SuperCar Challenge Review

vrijdag, 02 oktober 2009 om 19:00
Is het van ontwikkelaar Eutechnyx wel slim geweest om SuperCar Challenge in deze tijd van het jaar uit te brengen? De exclusieve PlayStation 3 game heeft momenteel namelijk al twee grote concurrenten, Colin McRae: DiRT 2 en Need for Speed Shift. Kan SuperCar Challenge hoger scoren dan de 9,0 van DiRT 2?
Wanneer je SuperCar Challenge opstart krijg je een groot menu te zien met meer dan genoeg opties. Zo kun je, zoals in zoveel games, je eigen carrière van de grond tillen of een duikje nemen in de online wereld van deze race game. Ook is er een apart gedeelte waar je al jouw auto's kunt parkeren, verkopen of, de auto's die je vrijgespeeld hebt, kopen. Een groot nadeel in het menu zijn toch wel de laadtijden. Terwijl een menu normaal gesproken erg simpel in elkaar zit, zodat je overal goed bij kunt, zo zul je in deze game bij het kiezen van meerdere opties even geduld moeten opbrengen totdat het laden klaar is. Zeker naarmate je de game vordert kun je er steeds meer aan gaan ergeren.
Modi
In SuperCar Challenge kun je aan de gang in diverse online en offline modi waar je in totaal behoorlijk wat uurtjes kan insteken. Uiteraard is er ook de modus waar je als beginner start en kan uitgroeien tot een echte kampioen. Daarnaast kun je proberen om een circuit zo snel mogelijk te voltooien in de Time Trial modus. Wanneer je uit bent gekeken om in je eentje tegen 15 computerspelers te strijden, dan kun je online aan de gang door zelf een lobby aan te maken of er één te joinen. Dit werkt allemaal naar behoren.
Snelle bolides
In een race game horen natuurlijk meer dan genoeg auto's thuis waar je het rubber van de wielen kan racen. Zoals de naam van de game al doet vermoeden bevat deze game geen gewone auto's, maar hele snelle bolides die met honderden kilometers over het circuit gaan. Eerder bracht ontwikkelaar Eutechnyx al de game Ferrari Challenge uit, en het is duidelijk te merken dat de ontwikkelaar dit als basis heeft gebruikt voor SuperCar Challenge. Dit zie je bijvoorbeeld aan het ruime aantal Ferrari's dat aanwezig is in hun nieuwste game. Gelukkig zijn er naast al die Ferrari's meer dan genoeg andere auto's waar je gebruik van kan maken. Wat dacht je bijvoorbeeld van de duurste productieauto van dit moment, de Bugatti Veyron.
Wat dan weer jammer is, is dat er met slechts één type auto gelijktijdig over het circuit gescheurt kan worden. Als jij een Mercedes McLaren SLR kiest, dan zal de computer (of de andere spelers online) deze ook nemen. Dit maakt het spel natuurlijk wel eerlijker, aangezien iedereen op deze manier hetzelfde aantal pk's onder zijn motorkap heeft zitten. Echter rijdt iedere auto weer anders, en kan het zijn dat de één de Mercedes perfect vind rijden terwijl de ander er juist niet mee overweg kan.
Sneller dan het lijkt
Met die supersnelle auto's wil je natuurlijk zo snel mogelijk over het circuit razen. Dit lukt aardig over de rechte stukken, maar in de bochten zul je zo hard moeten afremmen om een bocht te halen dat het op ten duur gaat irriteren. Volgens de meter gaat de auto richting de 80 km/u, echter lijkt het alsof de auto slechts dertig rijdt. Hierdoor gaat het nemen van bochten erg vaak mis, want je rijd volgens de teller harder dan dat het lijkt. Een tweede ergernis is de AI die vaak de mist in gaat. Terwijl de AI het ene moment zich goed aanpast aan jouw rijgedrag, zal de computer het volgende moment denken dat je in botsauto's zit. Ook zal de AI het merendeel van de tijd exact dezelfde lijn achter elkaar rijden, wat niet realistisch oogt en bovendien vrij saai is.
Afgewerkt, maar geen details
Tijdens het racen heb je de mogelijkheid om via verschillende camerastanden de race te beleven. Met de cockpit view is de rijervaring uiteraard het meest realistisch, maar heb je minder zicht over de baan dan wanneer je het camerapunt van achter de auto inschakelt. Om de omgeving te zien hoef je het in ieder geval niet te laten, aangezien dit niet één van de pluspunten van de game is. Het is wel afgewerkt, maar er zitten geen details in. Dit valt niet te zeggen van het circuit, deze ziet er wel weer goed uit. Ook het regeneffect op de baan en de auto is goed gelukt, terwijl dat bij andere race games regelmatig belabberd is.
Naast de mooie en vele auto's, circuits en omgevingen is het geluid bij een race game uiteraard ook van groot belang. Zo klinken de auto's zoals ze moeten klinken en elk type auto anders. Bij het schakelen hoor je echter, wanneer het geluid hard staat, een knallend geluid wat als irritant ervaren kan worden. Ook zodra je met de auto ergens tegenaan knalt hoor je een hard, niet kloppend, geluid.
Wanneer je aan de gang gaat in de Tutorial modus, krijg je de stem van presentator Tiff Needell te horen. Dit is momenteel een presentator van programma Fifth Gear en is zeker een leuke toevoeging aan SuperCar Challenge, aangezien Needell's hobby natuurlijk alles te maken heeft met snelle auto's.
Schademodel geen toevoeging
De snelle bolides in SuperCar Challenge bevatten allen een schademodel. Zeker een pluspunt, aangezien een auto die schadeloos weer verder tijdt na een crash niet meer van deze tijd is. Toch zal het pluspunt naar een minpunt veranderden, want het schademodel is niet om aan te zien. Elke keer zal hetzelfde onderdeel, bijvoorbeeld de koplamp, kapot gaan met een paar barsten en de voorbumper zal wat deuken hebben. Het lijkt alsof je met iedere auto dezelfde deuken krijgt, wat toch niet de bedoeling is van een realistisch schademodel. Daar komt bij dat het er simpelweg niet mooi uitziet.
Ondanks de pluspunten scoort SuperCar Challenge geen hoog cijfer, maar wel een ruime voldoende. Hoewel de game niet slecht speelt, zorgen de lange laadtijden, soms slechte wegligging, twijfelende AI en het slechte schademodel voor een wat tegenvallende titel. Mensen die van race games houden zou ik dan ook aanraden om DiRT 2 of Shift eens uit te proberen. Mochten deze games niets voor je zijn, maar je houdt wel van race games, dan kun je deze game wellicht alsnog een kans geven.