Stuntman: Ignition Review

dinsdag, 04 september 2007 om 18:36
Kort geleden werd ik uitgenodigd om in Breda bij THQ de nieuwe Stuntman te komen spelen.
Deel één op de PS2 had ik gemist, aan dit deel ben ik verslaafd geraakt en graag leg ik jullie uit waarom.
Ieder jongetje heeft vroeger toen hij klein was weleens gedroomd van stuntman worden. Zodra the A-team afgelopen was, rende je naar je skelter om alles na te spelen. Kleine jongetjes worden groot en op een dag pas je helaas niet meer in je krappe skeltertje. Gelukkig is er voor al die jongens nu Stuntman: Ignition om helemaal los te gaan.

Net als in de film

Stuntman: Ignition draait om een aantal films waar jij als stuntman voor ingehuurd wordt. Iedere film bestaat op zijn beurt weer uit verschillende scènes en die moeten allemaal gehaald worden om de films uiteindelijk in de bioscopen te krijgen. Het beroep van stuntman gaat niet altijd over rozen, dus gelukkig hebben ze de serieuze actie binnen de scènes wat tegengewicht weten te geven door humor te brengen in en rond de films. Zo zul je jezelf terug vinden in komische parodieën op bestaande films als Vulcano, James Bond en the Dukes of Hazzard. Wanneer je aan één van deze films begint, zul je eerst de regisseur ontmoeten en neem maar van mij aan dat deze opnameleiders behoorlijk echte karakters hebben. Iedere regisseur is anders en heeft een eigen werkwijze, zo heeft de ene een groot ego en wil kunst maken, de ander wil gewoon zoveel mogelijk chaos zien en lol maken op de set. Dit zorgt ervoor dat iedere film ook daadwerkelijk voelt als een heel nieuw project en de game nooit eentonig wordt.

Lekker scheuren

Wanneer je een scène gaat opnemen zal de stuntdirector je vertellen wat precies de bedoeling is. Daarna sta je er alleen voor. Zodra er action geroepen wordt, is het aan jou precies te doen wat er van je verlangd wordt. De juiste route wordt door groene pijlen aangegeven en alle stunts die je moet afwerken worden met gele symbolen gemarkeerd. Deze bestaan bijvoorbeeld uit een schans, een auto rammen, een kant op driften of op je achterwiel rijden in het geval van een motor. Je hoort het goed, een motor. Er zitten naast verschillende auto’s ook vrachtwagens, trucks, motoren en zelfs een hovercraft in de game. Zorg je ervoor dat je tussen die stunts ook zo spectaculair mogelijk rijdt, dan kun je van de gehele scène een lange combo maken van de meest uiteenlopende stunts. Natuurlijk is het niet altijd even makkelijk om precies te doen wat je opgedragen wordt, dus denk niet dat je een scène zomaar in een keer afmaakt. Je mag vijf maal per scène een stunt missen die aangegeven wordt, mis je er eentje teveel dan vindt er net als in het echt een “reshoot” plaats, wat betekent dat je van voor af aan kan beginnen. Denk je halverwege dat je het niet zult halen, of mis je net die eerste stunt in het begin, dan kun je gelukkig ook voor restart kiezen. Zonder laadtijden kun je dan gelijk opnieuw beginnen en proberen om dit maal wel perfect te rijden.

Je naam opbouwen

Natuurlijk zul je als onervaren stuntman niet gelijk bij de grote actieproducties aan de gang kunnen. Je zult een naam voor jezelf moeten opbouwen. Dit doe je door zoveel mogelijk punten te scoren in de verschillende scènes. Hoe meer punten je scoort, des te meer sterren kun je verdienen. Weet je alle stunts in een grote combo aan elkaar te rijgen, dan kun je maar liefst vijf sterren verdienen en voor je het weet zul je gevraagd worden voor de grootste actiefilms in Hollywood. Daarnaast zijn er reclames en stuntshows waar men maar wat graag een ervaren stuntman voor inschakelt. Pas alleen wel op, in deze korte filmpjes en shows is geen enkele fout geoorloofd, dus weet waar je aan begint.

Gooi met die controller

Stuntman: Ignition schijnt makkelijker te zijn dan zijn voorganger. Ik vraag me af hoe frustrerend die game geweest moet zijn, want Ignition is al zeker niet voor de meeste mensen weggelegd. Gek genoeg is het niet de moeilijkheidsgraad van de game die frustreert, maar je eigen drang naar perfectie die vaak in de weg zit. Ondanks het feit dat je vijf fouten mag maken, zul je dikwijls bij de eerst fout al kwaad op jezelf worden en overnieuw beginnen. Je wilt per se laten zien dat je de beste bent en iedere stomme fout is altijd aan jezelf te danken. Gelukkig zit er ook een easy mode in Stuntman: Ignition voor alle stuntmannen in opleiding, die niet het doorzettingsvermogen hebben om een scène 100 keer overnieuw te doen. In deze stand zijn maar liefst 7 fouten geoorloofd, alleen word je score na afloop gehalveerd. Zo haal je dus wel een lastige scène, maar denk niet dat je snel uitgenodigd wordt voor andere films als je de punten op deze manier blijft verspillen. Gelukkig geeft het uitspelen van een scène wel erg veel voldoening en als beloning krijg je na iedere film een trailer van de uiteindelijke bioscoophit.

Stuntman: Ignition is gewoon een hele leuke game die precies doet wat het moet doen: het laat de speler voelen hoe het is om een stuntman te zijn in een grote film en zo goed mogelijk te presteren. Terwijl gebouwen instorten en explosies om je heen alles opblazen, zit je met zweterige handen en vol adrenaline achter je tv, om je voertuig over een schans in een gebouw te scheuren. Rakelings vlieg je langs een vrachtwagen en net onder een deur door. Vloog je tegen de vrachtwagen? Dan moet je even vloeken en weer opnieuw proberen, dat is waar het in Stuntman: Ignition om draait en ik kan er geen genoeg van krijgen.
Cijfer: 8.8