Greedfall-ontwikkelaar Spiders is weer terug met een nieuwe game, de
Soulslike game
Steelrising is namelijk op 8 september beschikbaar op Playstation, Xbox en PC. Of deze Franse game weet te tippen aan andere Soulslike games als
Elden Ring en
Bloodborne, is te lezen in deze review.
Steelrising wordt ontwikkeld door Spiders (ontwikkelaar van
Greedfall) en uitgegeven door
Nacon. De game speelt zich af in de tijd van de Franse revolutie. Er is alleen een grote twist, robots zijn in Steelrising namelijk al uitgevonden en houden overal in Frankrijk de wacht voor de koning. De persoonlijke bodyguard robot van de koningin, Aegus, is op pad gestuurd om de onschuldige inwoners van Frankrijk te helpen met de revolutie en de doorgeslagen koning tegen te houden.
Verdedig Parijs van een robotinvasie
Steelrising is net als Elden Ring een soulslike game en bij dit soort games staan de uitdagende bazen centraal. Zo hebben in Soulslike games de eind- en minibazen een kenmerkend design en is het een uitdaging om ze te verslaan. Ook Steelrising slaagt hier goed in. De game speelt zich namelijk af tijdens een historische gebeurtenis in de Franse geschiedenis. De designs van de vijandelijke robots ondersteunen dit en zijn dan ook gebaseerd op typisch Franse figuren. Zo is er bijvoorbeeld een eindbaas die wat weg heeft van een musketeer en andere bazen hebben wat oudkatholieke kenmerken. Elke baas in Steelrising is uniek en heeft een design waar duidelijk goed over nagedacht is. Dit maakt het des ter leuker om ze te bevechten.
Dit geldt niet alleen voor de bazen, maar ook voor de vijandelijke robots die Aegus tegenkomt. Ondanks dat er niet al te veel diversiteit is en vijanden door de game heen steeds opnieuw weer terugkomen, blijven ze toch verrassen. Een vijand waar je aan het begin van de game meerdere keren tegen gevochten hebt en deze hierdoor makkelijk te verslaan wordt, krijgen steeds weer verrassende nieuwe trucjes. Zo kunnen ze ineens veel beter ontwijken of zelfs je aanval blokkeren, vaak krijgen ze zelfs nieuwe aanvallen en doen ze meer schade.
Ga de uitdaging aan
Naast de spannende bossbattles is ook hoe de combat aanvoelt belangrijk bij Soulslike games. Steelrising weet hier ook goed in te slagen. Aegus is een lichte en vooral snelle robot en dit is ook weer terug te zien in de gevechten die het aangaat. Zo is ontwijken heel belangrijk en Aegus is hier gelukkig snel in. Er is alleen wel een stamina meter die elke keer wanneer Aegus aanvalt of ontwijkt leegloopt. Deze stamina meter zit ook op een leuke manier in elkaar. Wanneer het namelijk leegloopt kan je als speler op een goede timing op een knopje drukken om ervoor te zorgen dat er meteen een deel van de stamina terugkomt en je dus niet al te lang hoeft te wachten tot het hele balkje weer oplaadt. Dit is weer wat extra’s om op te letten tijdens gevechten, maar zorgt er ook weer voor dat je niet constant aanval- en ontwijkmanoeuvres kan blijven spammen.
Het aanvallen voelt daarnaast in Steelrising ook geweldig aan. Aan het begin van de game kan je een keuze maken uit vier verschillende classes: Bodyguard, Soldier, Dancer en Alchemist. De classes zijn voorzien van hun eigen speciale abilities, wapens en snelheid. Het is later wel mogelijk om de wapens van de andere classes te verkrijgen, je zit dus niet helemaal vast aan de class die je aan het begin kiest.
Op het gebied van wapens schiet de game wel tekort. Er zijn namelijk weinig wapens die kunnen tippen aan het wapen die je aan het begin krijgt. Om deze reden kan je net zo goed bij hetzelfde wapen blijven voor zowat de hele game. Het is ook mogelijk om wapens te upgraden en dit kost best wel wat currency, dus in het midden van de game is het bijna zonde om van wapen te veranderen.
Franse revolutie met weinig inhoud
Een aspect waar ontwikkelaar Spiders de lat volledig misslaat met Steelrising, is toch wel het vertellen van een interessant verhaal. Het idee achter Steelrising is erg leuk bedacht. De Franse revolutie is gaande en technologie heeft zich sneller ontwikkeld dan in het echt, dus de koning maakt gebruik van robots. Je speelt als de bodyguard robot die gestuurd is door de koningin, Aegus. Deze robot heeft als taak gekregen om de Franse burgers te helpen en zo de oren en de ogen van de koningin te zijn tijdens de revolutie. Zij vindt namelijk dat de koning veel te ver gaat.
Op papier klinkt dit verhaal best wel leuk en kan dit goed uitgewerkt worden. Vooral omdat de game gemaakt wordt door een Franse studio en het is ook duidelijk te zien dat de studio veel verstand heeft van de Franse cultuur en deze historische gebeurtenis. De uitwerking valt alleen zwaar tegen, want het verhaal is namelijk echt niet boeiend. Er zijn geen memorabele karakters, want elk personage ziet er hetzelfde uit. Het zijn namelijk bijna allemaal mannen met dezelfde witte pruik en ouderwetse nette kleding.
