Street Fighter 30th Anniversary Collection Review - fanservice of melkkoe?

dinsdag, 05 juni 2018 om 15:29
Street Fighter is jarig geweest en het cadeau pakken wij uit in deze Street Fighter 30th Anniversary Collection review! De Street Fighter franchise is één van paradepaardjes van Capcom. En dus slingert de ontwikkelaar regelmatig een game uit de oude doos van de franchise onze kant op. Maar dit keer krijgen we bijna de hele doos met vechtgames met een strik erop.
Want wie jarig is deelt uit. Dat heeft Capcom al vaker gedaan met games als Mega Man, Devil May Cry en natuurlijk Street Fighter. Telkens werd er dan een handjevol games gebundeld voor een paar tientjes. Het klinkt bijna als een goede smoes om even wat geld in het laatje te brengen.
Street Fighter 30th Anniversary Collection Review

Meest complete Street Fighter collectie ooit

Vooral bij Street Fighter. Deze games zijn al zo vaak opnieuw uitgebracht, gebundeld of los van elkaar, dat deze collectie bij voorbaat al bijna overbodig voelt. Neem bijvoorbeeld Street Fighter II. Deze game kent van zichzelf al zeven versies en drie daarvan zijn meerdere malen opnieuw uitgebracht voor verschillende consoles met als laatste Ultra Street Fighter II: The Final Challengers op de Switch.
Wat biedt deze collectie spelers dan waardoor hij niet overbodig is? De belangrijkste reden hiervoor is wellicht dat een Street Fighter collectie nog nooit zo compleet was. In de Street Fighter 30th Anniversary Collection krijg je voor ongeveer 40 euro twaalf Street Fighter arcadegames voorgeschoteld. Je kunt aan de slag met de grondlegger van de franchise uit 1987 Street Fighter, vijf versies van Street Fighter II, Street Fighter Alpha, Alpha 2 en Alpha 3 en last but not least, drie versies van Street Fighter III.
Eigenlijk krijg je dus, op enkele titels na, alle Street Fighter games die tweedimensionaal zijn. Digital Eclipse heeft voor deze enorme berg aan games wel de vrijheid genomen om de menu’s te bundelen tot één groot menu. Wel zo fijn, want dan hoef je niet telkens een nieuw menu door te akkeren. Je kiest eerst welke game je wil spelen en vervolgens kun je gelijk aan de bak kunt met de door jou gekozen game.

Doorstaat de tand des tijds niet helemaal

Elke port is nagenoeg perfect overgezet vanuit de arcadeversie. Er is niets opgepoetst wat betreft de grafische kant, los van de arcade filter, oude tv filter en de opties voor breedbeeld. En ook in de besturing of de timing is niets veranderd. De games spelen dus zoals ze bij de release in de speelhallen ook speelden, alleen dan zonder kwartjes. Helaas betekent dat niet meteen dat de games als een zonnetje spelen.
Neem bijvoorbeeld Street Fighter, de grondlegger van de franchise. Deze game oogt en speelt net als bij de release in 1987. Dat betekent in dit geval houterig en allerminst als een zonnetje. Speciale bewegingen als Hadoukens en Shoryukens zijn aanwezig in de game, maar bijna niet uit te voeren. Deze titel is puur en alleen voor de nostalgie toegevoegd aan deze collectie.
Hetzelfde geldt voor Street Fighter II, de game waarmee Street Fighter de troon claimde als koning van de vechtgames. Deze game oogt al een stuk beter als zijn voorganger, maar speelt nog steeds bijzonder traag. Ook een toevoeging puur voor de nostalgie.
Wat betreft gameplay en speltempo neemt de invloed van de tijd wat af vanaf Street Fighter II Turbo. De games zijn dan op dit gebied een stuk sterker en voelen veel minder verouderd aan. Maar op grafisch vlak komt geen enkele game in deze collectie in de buurt van het oogstrelende Street Fighter III! Deze game ziet er nog steeds oogstrelend uit en speelt als een zonnetje!

