Steins;Gate 0 Review - De duistere kant van het verhaal

vrijdag, 02 december 2016 om 10:36
De serie Steins;Gate is inmiddels bekende kost voor fans van zowel anime als het visual novel genre. De originele game uit 2009 kwam pas vorig jaar naar Europa, maar op het vervolg hoefden de Westerse fans gelukkig niet zo lang te wachten. Lees hier in onze Steins;Gate 0 review of deze game je tijd waard is!
Let op: deze Steins;Gate 0 review bevat spoilers voor het verloop van de game Steins;Gate uit 2009, aangezien dit vervolg zich afspeelt binnen één van de mogelijke eindes voor Steins;Gate.
Vergeet bekende leuzen als "I am mad scientist!" en "It's so cool!" maar, want Hououin Kyouma is verleden tijd. Hij is vervangen door een serieuze Okarin, die een zo normaal mogelijk leven probeert te leiden na de tragische dood van het jonge genie Kurisu Makise. Steins;Gate 0 speelt zich namelijk af in een wereldlijn (de bèta wereldlijn) waarin Okarin haar heeft vermoord.
Bam. Dat zet meteen de toon voor het verloop van de game. Geen sullige komedie meer, maar juist een donkere, serieuze wending aan het verhaal. Maar het werkt, en enorm goed ook. Steins;Gate 0 biedt zo een compleet andere kijk op een mogelijke wereldlijn, waarbij zaken als het butterfly effect weer sterk naar voren komen.
steins;gate 0 review

The feels!

Het feit dat Kurisu in deze wereldlijn dood is, betekent echter niet dat we compleet afscheid van haar moeten nemen. Haar persoonlijkheid is namelijk nagemaakt in een AI, genaamd Amadeus. Deze technologie speelt een grote rol in Steins;Gate 0 en hoewel tijdreizen nog steeds een cruciaal thema is binnen de game, gaat dit in Zero hand in hand met de technologie van artificiële intelligentie en de eindeloze mogelijkheden daarvan.
Hierdoor speel je dus niet een herhaling van Steins;Gate, want Zero slaat een eigen pad in. Wel zal deze ontwikkeling voor veel fans ongetwijfeld voelen alsof je een mes in je hart gestoken krijgt, dat vervolgens nog een aantal keer flink wordt gedraaid. De interacties tussen Okarin en de Amadeus Kurisu doen soms net lijken alsof het jonge genie nog leeft... oh, the feels!
Daarnaast biedt de setting van Zero mogelijkheid aan het uitdiepen van karakters en gebeurtenissen uit Steins;Gate. Zo komen we een hoop meer te weten over World War 3 en de oorzaken daarvan. Ook wordt er dieper ingegaan op zaken als Kurisu's achtergrond en wat ze precies deed voor ze naar Japan kwam.
steins;gate 0 review

Visual novel van top tot teen

Steins;Gate 0 is, net als zijn voorganger, een visual novel van top tot teen. Dit betekent dat er weinig input van de speler vereist is en dat je eigenlijk de gehele game lang tekst zit te lezen. Maar dat is wat we gewend zijn van Steins;Gate. Het indrukwekkende verhaal biedt genoeg diepgang om je urenlang achtereen te kunnen boeien.
Als speler ben je echter niet helemaal uitgesloten van de game. Kleine keuzes die je maakt hebben namelijk wel invloed op het verloop van het verhaal en het einde hiervan. Hoewel dit schijnbaar miniscule keuzes zijn (zoals: zet je de telefoon uit of juist niet, neem je een telefoontje van Amadeus Kurisu op of juist niet), hebben deze grote gevolgen voor de wereldlijn: dit is waar het butterfly effect om de hoek komt kijken.
Steins;Gate 0 beschikt dan ook over verschillende eindes, zowel goede als slechte eindes en een True Ending, die niet meteen ontgrendeld kan worden. Het eerste einde bereik je, afhankelijk van het pad dat je gekozen hebt, na ongeveer acht tot tien uur, maar door andere keuzes te maken en andere eindes vrij te spelen verdriedubbel je die speeltijd gemakkelijk. Om het verhaal van Zero in zijn geheel binnen te krijgen, raden wij ten zeerste aan om door alle eindes heen te spelen.
steins;gate 0 review

Voorkennis vereist

Wanneer je Steins;Gate 0 opstart, voelt het niet alsof je een nieuwe game aan het spelen bent. Het voelt eigenlijk meer alsof je met een nieuw hoofdstuk in Steins;Gate aan de slag bent. De terugkerende stemacteurs en de vertrouwde grafische stijl werken ook mee om dit gevoel te bewerkstelligen, net als de humor (die in kleine mate nog wel degelijk aanwezig is) en karakteristieke trekjes van de personages.
Hield je van Steins;Gate, dan ga je Zero ook zeker tof vinden. Het betekent echter wel dat Steins;Gate 0 geen aanrader is voor nieuwkomers. Voorkennis is namelijk een vereiste tijdens het spelen van Zero. De game probeert waar mogelijk uitleg te geven over gebeurtenissen uit het vorige deel, maar aangezien deze vrij complex waren zul je hier als nieuwkomer waarschijnlijk weinig van begrijpen: termen als event horizon, SERN, attractor field, D-Mail en dergelijke worden al gauw naar je hoofd geslingerd.
steins;gate 0 review

Steins;Gate 0 Review - It's so cool!

Oké, we kunnen het niet laten toch maar even de woorden van mad scientist Hououin Kyouma te gebruiken om dit vervolg te beschrijven: "It's so cool!". Steins;Gate 0 brengt een duistere, meer serieuze kant van het verhaal aan het licht. Je komt meer te weten over World War 3 en de ontketening hiervan, je krijgt een andere kant van bekende personages te zien en je komt in aanraking met nieuwe karakters in het universum van Steins;Gate.
Wel is het eigenlijk vereist dat je Steins;Gate hebt gespeeld, of ten minste de anime hebt gezien. Zo niet, dan is de game wel speelbaar, maar zul je er weinig van begrijpen en zul je veel details over het hoofd zien, wat afbreuk doet aan hoe goed Zero is. Steins;Gate 0 stelt dan ook zeker niet teleur en het is een enorme aanrader voor iedereen die bekend is met de serie. El Psy Congroo!