Stealth Inc: A Clone in the Dark Review

Review
dinsdag, 23 juli 2013 om 18:00
xgn google image
Ken je de film Kill Bill nog? Dan weet je ook dat bloed op zeer creatieve wijzes uit mensen kan komen spuiten. Dat geldt ook voor de nieuwe PlayStation 3- en Vita-game Stealth Inc, hoewel het daar meer lijkt op een verfblik dat uit elkaar spat.
Zoals de naam al doet vermoeden, is Stealth Inc. een game waarin je de geheim agent in je naar boven moet halen. Je moet sluipen en zorgen dat je niet gezien wordt door de camera’s. Dat betekent dat je je af en toe in smalle gangetjes moet persen en rennend langs laserstralen moet gaan, maar in deze game draait het voornamelijk om puzzelen. Zien waar je heen moet en daar ook nog trachten te komen dus. Een beetje het gewone leven, voordat smartphones met Google Maps en auto’s met TomTom uitgerust waren.
Stealth Inc. is niet een game die uit de lucht is komen vallen, want in eerste instantie heeft ontwikkelaar Curve Studios het spel Stealth Bastard genoemd. Het kan dan ook zijn dat deze game je bekend voorkomt, want Stealth Bastard staat al heel wat maanden voor je klaar in online distributieplatform Steam. Voor de cross-buy-game op Vita en PlayStation 3 is voor een ietwat aardigere naam gekozen, maar in essentie is het spel vrijwel hetzelfde.
Wees gewaarschuwd, want Curve Studios maakt het je niet makkelijk. Je moet echt je tanden in dit spel zetten, want het is een puzzelplatformer en daarin krijg je meestal geen hints. Je moet sluipen, oppassen voor vijanden en vooral zorgen dat je de weg weet te vinden. Al in de eerste tien levels zul je regelmatig tegen de lamp lopen of gek worden omdat je steeds hetzelfde cirkeltje blijft wandelen. De omgeving is namelijk nogal donker, dus je ziet niet makkelijk openingen om in te klimmen en verder te komen. Ben je iemand die een game snel links laat liggen als je muurvast lijkt te zitten, dan ga je aan Stealth Inc. een harde dobber hebben.
Thank God for checkpoints
Gelukkig kom je regelmatig langs een checkpoint, waardoor het drama niet al te groot is mocht je toch door een laserstraal tot aardbeienmousse worden gemaakt. Behalve schuivende objecten die je kunnen smashen, zijn er ook die verrekte camera’s. Die zijn het lastigst. Er wordt in beeld weliswaar bijgehouden in hoeverre je in het zicht bent en je kunt schuilen in de schaduw, maar soms kun je moeilijk om het vizier heen en als je te lang zichtbaar bent, dan komt je kloontje toch op nare wijze op zijn einde. Aah gos, best zielig voor je personage dat er toch wel erg schattig uitziet met zijn nerdy bril.
Verder is het een fijne game die waar is voor zijn geld. Je duikt, voor minder dan de prijs van een middagje zwembad met een patatje, in maar liefst tachtig levels die een halve minuut tot tien minuten duren per stuk. Er zijn acht verschillende werelden, maar je krijgt pas het volgende level als je je huidige level goed en wel hebt voltooid. Er zijn een paar jokers om in te zetten waardoor je toch een level kunt overslaan voordat je uit frustratie je haren hebt uitgetrokken, maar daar kun je maar beter zuinig op zijn tot het einde.
Wat erg te waarderen is aan dit spel, is dat je objecten kunt verslepen. Hierdoor kun je plateaus creëren voor je personage om op te springen en verder te gaan, maar ze zijn ook te gebruiken voor de schaduw. Niet alles aan de blokken is positief en plezierig, want ze kunnen ook pijnlijk op je hoofd storten of je akelig tegen een muur aan pletten als je niet uitkijkt. Speel dit spel niet moe en rozig na een dag in de zomerzon, want je hebt je focus keihard nodig.
