Super Little Acorns 3D Turbo Review

donderdag, 23 mei 2013 om 18:00
Als eekhoorn ben je over het algemeen maar bezig met één ding. Eikels verzamelen voor de winter. Maar wat als die eikels gestolen worden door andere dieren? Dan moet je ze terug halen en wel zo snel mogelijk. Een simpel concept dus. De vraag is dan ook of wij voor dit simpele idee vallen of de game liever de boom in sturen.
Super Little Acorns 3D Turbo is een vervolg van het op mobiele apparaten verschenen Little Acorns. De naam van de game doet denken aan een andere grote titel, namelijk Super Street Fighter II Turbo, maar die game is echt iets heel anders dan wat wij hier in handen hebben. Er wordt namelijk niet geknokt, maar gezocht naar eikels die door vijanden in het bos gestolen zijn. Het klinkt allemaal behoorlijk simpel en stiekem is dat het ook.
Jij bent Mr. Nibbles, de eekhoorn in kwestie, en je hebt het allemaal lekker voor elkaar. Je zit met de kids, de vrouw en een hele berg eikels in een boom. Dan wordt plots je complete voorraad aan eikels gestolen en verdwijnen er ook nog een stel van je kinderen. Snel ga je op pad om je eikels terug te halen en de vijanden te straffen.
Niet zo simpel als je zou denken
De eikels die je moet verzamelen zijn verspreid over zestig standaard levels. Deze levels zijn weer verdeeld per drie jaar en in die drie jaar steeds over de vier seizoenen. Als afsluiter van het jaar krijg je nog een eindbaas voor je kiezen, waartegen je moet racen. Elk level heeft vier doelen en als je deze hebt gehaald zul je steeds meer dingen in de game vrijspelen.
Het hoofddoel is het verzamelen van eikels. Pas als dit doel gehaald is, kun je verder met de game. De andere doelen leveren niet alleen extra eikels, maar ook hoedjes, brilletjes en zelfs complete kostuums op. In totaal zijn er 52 kostuums vrij te spelen, maar om dat te halen moet je wel echt goed bezig zijn. Het tweede doel is namelijk om alles in een bepaalde tijd te doen en is meteen de grootste uitdaging van de game.
Het derde doel verschijnt na het verzamelen van de eikels in een level, namelijk ook nog eens vijf stukken fruit verzamelen, en het vierde doel is eigenlijk een logische als je bedenkt dat je beroofd bent; het verslaan van alle vijanden in het level. In sommige levels is er zelfs nog een vijfde doel en dat is al je springgrage kindertjes verzamelen. Door in plaats van simpelweg te zeggen 'verzamel alle eikels' meerdere doelen in een level te hebben, blijft de game interessant. Het klinkt namelijk erg simpel om deze dingen te doen, maar als je alle doelen binnen de gestelde tijd wil halen moet je echt van goede huize komen. Hierdoor biedt de game genoeg uitdaging en voelt het ook niet zo snel repetitief aan wat je aan het doen bent.
Variatie in levels en vijanden
De game voelt wat betreft de vijanden ook niet echt simpel aan. Als je een vijand tegenkomt is dat veelal een rupsje, een spinnetje of een bij die wat rondvliegt, maar gaandeweg je vordert kom je ook egels, wasberen met proppenschieters en natuurlijk nog de eindbazen tegen. De meeste van deze vijanden versla je door er bovenop te springen, maar bij bijvoorbeeld de egel is dit af te raden. Als je het bij deze vijand doet loop je zelf schade op en hoewel je niet echt dood kunt gaan in de game, is dat wel funest voor de missie. Indien geraakt, wordt je een stuk langzamer voor een bepaalde tijd, en dat is niet bevorderlijk voor het halen van je doelen.
In de levels die de game biedt, loop je een aantal seizoenen door. Hierdoor zien de levels er steeds net iets anders uit, afgezien van de continu andere indeling natuurlijk. In de winter is er nog een extra uitdaging, want dan is alles glad, waardoor je steeds een stukje verder glijdt als je wil stoppen. Ook vindt je in sommige levels dingen die je op weg helpen zoals een helmpje die je onoverwinnelijk maakt of een propellermuts waarmee je hoger kunt springen. Dit alles doet ook weer een duit in het zakje wat betreft variatie.
Naast de standaard levels biedt de game ook een aantal Challenges die een leuke toevoeging vormen. Daarnaast is er een Turbo modus die de moeilijkheidsgraad wat opkrikt, maar eigenlijk niets nieuws voor de game doet. Echt Turbo is deze dus niet, maar dat is wel zo'n beetje het enige nadeel wat de game kent.
Eenvoudig concept, maar zeker niet gek
Waar de game aan variatie voldoende heeft, merk je ook dat de game straalt in zijn eenvoud. Er zijn in ieder level veranderingen merkbaar zoals de zomerlevels die groene blokjes als platformen hebben ten opzichte van de herfst met bruine blokjes, maar het geheel voelt lekker aan. Ook de karakters in de game stralen die eenvoud uit. Een vierkant bijtje vliegt bijvoorbeeld lekker zijn route totdat jij op zijn koppie springt. Als je bedenkt dat je steeds weer hetzelfde doet in zestig levels, klinkt dat heel dom, maar de game heeft het echt heel vermakelijk verpakt. Doordat je de verschillende doelen steeds weer probeert te halen blijf je bezig en naast de standaard levels zijn er ook nog eens uitdagingen te vinden in de game. Voor het kleine bedrag van vijf euro heb je dus heel veel speelplezier te pakken.