Sword Art Online Re Hollow Fragment Review - Een simpele cashgrab

zaterdag, 05 september 2015 om 12:00
We zien ze steeds vaker verschijnen: games die gebaseerd zijn op animeseries. Natuurlijk springen gelijk gameseries als Dragon Ball Z, Naruto en One Piece in het oog, maar Bandai Namco brengt nu ook Sword Art Online Re Hollow Fragment op de markt. Kan het spel opboksen tegen de gevestigde orde?
Die aparte ‘Re’ is je waarschijnlijk wel opgevallen in de titel en die staat daar met een goede reden: Sword Art Online Re Hollow Fragment is namelijk een remake van de PS Vita-titel Sword Art Online: Hollow Fragment uit 2014. Belangrijk detail is wel dat Hollow Fragment óók al een remake was van de PSP-titel Sword Art Online: Infinity Moment uit 2013 en alleen in Japan is uitgebracht. Om het constant uitbrengen van dezelfde titel wat te verzachten hangt er een prijskaartje van twintig euro aan Sword Art Online Re Hollow Fragment.
Sword Art Online Re Hollow Fragment <a href=review" class="img-responsive" src="https://cdn.xgn.nl/upload/201508/t/sword-art-online-re-hollow-fragment-review.jpg" />

Ontsnappen uit een MMO

Sowieso in de game vooral aan te raden aan mensen die de serie hebben gekeken, of in ieder geval de eerste story arc van de serie, want Sword Art Online Re Hollow Fragment begint aan het einde van die verhaallijn. Voor spoilers hoef je gelukkig niet te vrezen, want door een glitch in de wereld - in Sword Art Online zijn de personages opgesloten in een MMO-wereld - vertakt het verhaal van de anime zich.
Op het moment dat de game begint ontmoet hoofdpersonage Kirito net de sterke, vrouwelijke Philia, die is geclassificeerd als een oranje speler - een teken dat ze een andere speler heeft gedood. De twee gaan elkaar te lijf, maar worden onderbroken door een baas, die ze samen weten te verslaan. Na een kort gesprek lijkt het makkelijker om elkaar te vertrouwen en samen de laatste 25 levels te voltooien, zodat ze kunnen ontsnappen uit het spel.
Sword Art Online Re Hollow Fragment review

Een singleplayer-MMO

Omdat Sword Art Online Re Hollow Fragment zit afspeelt in een MMO-wereld is ook de gameplay daar naar gemodelleerd. Kirito heeft de keuze uit verschillende aanvallen, wapens en uitrustingen, die gepaard gaan met veel statistieken en cijfers. Liefhebbers van MMO’s kunnen zich waarschijnlijk helemaal uitleven, maar ben je er niet mee bekend, dan is Sword Art Online Re Hollow Fragment wel ineens een heel diepe duik, want de game legt vrijwel niks uit. De tutorial leert je over de verschillende aanvallen en wat de drie balkjes onderaan je scherm betekenen, maar veel verder dan dat gaat het niet. Daardoor is de game onbegrijpelijk voor een nieuwkomer in het genre.
Ongeacht dat het een MMO-wereld betreft, blijft Sword Art Online Re Hollow Fragment wel een pure singleplayergame. Soms kom je andere computergestuurde spelers tegen, maar het is geen online wereld zoals we die kennen van World of Warcraft en Final Fantasy XIV: A Realm Reborn. Er is wel een online modus toegevoegd waarin je met andere spelers kunt spelen, maar dat is enkel in gelimiteerde zones. Enerzijds mist de game daardoor het sociale aspect, wat MMO’s zo sterk maakt, maar anderzijds zijn we blij dat deze game niet nog zwaarder is gemaakt.

PSP-prestaties op een PS4

De game heeft namelijk een enorm slechte performance, wat voornamelijk in steden met meerdere NPC’s naar voren komt. En dat is onbegrijpelijk, aangezien de game in essentie een PSP-titel is en op de PSP en Vita geen enkele framerateproblemen kende. Je zou toch wel verwachten dat Sword Art Online Re Hollow Fragment makkelijk zou kunnen draaien op een PS4, helemaal omdat de game er ook regelrecht uitziet als een PSP-titel. De resolutie is omhoog gegooid, maar voor de rest zijn de animaties, karakters en omgevingen enorm lelijk.
Kan je door die lelijke waas heen kijken, dan is er wel genoeg content om je flink wat uren mee te vermaken. De 25 levels die je moet doorkruisen bieden elk een paar uur aan quests om te voltooien, al zijn die niet bepaald origineel of leuk om te spelen. Het komt vooral neer op ‘slacht X aantal beesten af’ of ‘verzamel X aantal objecten’. Dat zijn quests die handig zijn om de basis van de game te leren, maar in latere levels wil je toch wel iets meer uitgedaagd worden.

Sword Art Online Re Hollow Fragment is een simpele cashgrab

Bandai Namco lijkt met Sword Art Online Re Hollow Fragment vooral nog meer geld binnen te willen harken met dezelfde game die ook al op de PSP uitkwam. De resolutie is wat omhoog gegooid, maar de game ziet er alsnog lelijk uit en heeft alsnog een duikvlucht genomen wat framerate betreft. De game biedt wel veel content, maar die content is nou ook weer niet bepaald leuk om te spelen. Wij snappen heel goed waarom Kirito uit Sword Art Online Re Hollow Fragment wil ontsnappen.
Cijfer: 5