moment zul je het geluid van de tv dan ook uitzetten. Dat is duidelijk niet de bedoeling. Al ga je dan nog wel meer op de game letten en zie je opeens onzichtbare muren. De fouten houden niet op!
Logica is ver te zoeken
De logica van co-op ondersteuning is overigens ook ver te zoeken. Want de campaign kan dus online co-op gespeeld worden, terwijl er een arcade modus is die alleen offline werkt. En dan zijn er nog challenges, zoals het overleven van rondes aan horden vijanden. Die modus is slechts voor één Turtle bestemd. Serieus, begrijpt iemand dit nog?
Regelrechte flop
Het is bedroevend om te zien dat deze game uitgebracht wordt als Summer of Arcade titel. De speciaalheid van Summer of Arcade wordt acuut om zeep geholpen door deze Turtles-titel. De game faalt op elk punt, wat totaal niet nodig was geweest, want de Turtles zijn anno 2013 nog steeds stoere helden om mee te vechten. Maar zorg er dan wel voor dat het gametechnisch allemaal een beetje klopt. Teenage Mutant Ninja Turtles: Out of the Shadows is een regelrechte flop.
Cijfer: 3