Super Mario Galaxy 2 Review

Review
door Limpie
vrijdag, 11 juni 2010 om 21:20
xgn google image
Het is alweer tijd voor het tiende deel in de Mario reeks. Zijn we deze in rood gestoken loodgieter zo langzamerhand niet een beetje beu, of weten Mario en Nintendo ons wederom te overtuigen?
Er was eens...
Net als dat ieder sprookje met de woorden 'er was eens' begint, begint bijna ieder Mario avontuur met de ontvoering van Princess Peach. Toch is op het einde ieder sprookje compleet anders en dat gevoel krijg je ook meestal aan het einde van de avonturen van Mario. De onderdelen zijn vaak hetzelfde, maar het eindproduct toch echt anders. Zo kennen vele sprookjes ook prinsessen, prinsen, ridders en soms een draak, maar toch lijkt Assepoester niet op Doornroosje.
Maar goed, beginnende bij het begin, Mario is weer eens onderweg naar Princess Peach en net als hij aankomt wordt zijn vriendinnetje ontvoerd door Bowser. In vergelijking met normaal is Bowser alleen niet ongeveer een kop groter dan Mario, maar eerder tien keer groter. Om maar een vergelijking te maken, de klauw van Bowser komt qua grote redelijk overeen met Mario zelf.
Normaal gesproken ren je zo vlug mogelijk achter Bowser aan en hoop je Peach te kunnen redden, alleen behoort dat dit keer niet tot de opties. Bowser vlucht het heelal in en jij wordt aan je lot overgelaten. Gelukkig zijn er verschillende Luma's rondom het paleis van Peach te vinden die allemaal van plan zijn jou te helpen. Zij veranderen in de sterren die jou naar de levels brengen, en het spel is dan echt begonnen.
Super Mario Galaxy 2 Screenshot 142845Super Mario Galaxy 2 Screenshot 142841Super Mario Galaxy 2 Screenshot 142844
Hergebruik, maar...
Zoals ik in het begin al probeerde uit te leggen is er vaak veel commentaar op de originaliteit van de verschillende avonturen van Mario. Toch merk je al vanaf de eerste minuut dat Nintendo in Super Mario Galaxy 2 vernieuwing als één van de prioriteiten heeft gehad. Zo lijkt het spel voor een groot gedeelte niet op Super Mario Galaxy als het gaat om werelden, spel structuur en vijanden.
Deze vernieuwingen maken Super Mario Galaxy 2 anders en afwisselender dan voorgaande delen. En dat is te merken aan twee elementen waar Nintendo goed gebruik van heeft gemaakt. In de in totaal 49 levels zijn namelijk vaak elementen uit oudere Mario games te vinden, wat dit spel op nostalgisch gebied heel aantrekkelijk maakt. De gamers die al vanaf het eerste deel de Mario serie spelen, zullen dit zeker waarderen.
Natuurlijk klinkt het al gelijk heel goedkoop dat Nintendo oude elementen gebruikt, want daardoor lijkt het erop dat Nintendo helemaal geen vernieuwing wil. Dat is alleen heel slim opgelost. Bijna alle hergebruikte elementen zijn verwerkt in de kleine details. Zo hoor je vaak alleen de oudere muziekjes als je een minigame speelt. Dit voegt net dat extra beetje sfeer toe.
Super Mario Galaxy 2 Screenshot 141799Super Mario Galaxy 2 Screenshot 142276Super Mario Galaxy 2 Screenshot 142274
... ook vernieuwing!
Toch kan Nintendo het zich natuurlijk niet veroorloven om alleen maar gebruik te maken van dat wat zou oud en vertrouwd voelt. Niet voor niets houdt Nintendo bijvoorbeeld de nieuwe Zelda voor de Wii al heel lang voor ons verborgen. Voor dit spel zoekt Nintendo namelijk de perfecte mix tussen oud en nieuw. Dat is dan ook wat men wilde bij Super Mario Galaxy 2.
Om een nieuwe Mario game neer te kunnen zetten, zijn er twee spel elementen die echt vernieuwend moeten zijn. Zo zullen de werelden anders moeten zijn dan gewend, maar ook de vijanden spelen hierin een belangrijke rol. Natuurlijk zien we nog steeds graag Koopa's en Goomba's rondlopen, maar het is ook heel belangrijk dat veel, maar dan ook echt veel, nieuwe vijanden in het spel aanwezig zijn. Nou hebben we weliswaar niet alle vijanden geteld, maar na een korte inventarisatie hebben we toch zeker 25 tot 30 nieuwe vijanden gezien.