Soms is aanrommelen je redding
Soms helpt je focus je niks, want dan kom je er maar niet achter hoe je verder moet. Het is de kunst om jezelf er dan toch toe te zetten door te gaan, want in het donker kom je soms toch achter bepaalde weggetjes of bijvoorbeeld plekjes die de camera niet zo goed ziet als je eerst dacht. Het kost wat zelfdiscipline, maar deze game geeft je wel een heel fijn: “yes, ik heb het voor elkaar! Ik ben een genie!”-gevoel als je gewoon net even wat langer blijft aanrommelen en iedereen die gamet weet dat dit een gevoel is waardoor je maar door en door blijft gaan. Ondanks de moeilijkheid is Stealth Inc. namelijk wel degelijk verslavend.
Wat wel wordt gemist, is dat er geen verzamelobjecten in de game zitten. Je kunt elk level weliswaar op een bepaalde ranking halen, maar het is niet alsof je onderweg dingetjes kunt oppakken waar je dan weer iets van kunt aanschaffen bijvoorbeeld. Wat wel mogelijk is, is een soort achievements te halen waarvoor je dan goodies krijgt. Denk aan missies zo snel mogelijk doen of zonder dood te gaan, waarvoor je bijvoorbeeld een legerpak krijgt waarin je nog meer kunt opgaan in de achtergrond. Ga jij voor een hoge notering op de leaderboards, dan zul je moeten zorgen dat je het level zo snel mogelijk doorspeelt. Je krijgt namelijk een ranking voor elk level en het is natuurlijk de kunst om die lat lekker hoog te leggen voor jezelf.
Wat veel platformgamers wel altijd willen, is zelf levels maken en dat kan gelukkig juist weer wel. Het kost je echter wel ontzettend veel tijd om er enigszins mee uit de voeten te kunnen komen en ook echt een heel level samen te stellen. Het is niet heel makkelijk, maar dat zijn level editors meestal niet. Hoewel in dit geval ook geen duidelijke uitleg van alles is toegevoegd, waardoor je sowieso ietwat in het duister tast. Aan de andere kant past dat natuurlijk wel weer heel goed bij een donkere sluipgame als deze.
20 extra levels met teleportatiemogelijkheden
Je krijgt nog een klein cadeautje als je het spel tussen 24 juli en 7 augustus koopt als digitale download, namelijk de DLC Teleporter Chambers. Dat betekent gratis twintig nieuwe levels van de makers van Stealth Bastard waarin teleporteren een grote rol speelt. Eigenlijk was dat ook de planning voor de originele game, maar dat is er uiteindelijk niet ingekomen omdat de game een andere richting op is gegaan.
Straks heb je honderd levels, maar ziet het er ook uit? Zeker wel. De graphics zijn niet briljant en je zal deze game dan ook niet aan iemand aanraden vanwege het uiterlijk, maar de achtergrond en je personage zien er lekker scherp uit. Ook de achtergrondmuziek is prima: niet irritant, geluiden passen goed bij de situatie en komen bovendien op het juiste moment uit de speakers knallen. De hoofdmoot van dit spel is absoluut het puzzelen en proberen niet gefrustreerd te raken wanneer het niet lukt, maar de dingen eromheen, dus het geluid en de graphics, zijn prima en zitten niet in de weg.
Beladen maar ook ontlading
Van een goede stealthy game wordt menig gamer wat nerveus. De hele tijd dat idee te moeten sluipen en opletten, kan soms vermoeiend en stressvol klinken. Toch biedt Stealth Inc. lekkere 2D-puzzelplatformgameplay waarin het klokje zeker tikt, maar niet zo hard dat je met elke seconde een hogere bloeddruk krijgt. Het ziet er ietwat donker, maar wel aantrekkelijk uit en de geluiden passen goed. Het is zielig om je kloontje weer uit elkaar te zien spatten, maar dat is het voordeel aan kloontechnologie: de volgende versie staat alweer klaar voor een nieuw stealthavontuur.
Cijfer: 7.5