Table Football (Augmented Reality) Review

woensdag, 29 februari 2012 om 12:30
In deze derde recensie behandelen we de laatste game die je gratis bij je PlayStation Vita kunt downloaden: Table Football. Is dit een waardige tegenstander voor het gisteren gerecenseerde FIFA Football?
Zoals ook de andere twee gratis games, is Table Football een Augmented Reality-game. Na eerder huisjes en kliffen op je bureau tevoorschijn te toveren, is het ditmaal de beurt aan hele voetbalvelden. Daarvoor heb je echter wel wat ruimte nodig, want dit spel neemt geen genoegen met één AR-kaart. Nee, ditmaal zul je alle zes de kaarten moeten gebruiken om een voetbalveld, tribunes en zelfs een scorebord te doen verschijnen. Dat levert meteen een eerste probleem op; het is bijna een bordspel! Je hebt flink wat ruimte nodig om een game te spelen die waarschijnlijk beter was geweest als het helemaal geen gebruik had gemaakt van augmented reality. Eén-nul achterstand voor Table Football.
Een comeback?
Goed, laten we kijken of de gameplay van deze slechte start een gelijkspel kan maken. We drukken op start en krijgen een filmpje te zien; een stel spelers staat te wachten tot ze het veld opmogen. So far so good. Dan beginnen ze te bewegen en we schrikken ons het leplazarus. Nog nooit hebben we zulke slechte animaties gezien, alsof ze lood aan hun voeten hebben! Dan zoomt de camera uit en het blijken allemaal poppetjes te zijn die met de voeten aan een stukje plastic zijn versmolten. Toegegeven, we moesten lachen. Een goed schot op het doel dus. Geen doelpunt? Nee, want het grapje maakt duidelijk dat de titel misleidend is. Dit is helemaal geen tafelvoetbal. Het is voetbal met de bekende legersoldaatjes van vroeger…
Een doelpunt uit onverwachte hoek
Dat kwam voor ons als een verrassing, aangezien het spel ook helemaal niet op tafelvoetbal lijkt. Behalve dan dat je het letterlijk op een tafel zult spelen. Hoe dan ook, de gameplay is waarschijnlijk niet wat je zou verwachten. In plaats van een game waarbij je aan hendels moet draaien om een balletje rond te trappen, hebben we hier te maken met een turn based voetbal-game. Jazeker, je leest het goed. Je hebt een aantal ‘punten’ om acties te ondernemen en als die op zijn, is de tegenstander aan de beurt. Daarbij is er op geen enkele wijze sprake van verdedigen. Een onverwacht concept weliswaar, maar daardoor komt de game in ieder geval origineel uit de hoek. Eén-één.
Slechte tweede helft
Zoals je misschien wel had verwacht, bestuur je het spel geheel met het touchscreen. Door met je vinger over een poppetje te vegen verplaats je hem en als je hetzelfde doet bij het figuurtje met de bal, pass je die. Wil je daar effect bij hebben, dan ‘teken’ je een boog. Klinkt misschien als een degelijk principe, maar helaas werkt het niet lekker. Vaak reageren poppetjes nauwelijks en verplaatsen ze zich slechts een halve millimeter, wat jou wel een punt kost. Verder valt de bal vrijwel niet te richten, hoewel je met een aantal gelukstreffers het ene na het andere doelpunt maakt. Dit is een groot probleem, dus dat creëert een twee-één achterstand.
In de verlenging
Om het nog vervelender te maken, werkt het augmented reality-effect ook niet goed. Ook al leg je de kaarten nog zo goed neer, vaak resulteert het in een schokkerig beeld dat het spelen erg ongemakkelijk maakt. Het is gewoonweg jammer dat de augmented reality per se moest worden toegevoegd, want het lijkt vrijwel nooit goed uit te pakken. Drie-één achterstand. Om toch nog een laatste offensief te openen, heeft Table Football wel een heuse mutliplayer-modus. Leuk is daarbij vooral dat je het spel op één Vita kunt spelen door de handheld steeds door te geven. De gameplay wordt er niet beter van, maar het is een leuke toevoeging. Vooruit dan maar; drie-twee.
Helaas, geen overwinning
En daarmee lijkt Table Football ingemaakt te worden. Maar wacht! In de verlenging maakt het nog een sprint richting het doel. Het legt de bal voor en haalt uit voor een drie-drie gelijkspel. Waar schieten ze mee? Met het feit dat de game gratis is natuurlijk. De bal krijgt een flinke trap, schiet richting het doel en… Wordt door de XGN-keeper mooi uit de rechter bovenhoek weggetikt. Helaas, Table Football verliest nog steeds. Daarvoor is de gameplay simpelweg veel te slecht en werkt het augmented reality niet goed genoeg. Jammer, maar helaas.
Cijfer: 3.5