Net als eerdere vijanden zijn ook de nieuwe vijanden een echt leuke toevoeging aan het spel. Hierbij moet wel gezegd worden dat ze het je soms knap lastig kunnen maken. Aan de nieuwe vijanden valt dan ook goed te merken dat Nintendo het spel moeilijker heeft willen maken. Gelukkig passen de nieuwe vijanden goed tussen de al bestaande vijanden maar zijn ook echt passend bij de wereld waarin ze rondlopen. Bijvoorbeeld de wezens die de grond opeten in de verschillende spookwerelden. Ze zien eruit als doodshoofden en eten ondertussen de bodem onder je weg. Dit is slechts één van de velen dus.
Het tweede aspect wat belangrijk was, waren dus de werelden. Natuurlijk kan een spel als Mario niet zonder woestijn, lava en ijswereld, maar wij kunnen ons geen level herinneren waarin je achterna gezeten werd door Boo's, terwijl je snel langs een giftig meer moet lopen zonder erin te vallen. Dit is één van de vele voorbeelden van nieuwe werelden. De rest zullen we niet verklappen want het is natuurlijk veel leuker alles zelf te ontdekken.
Super Mario Galaxy 2 Screenshot 142838Super Mario Galaxy 2 Screenshot 142837Super Mario Galaxy 2 Screenshot 142840
Voor getrainde en niet getrainde spelers
De spellen die de laatste jaren zijn verschenen op de Wii waren nogal simpel te noemen. Nintendo probeerde met New Super Mario Bros. Wii al een moeilijker spel op de markt te brengen en dat lukte dan ook aardig. Om toch ook de casual gamers een mogelijkheid te geven het spel uit te kunnen spelen bedacht Nintendo de Super Guide. Door gebruik te maken van de Super Guide neemt het spel het tijdelijk van je over. Ook in Super Mario Galaxy 2 heeft Nintendo een moeilijkere gameplay toegepast door onder andere meer en lastigere vijanden te gebruiken.
Omdat het allemaal iets lastiger is, krijgt Mario natuurlijk enkele nieuwe mogelijkheden om obstakels te overbruggen en vijanden te verslaan. Super Mario Galaxy 2 kent bijvoorbeeld twee totaal nieuwe power-ups. Zo kun je met Cloud Mario een aantal platformen voor jezelf creëren als je in de lucht springt. Op deze manier kun je hoger of verder komen. Tevens heeft de zwaartekracht iets minder effect en spring je verder. Een platform creëer je door te schudden met je Wiimote, subtiel maar effectief.
Ook Rock Mario is makkelijk te besturen. Door te schudden met je Wiimote verander je in een grote ronde steen en kun je alles en iedereen om je heen omver rollen. Daar komt bij dat je wel een stukje minder wendbaar bent, omdat je nu groot en lomp bent. Dit biedt allemaal weer wat meer variatie tijdens het spelen, en de toevoeging van Mario's broertje Luigi en de trouwe draak Yoshi brengen nog meer afwisseling.
Dit is weliswaar niet de eerste keer dat je met Yoshi in een 3D game speelt, maar er zijn wel nieuwe elementen. Door het eten van fruit krijgt Yoshi namelijk extra eigenschappen. Zo begin je bijvoorbeeld heel hard te rennen als je een peper eet, waardoor Yoshi niet meer te stoppen is. Op dat moment zul je dus snel moeten reageren op de omgevingen, want voor je het weet bots je ergens tegenaan. In het begin is de besturing van Yoshi's extra mogelijkheden wat onwennig, maar als snel leer je ermee om te gaan waardoor het een echte toevoeging wordt.
Luigi bestuur je grotendeels hetzelfde als Mario, alleen is hij iets lomper. Dit merk je vooral als je wilt stoppen met lopen, Mario staat gelijk stil, terwijl Luigi nog een stukje door glijdt. Dit wil nog wel eens wat lastig uitpakken, maar spelen met Luigi is niet verplicht en daardoor juist een uitdaging voor de geoefende speler.
