Nintendo is de laatste tijd niet altijd even goed bezig op het gebied van fanservice, maar met de tweede DLC voor Super Smash Bros. voor de Wii U en Nintendo 3DS heeft de gamegigant het slim aangepakt.

Het bedrijf liet spelers namelijk suggesties doen voor nieuwe karakters in het vechtspel. Het resultaat is een terugkeer van oude, vertrouwde personages en de introductie van een gloednieuwe strijder: Ryu uit Street Fighter.

Super Smash Bros. DLC Collection 2 review

Super Smash Bros. of Street Fighter?

Aangezien Ryu geen Nintendo-karakter is, is het feit dat hij meevecht best verrassend. Hij past wel perfect in Super Smash Bros., dat zijn aanvallen uit Street Fighter (zoals de bekende Hadouken en Shoryuken) heeft overgenomen.

Leuk trucje is dat je, door de originele Street Fighter-knoppencombinaties te gebruiken, de kracht van Ryu’s speciale aanvallen kunt aanpassen. Deze gameplaymogelijkheid is een mooie verwijzing naar de oorsprong van Ryu.

Ook zijn Final Smash kan op verschillende manieren worden uitgevoerd. Sta je naast een enkele tegenstander, dan voert Ryu een extra krachtige Shoryuken uit. Ben je verder weg, dan gebruikt hij een enorme Hadouken.

Super Smash Bros. DLC Collection 2 review

Lucas en Roy

Verder is Lucas uit Brawl weer van de partij, met dezelfde moveset (al kunnen zijn Final Smash-projectielen nu gestuurd worden met de richtingsstick). Wel heeft Lucas nu betere herstelmogelijkheden.

Misschien net zo verrassend als de toevoeging van Ryu is de terugkeer van Roy, een Fire Emblem-karakter. Deze zat al in Melee, maar was afwezig in Brawl. Roy lijkt qua aanvallen op Marth en Lucina, maar er zijn verschillen.

Zo gebruikt Roy een explosieve zwaardslag in plaats van een schildbreker en is hij een stuk zwaarder dan Marth. Desondanks is de sprintsnelheid van Roy een stuk hoger, waardoor hij sneller dan Marth kan zijn.

Super Smash Bros. DLC Collection 2 review

Nieuwe stages

Naast de drie extra personages, die allemaal heerlijk wegspelen, voegt de DLC ook twee nieuwe stages toe. Dit zijn een Nintendo 64-versie van Dream Land (uit de Kirby-reeks) en Suzaku Castle uit Street Fighter.

Zoals van Dream Land mag worden verwacht, is boom uit Whispy Woods aanwezig en blaast deze spelers weg. Het retrodeuntje (een uitvoering van Gourmet Race) past perfect bij de arena en blijft lang in je hoofd hangen.

Suzaku Castle is vrij standaard, zonder stage hazards of elementen die je kunt gebruiken om het gevecht te beïnvloeden. Dat is een beetje jammer, maar de locatie is wel prachtig vormgegeven en barst van de details.

Super Smash Bros. DLC Collection 2 review

Verkleedpartij

Rest alleen nog het pakket Mii Fighter-kostuums dat je bij deze DLC krijgt. Als je nog een reden zocht om vaker met je Mii te vechten, dan heb je deze nu gevonden. De kostuums zijn bijzonder gevarieerd en meteen herkenbaar.

Zo kun je je Mii uitdossen als personages uit onder andere MegaMan, Animal Crossing, Splatoon en zelfs Tekken. Natuurlijk is uiterlijk niet alles in een vechtgame, maar het is erg leuk om Mii’s met een iconisch uiterlijk te zien strijden.

Super Smash Bros. DLC Collection 2 review

Complete DLC

Alle content van de DLC is afzonderlijk te koop, maar eveneens beschikbaar in een bundel. Deze kost 22,28 euro voor de Wii U of 3DS en 29,48 euro voor beide platformen. Het kopen van een bundel is hoe dan ook aan te raden.

Met Collection 2 heeft Super Smash Bros. namelijk een heel complete DLC gekregen. De nieuwe vechters spelen prima en de arena’s en nieuwe Mii-kostuums zijn een welkome aanvulling op het spel.

De extra stages hadden misschien wat uitgebreider kunnen zijn, maar verder voegt de content iets toe op alle vlakken. Daarmee is de Super Smash Bros. Collection 2 DLC een perfecte mix van nieuwe elementen en good old nostalgie.