Street Fighter X Tekken Review

dinsdag, 06 maart 2012 om 17:30
Dat ontwikkelaar Capcom houdt van cross-overs, mag bekend zijn. Met games als Marvel vs. Capcom en Tatsunoko vs. Capcom introduceert het steevast nieuwe franchises bij de fans. Ditmaal is het de beurt aan directe concurrent Tekken om zijn debuut te maken in de Street Fighter serie van Capcom. Wordt dit het gevecht van de eeuw?
Zoals in de introductie is aangegeven, worden in deze game Street Fighter en Tekken bij elkaar gebracht. Twee significant verschillende series met beide een uniek uiterlijk en idem vechtstijl. Dat brengt een aantal veranderingen met zich mee, beginnende bij het verhaal. Ditmaal is er een meteoor op Antarctica ingeslagen die een bijzondere doos blijkt te bevatten, welke al gauw Pandora wordt genoemd. Men komt erachter dat eenieder die er bij in de buurt komt krachtiger wordt. Dit trekt de aandacht van een grote groep vechters, die deze doos willen bemachtigen om daarmee hun wildste plannen uit kunnen voeren.
Ieder personage in deze game – voor de Xbox 360-versie zijn dat er in totaal 38, de PlayStation 3-versie is enkele gastpersonages rijker – heeft zijn eigen verhaal, wat zorgt voor een flinke herspeelwaarde. In het verhaal doorloop je telkens acht gevechten, waarna het wordt afgesloten met een kort verhaaltje. Wanneer je echter besluit met een officieel team te spelen, krijg je een iets uitgebreider verhaal. Door met bijvoorbeeld Ryu en Ken of Kazuya en Nina aan de slag te gaan, word je beloond door een filmpje aan begin en eind van het verhaal. Dat ieder personage en ieder team een eigen verhaal heeft, is natuurlijk erg leuk. Wel is het jammer dat er niet echt ingespeeld wordt op het feit dat twee dimensies nu tegenover elkaar staan.
Geen epische strijd
Persoonlijk hadden wij liever gewild dat er een iets grootser verhaal was verzonnen, waarin het gehele Street Fighter-team ten strijde trekt tegen de personages van Tekken. Daar schuilt immers veel potentie in en nu is dat element toch wat ondergesneeuwd. Erg jammer! Veel belangrijker dan de verhaalmodus is echter het vechten zelf. Fans van beide series willen ongetwijfeld weten in hoeverre de gameplay is aangepast door deze samensmelting van eigenzinnige fighters. Laten we maar met de deur in huis vallen: Street Fighter X Tekken (SFxT) is veel meer Street Fighter dan Tekken. Logisch ook, aangezien Capcom de game gewoon zelfstandig heeft ontwikkeld. Dit betekent echter niet dat er een gebrek aan vernieuwing is. Nee, SFxT biedt wel degelijk een verfrissende ervaring.
Pret voor twee
Een belangrijke verandering is dat je nu twee spelers onder je hoede neemt. Je speelt dus altijd met een zogeheten Tag-team en tussen de twee personages is te allen tijde af te wisselen. Let wel: sterft één van beide, dan is het meteen game over. Dat zorgt niet alleen voor langere wedstrijden, maar ook voor hele nieuwe vormen van tactiek. Zo kun je nu proberen het ultieme team samen te stellen. Natuurlijk heeft een tweede personage ook invloed op de gameplay, bijvoorbeeld in de vorm van ‘Launchers’, waarmee je een tegenstander eerst hard de lucht in slaat, waarna je partner het snel overneemt om de zwevende vijand van wat extra schade te voorzien. Het toevoegen van een extra speelbaar figuur brengt dus heel wat mogelijkheden met zich mee.
Een andere toevoeging vind je in de vorm van ‘gems’, speciale steentjes die je vechters kunnen helpen. Elk personage kan tot drie gems bij zich dragen om zich daarmee sterker te maken. Er zijn twee soorten steentjes, Assist gems en Boost gems, met elk geheel andere maar zeer interessante functies. Zo zorgt Assist ervoor dat je bepaalde dingen makkelijker uit kunt voeren, zoals combo’s. Met Boost zorg je er daarentegen voor dat je op een bepaald punt beter wordt, bijvoorbeeld het verbeteren van je aanvalskracht. Er kleven vaak wel wat haken en ogen aan die verschillende gems, waardoor het een zoektocht is naar de juiste combinatie voor jouw vechter. De steentjes zullen waarschijnlijk geen gevecht voor je winnen, maar het voegt desondanks een welkome diepgang toe en het stelt spelers in staat eventuele zwaktes succesvol aan te pakken.
De Hulk-modus
Nóg een toevoeging is de Pandora-modus. Dit is een speciale, door middel van een combo te activeren functie die je in kunt zetten zodra een personage minder dan een kwart leven heeft. Schakel je Pandora in, dan krijgt je andere vechter plotseling veel meer kracht en de mogelijkheid om ongelimiteerd sterke combo’s uit zijn mauw te schudden. Altijd doen, toch? Nee, want als je er in die onverslaanbare tellen niet in slaagt de tegenstander tegen de vlakte te krijgen, is het voor jou game over. Het is dus een soort laatste redmiddel, dat alleen in geval van uiterste nood ingezet dient te worden. Dat maakt het tot een erg toffe modus, aangezien het het tij zomaar kan keren. Bovendien is het gewoon erg cool om in je laatste adem als een soort Hulk tekeer te gaan!
