Oil Rush Review

woensdag, 29 februari 2012 om 14:00
Olie, velen van ons gebruiken het dagelijks en het wordt ook wel het 'zwarte goud' genoemd. In het spel Oil Rush zul je er voor moeten strijden. Oil Rush is ontwikkeld door de studio Unigine Corp. en is een mix tussen de Tower Defense en strategie genres. Heeft Unigine Corp. hier een goudmijntje mee aangeboord of is het linke soep.
Tower Defense, je houdt ervan of je vindt het niks. Er zijn al tal van combinaties geweest tussen dit genre en genres als First Person Shooters, Third Person actie maar nu ook strategie. Hoewel het genre al vrij wat strategisch denken van je vraagt, vond Unigine Corp. het niet genoeg en besloot de succesformule van het Tower Defense genre aan ons op te dienen met een welbekend sausje genaamd Real Time Strategie (RTS).
Dun verhaal
De wereld ligt vrijwel volledig onderwater en het leger is in het bezit van diverse olieplatformen. Waar olie is, is geld en zijn ook de rebellen, welke in Oil Rush schuil gaan onder de naam The Raiders. Een helse strijd barst los als The Raiders de olieplatformen aanvallen om zo de olie voor eigen gewin duurder door te verkopen. Jij neemt de rol aan van Kevin, een veelbelovend talent die de rol van zijn onlangs overleden vader overneemt. Jouw doel is het terugveroveren van de olieplatformen en ze te beschermen tegen de rebellen.
Gelimiteerd aantal manschappen
Zoals je van een Tower Defense game zult verwachten, beschik je maar over een x-aantal manschappen en torens aan het begin van een level. Maar waar Oil Rush zich onderscheid ten opzichte van andere Tower Defense games, is dat je je manschappen per toren zult moeten indelen. Stel dat je met één toren begint met daarbij tien manschappen, dan zul je moeten kiezen hoeveel procent - dat is dan 100%, 50% of 25% - je van de aanwezige manschappen in die toren, naar een andere toren gaat sturen.
Het is dan ook van cruciaal belang om de juiste hoeveelheid manschappen naar een toren te sturen die je wilt aanvallen of juist wilt verdedigen. Meteen de volle honderd procent op een toren afsturen is natuurlijk niet slim omdat je dan een andere toren onbeveiligd achter laat en je de tegenstanders de gelegenheid geeft om die toren aan te vallen. Een toren neem je overigens in door alle tegenstanders er omheen af te maken en een tijdje rondom de toren te blijven cirkelen. Oil Rush is dan ook op het eerste gezicht niet echt diepgaand maar op sommige momenten zul je toch echt goed na moeten denken over hoeveel manschappen je precies naar een toren gaat sturen. Want voor je het weet verlies je het gevecht bij een nieuwe toren of wordt je oude toren door rebellen ingenomen.
Verschillende torens en eenheden
Om de variatie een beetje in het spel te houden zijn er diverse torens en eenheden in de game gestopt. Zo zijn er bijvoorbeeld olie platformen waar olie gewonnen wordt, dat geldt als valuta in de game. Door turrets te plaatsen rondom constructieplatformen kun je deze verdedigen tegen aanvallen van buitenaf. Daarbij heb je de keuze uit turrets tegen kleine boten, grote boten of tegen vliegtuigen. Maar er is meer met deze constructieplatformen. Deze platformen maken namelijk ook eenheden aan maar helaas heb je niet de vrijheid om te kiezen hoeveel en wat voor eenheden. Per constructieplatform is vastgesteld wat voor eenheden het aanmaakt en mocht je een eenheid kwijt zijn geraakt tijdens een gevecht, dan wordt deze automatisch weer getraind en bij een toren geplaatst.
RPG-elementje
Unigine Corp. heeft overigens ook nog een RPG-elementje in de game gestopt. Tijdens het veroveren van torens zul je ook een soort van ervaringspunten verkrijgen. Deze punten kun je vervolgens spenderen om zo bepaalde speciale vaardigheden vrij te spelen. Denk daarbij aan een tijdelijke radar, krachtigere wapens of het tijdelijk versnellen van het aanmaken van eenheden of bouwen van torens. Niet erg diepgaand maar zeker een leuke toevoeging om je vijand een stap voor te blijven.
Grafisch erg sterk
Hoewel Oil Rush ons niet echt heeft weten te bekoren wat betreft gameplay, daar het een beetje te lineair wordt na een tijdje, zijn de graphics meer dan noemenswaardig. Oil Rush draait op Unigine Corp's eigen, jawel, Unigine. Een engine die draait op vrijwel alle platformen en ook nog eens flink wat power onder de motorkap heeft. Deze kracht is dan ook goed af te zien aan de grafische pracht van Oil Rush. De watereffecten zijn gigantisch mooi net als de explosies. Helaas is het wel zo dat je vrijwel het hele spel kunt spelen via de minimap, waardoor je de graphics eigenlijk als overbodige luxe kunt zien. Des al niet te min zijn de graphics oogstrelend, het is echter jammer dat het alleen functioneert om de actie weer te geven.
Online
Naast het feit dat Oil Rush offline iets minder dan twintig missies bevat, kun je gelukkig ook online nog aan de slag. Je zult het dan opnemen tegen andere spelers wereldwijd en een helse strijd aan gaan om de koning of koningin van de map te worden. Verwacht echter geen uren speelplezier. Er zijn namelijk maar bar weinig maps en evenveel mensen online, maar dat kan natuurlijk komen doordat het spel nog maar net verkrijgbaar is.
Bronsmijntje ook goed?
Oil Rush is een game die op het eerste gezicht erg simpel is maar naarmate de levels moeilijker worden steeds meer lagen begint te tonen. Hoeveel man zul je achter moeten laten bij deze toren om het level tot een goed einde te brengen? Dat soort vragen zullen regelmatig door je hoofd spoken tijdens dit spel. Helaas is de game wel erg beperkt en valt het ook snel in de herhaling waardoor we geen hoge score kunnen noteren. Als Unigine Corp. het over een tijdje nog eens probeert met een game die meer variatie en vrijheid biedt, dan kan Oil Rush als franchise nog een hele mooie toekomst tegemoet gaan!