Tarzan Lord of the Jungle Review (DVD) - Een collector's item

zaterdag, 09 juli 2016 om 12:02
Het begon veertig jaar geleden. Toen Tarzan Lord of the Jungle voor het eerst als tekenfilm uitkwam. Anno 2016 komt Warner Bros met The Legend of Tarzan, maar ook met het allereerste seizoen van de tekenfilm uit 1976 op DVD. Of die nog steeds leuk is, lees je in deze Tarzan Lord of the Jungle Review.
De Lord of the Jungle is terug! Tarzan de creatie van Edgar Rice Burroughs slingert niet alleen op het witte doek, maar ook bij jou in de huiskamer met deze nieuwe uitgave van de oude tekenfilmserie uit 1976. Het is de eerste keer dat deze versie op DVD verschijnt. Wij bekeken de serie van (T)A(R) tot Z(AN) en delen onze bevindingen met jullie in deze Tarzan Lord of the Jungle Review.
Tarzan Lord of the Jungle Review

De échte Tarzan

Tarzan Lord of the Jungle neemt ons mee naar die goede oude tijd van de aapman. Waarbij Disney er nog niet aan te pas is gekomen en Tarzan, volgens velen, nog écht leuk was om te kijken. Ondanks de verandering van haardracht en enkele andere aanpassingen is Tarzan in essentie hetzelfde gebleven. En deze DVD neemt ons juist helemaal terug naar waar alles begon.
Tarzan was een verloren kind in de jungle dat zijn beiden ouders niet meer had. Gelukkig was daar de aap Kala die de arme baby vond en het verzorgde alsof het haar eigen kindje was. Tarzan groeide snel en leerde alles van de jungle en er omheen. Hij werd vriendjes met de meeste dieren uit het rijk, maar wist ook hoe hij met vervelende dieren af moest rekenen. Hij werd groot en sterk en één met de natuur. Hij werd de koning van de jungle en zorgt in deze 16-delige serie er elke keer weer voor dat boeven aangepakt worden en andere problemen worden opgelost.
Tarzan Lord of the Jungle Review 2

Veel korte avonturen

Vanaf aflevering 1 maken we direct kennis met de echte volgroeide Tarzan en beleeft hij zijn eerste avontuur. Er is een vrouw gevangen genomen in een stadje in zijn jungle en hij heeft er weet van gekregen. Samen met zijn dierenvriendjes probeert hij een oplossing te vinden en de vrouw te bevrijden. Dit is eigenlijk de insteek van iedere aflevering, de DVD is dan ook geen langlopend verhaal, maar een verzameling van korte afleveringen. Iedere keer loopt de aapmens weer tegen een nieuw probleem aan en steeds weer vindt hij een nieuwe oplossing voor het probleem.
Het is dan ook precies dat wat het enigszins vermakelijk maakt om te serie te kijken. Korte afleveringen met steeds nieuwe verhaaltjes zorgen dat je nog een beetje geinteresseerd kijkt. Veel langer dan twintig minuten zou je het ook niet volhouden, omdat de tekenfilm gewoonweg gedateerd is en er 1001 andere, betere opties zijn om te kijken. Het zijn dan ook de echte 'oudjes' onder ons die deze reboot wellicht kunnen waarderen.
Wat dat betreft ligt 1976 ook ver voor ons geboortejaar, maar doordat we wel opgegroeid zijn met VHS en dit soort tekenfilms gekend hebben, heb je nog enige binding met het Tarzan. Het geeft een soort van nostalgisch gevoel en laat je terugdenken aan al die tekenfilms die je vroeger op videoband had. Maar zoals gezegd, kinderen van deze tijd zullen eerder Ice Age of Finding Dory erop zetten. Puur omdat deze kwaliteit niet meer geaccepteerd wordt.
Tarzan Lord of the Jungle Review 4

De lichtpunten

Natuurlijk zijn er ook enkele leuke dingen in Tarzan Lord of the Jungle. Tarzan zou namelijk geen goede tekenfilm zijn als er geen levenslessen in de afleveringen gestopt zouden zijn. En deze hoor je dan ook regelmatig terug. Het zijn van die simpele dingen die je jouw oma zo hoort zeggen; 'een humeurig mens heeft weinig vrienden' en 'een ongeluk ligt in een klein hoekje'.
Daarnaast is het nog altijd leuk, vooral voor kinderen, om de broederschap tussen dieren de mens, in dit geval Tarzan, te zien. Uiteraard met zijn eigen kleine aapje Nkima, maar ook met de rest van het dierenrijk. Zo wordt hij opgevoed door een grote grijze apensoort de 'Mangani', is zijn aardsvijand een andere apensoort 'Bolgani' en is hij beste vrienden met de olifanten uit het rijk, de 'Tantor'.
Tarzan Lord of the Jungle Review 3

Tarzan Lord of the Jungle Review - niet meer van deze tijd

Enkele leuke stukjes daar gelaten voldoet Tarzan Lord of the Jungle eigenlijk niet meer aan de standaard van waar kinderen vandaag de dag naar kijken. Het feit dat de avontuurtjes van Tarzan kort zijn en hierin grappige kreten van je grootmoeder worden gebruikt, maakt het nog enigszins dragelijk om te kijken. De rest van de kwaliteit is gewoon dat wat je van een tekenfilm uit de vorige eeuw verwacht.
Tarzan slingert, verdeeld over twee DVD's, in zestien afleveringen over je beeldscherm. Met iedere keer een nieuw avontuur, waarbij stropers, Vikingen en andere schurken keer op keer mee afgerekend moet worden. De Tarzan Lord of the Jungle DVD is Engelstalig, maar kan Nederlands ondertiteld worden en kent geen extra's. Mocht je graag oude herinneringen willen herbeleven, of ben je een groot fan van Tarzan dan is deze DVD een prima toevoeging als collector's item, maar anders kan je beter naar The Legend of Tarzan in de bioscoop gaan.
Cijfer: 4.5