Wat wel hetzelfde is gebleven, is Street Fighters six-button systeem. Je hebt drie knoppen om te schoppen, drie om te slaan en enkele knoppen om knoppencombinaties of combo’s op vast te zetten. Dat betekent dat Tekken-fans hun four-button systeem zullen missen, hoewel de meeste combo’s hetzelfde zijn gebleven. Als jij erg bedreven was met een bepaald Tekken-personage, zul je die waarschijnlijk nog grotendeels beheersen. Hetzelfde geldt vanzelfsprekend voor Street Fighter-fans, die zich iets minder hoeven aan te passen. Toch is er voor beide type gamers flink wat te oefenen, want er zijn negentien spelers van elke serie aanwezig. Dat betekent dat de meeste spelers heel wat bij te leren hebben, ervan uitgaande dat ze geen trouw aanhanger van beide series zijn.
Lekker crossen
Ben je eenmaal in een verhit gevecht geraakt, dan zal langzaamaan je ‘Cross Gauge’ vollopen, waarmee je allerlei vette combo’s kunt vrijspelen. Een geheel volle Cross Gauge stelt je bijvoorbeeld in staat om ‘Cross Arts’ in te zetten, een zeer stoere aanval waarin beide vechters samen een soort superaanval creëren om de tegenstander een nieuwe definitie van het woord ‘pijn’ aan te leren. Ook erg leuk zijn de ‘Cross Assaults’, waarbij beide teamgenoten kortstondig tegelijkertijd het speelveld instappen om het samen tegen één vijand op te nemen. Deze is natuurlijk vooral tof als je een menselijke medespeler hebt en je teamgenoot niet door de computer wordt bestuurd.
Als je niet bekend bent met Street Fighter of vechtgames in het algemeen, dan komen bovenstaande alinea’s wellicht wat vreemd op je over gezien de grote hoeveelheid informatie. Capcom realiseert zich zelf ook dat vechtgames soms wat overweldigend zijn en heeft dat probleem verholpen door uitgebreide ondersteunende modi toe te voegen. Ten eerste is er een uitgebreide tutorial, waarin je de algemene basis van de game meekrijgt. Als je die eenmaal onder de knie hebt, ben je al goed op weg om een zeer getalenteerde SFxT-speler te worden. Wil je je echter in specifieke personages verdiepen, dan is dat tevens mogelijk. Er is namelijk een modus die per personage de combo’s langs gaat, zodat je op je gemak kunt ontdekken wie jij het fijnst vindt spelen. Daarbovenop is er zelfs een missie-modus te vinden, waarin je gevechten met speciale eisen moet winnen. Al deze voorbereiding maakt dit spel een ideaal instappunt voor zowel Tekken-fans als mensen die niet bekend zijn met het genre.
Grafisch erg sterk
Natuurlijk blijven het de Street Fighter-fans die zich het gemakkelijkst in deze game zullen voelen, mede door het herkenbare stijltje. De visuele stijl van Street Fighter IV is in deze game overgenomen en zelfs losgelaten op de Tekken-personages. Dat is misschien een gok, maar gelukkig pakt dit wel goed uit, want alle personages zien er geweldig uit. Hetzelfde geldt overigens voor de achtergronden, die stuk voor stuk erg levendig zijn. Het geluid doet verder wat je ervan zou verwachten; lekker pompende rock, aangevuld met elektrische deuntjes en heerlijke geluidseffecten van inkomende klappen. De kwaliteit van het geluid is helaas aanzienlijk minder wanneer we het spel online spelen. Hoewel we nauwelijks last hebben gehad van lag in de gameplay, heeft het geluid in elk potje tot nu toe flink gehaperd. Geluidseffecten waren soms veel te zacht, soms te laat en soms geheel afwezig.
Dat is uitermate jammer, want het is niet bevorderlijk voor de concentratie of beleving. Gelukkig breekt het de ervaring niet, zoals lag in de gameplay wel had gedaan. Verder is het spel online prima in orde, met een paar leuke modi om je aan te wagen. Natuurlijk is er het standaard one-on-one (technisch gezien two-on-two, maar je speelt maar met één personage tegelijkertijd), en daarnaast is er een tournament-modus waarin je afvalt als je verliest en de Scramble-modus. Vooral die laatste is erg leuk, aangezien het je uitdaagt om met vier spelers tegelijkertijd het gevecht aan te gaan. Dit resulteert zoals te verwachten in een grote bal met chaos en heeft daardoor wel iets van Super Smash Brothers. Waarschijnlijk zul je de meeste tijd verdoen met normale gevechten, maar het is een leuke extra.
Niet zomaar een nieuwe Street Fighter
Street Fighter X Tekken is niet zomaar Street Fighter IV met Tekken-personages. Het doet meer dan genoeg nieuwe dingen om fans van beide series aan te spreken, hoewel gezegd moet worden dat SF nog steeds de overhand viert. Helemaal niet erg, want de gameplay staat als een huis en de vele tutorials maken dit een perfect instappunt voor iedereen die zich aan fighters of SF wil wagen. Bovendien ziet het geheel er erg lekker uit. Het valt alleen te hopen dat de lag in het geluid verholpen wordt, hoewel de online-gameplay verder prima in orde is. De fighting-fan heeft er weer een verslaving bij!