Af en toe is er een karakter dat net wat opvallendere kleding aanheeft en die wel te herkennen is. Doordat iedereen op elkaar lijkt wordt het verhaal al snel verwarrend en is het moeilijk te volgen. Er zijn sowieso weinig scenes die helpen met het vertellen van het verhaal en hierdoor dwaal je als speler snel af. Daarnaast moet je aan het begin grote stukken afleggen voor er weer een nieuwe cutscene komt, dit maakt het nog moeilijker om in het verhaal te komen. Het is zonde dat het verhaal zo oninteressant en niet bepaald goed uitgewerkt is, want er zat aardig wat potentie in.
Unieke Franse stijl
De makers van Steelrising hadden duidelijk als doel om de game zo Frans mogelijk te maken en dit is ook wat het uniek maakt. Zoals eerder gezegd zijn de bazen gebaseerd op Franse historische figuren, maar dat is niet waar het ophoudt. Zo legt Aegus een grote tocht af en kom je langs veel typisch Franse locaties. In het eerste level baant Aegus zich een weg door een tuin van een Frans kasteel en later door een afgebrand Parijs. Als je een keer in Parijs bent geweest, zie je gelijkenissen in de stijl die in Steelrising is gebruikt om de wereld te creëren.
Er zijn ook kleine designkeuzes die spelers net wat meer de Franse sfeer laten proeven. Zo gebruiken de karakters tussendoor regelmatig Franse woorden en uitdrukkingen als je de game in het Engels speelt. De shop waar je spullen kan kopen die je tijdens het avontuur nodig hebt, heet een ‘boutique’. Dit zijn toch wat kleinigheidjes die helpen met de game daadwerkelijk Frans te laten aanvoelen. Dit is namelijk wel wat uniek is aan Steelrising en de game onderscheidt van alle Soulslike games die we in de afgelopen jaren gezien hebben.
Frustrerende designkeuzes
Ondanks Steelrising veel goeds te bieden heeft, zijn er toch wel een aantal minpuntjes in het design van de game. Zo zijn de save points erg onregelmatig. Door de wereld van Steelrising heen zijn er allerlei beelden die als checkpoints dienen, deze heten ‘Vestals’. Bij een Vestal is het ook mogelijk om Aegus te upgraden en het dient ook als boutique om gadgets te kopen. Deze beelden kunnen nog wel eens onopvallend zijn in een wereld als die van Steelrising, dus je moet dus echt goed in de gaten houden dat je niet per ongeluk langs een Vestal loopt. Daarnaast is het ook onregelmatig waar de Vestals geplaatst zijn. Zo zijn er grote stukken zonder Vestal en als je doodgaat kan je hetzelfde stuk helemaal opnieuw spelen. Vooral aan het begin is dit alleen maar frustrerend.
Alle vijanden die je verslagen hebt spawnen daarnaast weer terug nadat je een bezoekje hebt gebracht aan de Vestal. Dus het heeft geen zin om na een tijdje terug te lopen om te upgraden of op te slaan, want alle vijandelijke robots die verslagen waren zijn weer terug. Dit voelt erg ouderwets aan. Het moet natuurlijk mogelijk zijn om Aegus te trainen zonder dat de vijanden opraken, maar dit is een hele irritante manier.
Het is verder ook vervelend dat je voor alle soorten upgrades dezelfde currency gebruikt. Of je nou Aegus of je wapen wilt upgraden of in de shop gadges wilt kopen, alles wordt betaald met dezelfde currency. Dit is erg jammer want dit geeft het gevoel dat Aegus veel te langzaam sterker wordt, omdat je ook je potions moet aanvullen met hetzelfde geld.
Maak het zo moeilijk als je zelf wilt
Waar Steelrising dan wel weer enorm in slaagt, is dat je de game zo uitdagend en frustrerend kan maken als je zelf wilt. Er is namelijk een ‘Assist Mode’ in de instellingen waarin je het één en ander kan aanpassen. Het is daar mogelijk om het aantal schade die de vijanden doen te verminderen, je stamina sneller te laten terugkomen en alle currency als je doodgaat te behouden.
Soulslike games staan erom bekend dat ze moeilijk en soms zelfs frustrerend zijn. Maar met de Assist Mode heb je alle touwtjes zelf in handen. Het enige nadeel aan deze optie is dat het niet meer mogelijk is om alle trophies/achievenments te behalen. Maar dit is ergens wel logisch.
Steelrising Review – Unieke Soulslike game die je moet proberen
Steelrising is verre weg van perfect. Het verhaal is niet boeiend, er zijn wat rare designkeuzes gemaakt die de game op een niet leuke manier frustrerend maken en vooral rondom de Vestel valt er wat te verbeteren. Toch is Steelrising een unieke Soulslike game die vooral door de Assist Mode erg toegankelijk is voor zowel beginners als veteranen van het genre. Verder voelt de combat lekker aan en dit maakt de game vooral vermakelijk als je eigen muziek of een podcast ophebt.
Steelrising is erg uniek en vooral de Franse stijl is heel vet gedaan. Alleen al de heerlijke combat, de stijl van de game en de assist mode maakt Steelrising al een Soulslike die het proberen waard is.
Cijfer: 7