Spelen met vliegtuigjes

De kern van de gameplay in Starlink Battle for Atlas zit in het toys to life element, dat uit vier delen bestaat: de piloot, het schip, de vleugels en de wapens. Elke piloot heeft een eigen speciale aanval die ze na een bepaalde tijd kunnen gebruiken. Het personage Judge kan ervoor zorgen dat de tijd langzamer gaat, terwijl Shaid zichzelf onzichtbaar kan maken voor stealth aanvallen.

De schepen vallen in drie categorieën: schepen die functioneren als Tanks, schepen die zich richten op snelheid en tot slot de schepen die het meest manoeuvreerbaar zijn. Het idee is dat je een schip kiest dat het beste bij je past, maar het toys to life element houdt ook in dat je schepen, piloten en wapens te allen tijden kan wisselen.

Op het gebied van wapens heeft de game een soort steen, papier, schaar principe. Wapens komen in de smaken Fire, Ice, Vortex, Heat, Kinetic, Stasis en Gravity. Bepaalde vijanden zijn zwak tegen bepaalde soorten wapens (vuur is bijvoorbeeld zwak tegen ijs), dus het idee is dat je voor verschillende vijanden verschillende soorten wapens kiest. Daar bovenop kunnen ze ook nog eens in de vorm van een gatling gun of raketwerper komen.

Omdat je altijd twee wapens op je vleugels kan hebben, betekent dit dat je deze verschillende soorten wapens en elementen met elkaar kan combineren. Als je een Vortex wapen met Fire combineert krijg je een een zwart gat van vuur dat vijanden opslokt. Onze favoriet was vijanden met Stasis in de lucht laten zweven, om ze vervolgens met een rammende aanval meters naar achteren te knallen. Het combineren van al deze wapens gaat ongetwijfeld één van de leukste elementen van de game worden.