Starlink Battle for Atlas Switch Review - Fox redt de dag!

vrijdag, 19 oktober 2018 om 10:17
Waar ruimtereizen voor de gewone man nog enige tijd in de toekomst ligt. Zijn gamers al een aantal jaren gewend aan het privilege om planeten te kunnen verkennen. De nieuwste ruimtereiziger is Starlink Battle for Atlas. Of deze blijft zweven of hopeloos ter aarde stort lees je in deze Starlink Battle for Atlas Switch Review.
Het verkennen van de ruimte doe je in Starlink Battle for Atlas in een door jezelf uitgekozen fysiek ruimteschip. Dat is het unieke aan de game. Om Starlink te kunnen spelen heb je de keuze uit verschillende miniatuurversies van de ruimteschepen uit de game. Deze ruimteschepen zet je vervolgens op een joy-con houder die speciaal voor de game is gemaakt en je bij de game aanschaft.
Het ruimteschip verschijnt vervolgens op je scherm en na het kiezen van je wapens om de strijd met bandieten en kwade aliens aan te gaan mag je dan eindelijk gaan verkennen. Laat daar nou net een van de krachten van de game liggen.

Ruimteverkenning

Want in Starlink heb je het idee dat je als een volleerd astronaut de ruimte aan het verkennen bent. Zie je die planeet in de verte? Daar kan je heen! Zie je dat stuk van een ontploft ruimteschip waar mogelijk schatten voor jou en je team liggen? Snel halen die schatten!
En hoewel er een limiet zit aan het aantal planeten in de game, ben je toch een behoorlijke tijd bezig voor je elk hoekje en gaatje van het sterrenstelsel genaamd Atlas in kaart hebt gebracht. En dan kan je ook nog je verschillende poppetjes, die je ook fysiek in jouw miniatuurschip moet neerzetten, levelen en hen zo klaarmaken voor de strijd tegen het ultieme kwaad in Atlas.
starlink battle for atlas switch review

Vlieg met Fox

Waar de fysieke poppetjes en ruimteschepen mooi zijn vormgegeven, zijn de personages die ze in de game vertegenwoordigen toch nogal leeg en niet heel interessant. De personages maken deel uit van het zogenaamde Starlink Initiative dat als doel heeft een van hun teamleden thuis te brengen. Wanneer ze hun zoektocht naar de thuisplaneet verschuiven naar Atlas kom je terecht in de strijd tegen een kwaadaardige kracht die het hele sterrenstelsel naar hun hand wil zetten. Uiteraard gaan jij en je vrienden dit niet accepteren en begin je samen met Starlink een rebellie om deze kracht te stoppen.
Het is een verhaal dat generiek klinkt en niet iets wat we nooit eerder hebben gehoord, dat klopt. Maar van het verhaal en de personages hoeft de game het niet te hebben. Het is het vliegen in de ruimte, het verkennen van de planeten en het beslechten van intense dog fights en grondgevechten waarin Starlink uitblinkt. Zoals gezegd is het spel daar dan ook goed in en kan je het de geforceerd aanvoelende personages en het generieke verhaal zonder meer vergeven.
Een andere reden om de game op te pikken voor Switch-eigenaren is het feit dat je met Fox McCloud mag vliegen, de bekende vos uit de Starfox games en het gelijknamige team. Kleine spoiler, Fox en zijn team maken jacht op een bekende slechterik uit de Starfox games en komen daardoor uit in Atlas. Goed als ze zijn besluit het team de Starlinkploeg te helpen en kan de pret met de Arwing en Fox beginnen. Het feit dat Fox en zijn maten in de Switch-versie van de game zitten zorgt er ook voor dat de game en het verhaal een stuk beter zijn weg te slikken, we hebben dan ook enigszins medelijden met de Xbox One en PS4 eigenaren die de game zonder de bekende vos en zijn ruimteschip moeten ervaren.
starlink battle for atlas switch review

Modulaire gameplay en schepen

Net als met de andere ruimteschepen kan je ook de Arwing naar eigen smaak aanpassen met wapens. Sterker nog, mocht je altijd al een hekel hebben gehad aan de vleugels van de Arwing kan je de vleugels van een ander ruimteschip op de miniatuur van je ruimteschip zetten en zo daarmee rondvliegen in de game. Het wisselen van wapens is zelfs een must in de game, want verschillende vijanden hebben verschillende zwaktes. Zo moet je op een vuurvijand schieten met ijswapens en op een ijsvijand met vuurwapens. Door de vijand tegelijk te bestoken met bijvoorbeeld het ijswapen en het vuurwapen krijg je door middel van een combo bonus nog een sterkere aanval.
Door tijdens de gevechten steeds de fysieke wapens te moeten wisselen krijg je het gevoel dat je daadwerkelijk in controle bent van het ruimteschip dat je bestuurt. Het biedt net dat extra stukje tactische gameplay waardoor je de game ook buiten het verhaal wilt blijven spelen. De verschillende personages hebben ook verschillende krachten, zo kan Fox bijvoorbeeld de hulp van zijn teamgenoten oproepen en kan een ander personage genaamd Judge de tijd stilzetten om zo de vijanden makkelijk af te schieten. Waar de een dus Fox als favoriet personage heeft kan de ander een ander personage de voorkeur geven vanwege zijn speciale krachten.
starlink battle for atlas switch review

Starlink Battle for Atlas Switch Review - Houdt je nieuwsgierig

Uiteindelijk is Starlink Battle for Atlas gewoon een goede game. De modulaire miniaturen van de ruimteschepen zitten goed in elkaar en het verwisselen van de wapens geeft je het gevoel ook bijna fysiek in controle te zijn. Ook al zijn de personages enigszins leeg en geforceerd en is het verhaal ook niet al te origineel, redden het feit dat je met Fox en zijn Arwing kunt spelen in de Switch versie en de gameplay het spel van een slechte beoordeling.
Want voor je het weet heb je uren gestoken in het verkennen van de ruimte, het verslaan van ruimtepiraten, het bouwen van basissen op de verschillende planeten en gewoon het plezier van het ombouwen van je ruimteschip en het uitproberen van de verschillende wapens. Op de vraag of Starlink Battle for Atlas het trekken van je portemonnee voor een starterkit van 80 euro waard is kunnen we dan ook niet anders dan een hartgrondig ja op antwoorden.