Toch een en ander aangepast

Toch mis je bij iedere game, en dan vooral bij de Street Fighter Alpha en Street Fighter III delen de mogelijkheid om de besturing helemaal naar wens aan te passen. Want hoewel deze optie gebundeld aanwezig is in de Street Fighter 30th Anniversary Collection is er niet aan alle speelstijlen gedacht. Enerzijds hoef je je toetsen maar één keer aan te passen en daarna is het voor iedere game zo ingesteld.
Anderzijds kun je niet kiezen om bijvoorbeeld twee of drie knoppen op één toets in te stellen. En dit is in sommige games met een controller echt wel handig. Daarmee geeft Digital Eclipse nogmaals sterk te kennen dat dit echt ports zijn van arcadegames en niet van consolegames. Maar deze collectie kent wel een ander belangrijk element die je in een consolegame zou verwachten en niet in een arcadegame.
Want je kunt de games in deze Street Fighter 30th Anniversary Collection niet alleen op de bank tegen elkaar spelen, maar de collectie heeft ook online mogelijkheden. Als je ervoor kiest om online wat koppen in te slaan kun je dat doen in zowel Ranked matches of Casual matches. Op zich niks geks. Maar de keuze van games wordt dan wel beperkt tot vier.

De beste titels online te spelen

Meer zat er niet in. En dat hoeft ook niet, want de vier online speelbare titels zijn meteen de beste: Street Fighter II: Hyper Fighting, Super Street Fighter II Turbo, Street Fighter Alpha 3 en Street Fighter III: Third Strike. En het online spelen is behoorlijk sterk uitgewerkt. Je kunt ervoor kiezen om eerst even te trainen met je karakter of bijvoorbeeld met de Arcade modus aan de slag te gaan. Die laatste wordt dan onderbroken zodra er een nieuwe tegenstander gevonden is.
Je kunt ook gewoon zelf op zoek gaan naar een knokpartij. Gevechten zijn in ieder geval op de Casual stand zo gevonden in alle games, maar de Ranked gevechten laten soms wat langer op zich wachten. En als je eenmaal aan het vechten bent merk je toch dat er soms wat lag optreedt, iets wat de game ervaring online flink kan schaden.
Het gebeurt niet heel vaak, maar als je bedenkt dat degenen die deze collectie kopen vaak al ervaring met de Street Fighter games in kwestie hebben en dus vaak rake klappen uitdelen is één hapering al genoeg. En dat is echt jammer, want met een net wat betere netcode was deze collectie ook online fantastisch geweest.

Volop content voor de fan

Gelukkig is er offline ook genoeg plezier te beleven, want zoals gemeld kun je alle games alleen of in een versus modus spelen. En dat is inclusief alle geheime elementen die de verschillende games je bieden. Denk aan Shin Akuma in Street Fighter Alpha 3 en uit dezelfde titel de Dramatic modus waarin je met twee spelers de computer in elkaar kunt slaan.
Al deze extra’s zijn met een druk op de knop per titel in te zien. Los daarvan kun je ook in een museum verschillende leuke feiten teruglezen, uitgebreide character bios inzien, frame data van de belangrijkste moves bekijken, soundtracks beluisteren en concept art bekijken. Tussen die laatste zit zelfs een aantal ideeën die nooit in de games beland zijn!
En als je de collectie games speelt in een 4:3 verhouding, krijg je de originele zijkanten van de arcadekasten te zien. Hoe tof is dat? Helemaal als je ook nog eens de eerdergenoemde arcadefilter op je scherm instelt. Het is topservice voor de fans en dat maakt deze collectie juist voor hen onmisbaar!

Street Fighter 30th Anniversary Collection Review – een ode aan een grootse franchise!

De Street Fighter 30th Anniversary Collection is een ode aan de franchise en zijn beginjaren. Eentje die duidelijk merkbaar speciaal voor de fan is uitgebracht. Voor 40 euro krijg je een berg content waaronder concept art, soundtracks en achtergrondinformatie en natuurlijk de twaalf games uit de speelhal in hun authentieke vorm.
Los van dat de vier beste games online speelbaar zijn, voelt elke titel aan zoals destijds in de speelhal. Helaas is dat niet voor iedere game een voordeel, want sommige titels voelen echt verouderd aan. Die zitten er dan ook bij voor de nostalgie, terwijl de andere titels dat kind met die rol kwartjes in zijn zak weer naar boven halen! Een must have voor de zichzelf respecterende Street Fighter fan!