Super Mario Galaxy 2 Screenshot 142278Super Mario Galaxy 2 Screenshot 142279Super Mario Galaxy 2 Screenshot 142277
Grafische pracht
Bij een game als Super Mario Galaxy 2 moet je je natuurlijk realiseren dat het hier gaat om een Wii game. Het zou dus oneerlijk zijn deze te vergelijken met titels als Uncharted 2, als het gaat om de grafische pracht. Een vergelijking met Wii games als de eerste Super Mario Galaxy en The Conduit zijn eerder op hun plaats. Dat waren twee spellen die grafisch toch echt heel goed waren en de standaard voor de Wii hebben gezet.
Je voelt wanneer je speelt dat Nintendo niet alleen een grafische zeer goede game heeft gemaakt, maar dat Nintendo zichzelf echt heeft overtroffen. Iedere wereld zit stuk voor stuk vol details, mooie wezens en prachtige effecten. Het is een echt genot om door de wereld heen te lopen. Ook het heelal om je heen zit vol details. In iedere wereld zie je een atmosfeer die helemaal is aangepast aan de wereld zelf.
Super Mario Galaxy 2 Screenshot 141787Super Mario Galaxy 2 Screenshot 141792Super Mario Galaxy 2 Screenshot 141790
Een simpel deuntje of een groot orkest
Eerder al hadden we het over nostalgische muziekjes die je door het hele spel heen hoort. Uiteraard is er in dit deel, meer overigens dan in eerdere delen, nieuwe muziek. De kwaliteit van de audio valt vaak alleen te meten aan de mate waarin muziek en geluid goed past bij de omgeving of de actie die je maakt. Gelukkig zorgt Nintendo er dit keer voor dat we naar nog meer kunnen kijken en dat maakt de einduitslag op het gebied van audio natuurlijk makkelijker.
Terwijl ik bezig ben met deze recensie is er achter mij iemand bezig met het spel en hoor ik de mooie muziekjes die absoluut nieuw zijn. Zo goed als alle werelden zijn voorzien van muziek die is gemaakt door een compleet orkest. Andere geluidjes komen overigens wel voornamelijk uit eerdere Mario games, maar het zou ook wel heel gek klinken als het springen of afschieten van een schildje opeens een ander geluid kreeg. Het is en blijft immers een Mario game.
Super Mario Galaxy 2 Screenshot 141288Super Mario Galaxy 2 Screenshot 140938Super Mario Galaxy 2 Screenshot 141285
Je bent nooit uitgespeeld?!
Heel belangrijk aan een spel is dat je er ook na de eerste keer uitspelen plezier aan kunt blijven beleven. Net als in eerdere spellen hoef je ook in dit spel niet alles verzameld te hebben voordat je het ultieme gevecht met Bowser aan mag gaan. Toch kun je de sterren die je overslaat later wel nog steeds halen.
Daar komt bij dat je dit keer nog meer kunt verzamelen. Er zijn ook nog de zogenaamde Prankster Comets. Deze extra sterren kun je alleen halen wanneer je genoeg comet coins hebt verzameld. In iedere wereld vind je zo'n munt, die de ene keer makkelijker te vinden is dan de andere keer. Dankzij deze toevoeging ben je bijna verplicht ieder level grondig te doorzoeken. Er is dus echt genoeg te doen in de game.
Echt minpunten hebben we uiteindelijk niet kunnen ontdekken in Super Mario Galaxy 2, maar is dit nou wel de perfecte game? Natuurlijk niet, er blijft altijd wel iets over voor de ontwikkelaars wat net iets beter kan. Een power-up had misschien beter uitgewerkt kunnen worden of een eindbaas iets moeilijker, maar het spel komt wel heel dicht tegen perfectie aan.
De beste Wii game!
Wat we zeker kunnen concluderen is dat Super Mario Galaxy 2 absoluut de beste Wii game is van dit moment. Nog nooit eerder zag een spel er zo goed uit en bracht zoveel speelplezier als deze. Daar komt bij dat Nintendo een enorme berg vernieuwing heeft verwerkt in Super Mario Galaxy 2, maar speciaal voor de oudere gamers ook een hoop nostalgische puntjes erin heeft gelaten. Een game die iedereen in huis moet halen.
Cijfer: 9.6