StarCraft 2 Legacy of the Void Review - Briljante uitbreiding

donderdag, 12 november 2015 om 17:08
Tussen alle najaarsgiganten als Fallout 4 en Call of Duty Black Ops 3 bevindt zich een game waar minder aandacht naar uitgaat: de nieuwste uitbreiding van de PC exclusive StarCraft 2 genaamd Legacy of the Void. Deze tweede en laatste uitbreiding van StarCraft 2 verdient zeker een plekje tussen alle eindejaarsklappers, want wat een geniale uitbreiding heeft Blizzard neergezet!
Het originele StarCraft uit 1998 deed het Real Time Strategy (RTS) genre op zijn grondvesten schudden. De game was een groot succes over de hele wereld. In Korea was StarCraft zelfs de allereerste eSports game waar mensen naar keken. De sequel StarCraft 2 uit 2010 wist wederom RTS-liefhebbers over de hele wereld in zijn greep te houden. Na de eerste uitbreiding Heart of the Swarm uit 2013 is het nu de beurt aan Legacy of the Void, de tweede uitbreiding van StarCraft 2 om het StarCraft verhaal met een knaller af te sluiten.
StarCraft 2 kent drie speelbare rassen: Terran, Zerg en Protoss. De Terran stonden in Wings of Liberty in de spotlight en de Zerg in Heart of the Swarm. In Legacy of the Void neemt het Protoss ras het voortouw om voor eens en altijd met de kwaadaardige god Amon af te rekenen en hun thuisplaneet Aiur weer te veroveren.
Aiur werd in het eerste deel van StarCraft veroverd door het Zerg ras en sindsdien hebben de Protoss hun thuisplaneet moeten verlaten. In het begin van Legacy of the Void wil hiërarch Artanis, de huidige leider van de Protoss, Aiur weer claimen voor zijn volk maar dit gaat niet zonder slag of stoot.

Red het universum van de ondergang

De herovering van Aiur lijkt succesvol, totdat de iconische Zeratul hiërarch Artanis waarschuwt voor een groter gevaar dat meer omvat dan alleen het Zerg ras. De Protoss, maar ook de Zerg en de Terran rassen lopen allemaal gevaar en ook de toekomst van het universum staat op het spel. De rassen dienen hun onderlinge verschillen aan de kant te leggen en samen te werken om het universum te redden van de naderende ondergang. In de campaign neem jij met Artanis en de Protoss het voortouw, terwijl je wordt bijgestaan door de andere twee rassen.
Aan boord van de Speer van Adun reis je met Artanis en de Protoss langs diverse planeten om de overgebleven Protoss en technologie te redden van de kwaadaardige Amon in een poging je voor te bereiden op een strijd op leven en dood. Vooral de verhaalvertelling en voice acting van Legacy of the Void zijn om van te smullen. Liefhebbers van de franchise kunnen hun geluk niet op: de verhaalvertelling van Legacy of the Void is bijzonder sterk neergezet dankzij het gebruik van heerlijke filmpjes en overtuigende personages. Op dit front is Legacy of the Void een stuk beter dan het al geweldige Heart of the Swarm. Petje af, Blizzard.
starcraft 2 legacy of the void <a href=review" class="img-responsive" src="https://cdn.xgn.nl/upload/201511/t/starcraft-2-legacy-of-the-void-review-1447328732.jpg" />

Customize je units zoals jij het wil

De singleplayer van Legacy of the Void bestaat uit 22 missies. Na elke missie kun je je speciale solarpowers aanpassen en ook je kun je en van de drie variaties kiezen voor alle units, mits je deze units hebt vrijgespeeld in de bijbehorende missies. Je kunt natuurlijk eerder je Zealots upgraden dan je Carriers, die later pas beschikbaar zijn. Op deze manier kies je zelf welke unit variaties jou het meeste aanspreken en krijgt je Protoss leger een geheel eigen gezicht.
Op het ene moment ben je in een missie op de traditionele StarCraft manier je leger aan het opbouwen en op het andere moment neem je bijvoorbeeld Artanis of Zeratul onder de knoppen. De singleplayermissies bieden veel variatie en houden je aandacht continu vast, maar aan de gameplaykern die StarCraft zo goed maakt is weinig veranderd en dat is fijn.
Zowel beginners als ervaren StarCraft spelers kunnen met de missies aan de gang dankzij de vier verschillende moeilijkheidsgraden, die uiteenlopen van easy naar brutal. Bovendien hoef je de Wings of Liberty of Heart of the Swarm niet te bezitten om Legacy of the Void te spelen: een hele slimme zet van Blizzard.
starcraft 2 legacy of the void review

De multiplayer: oud en nieuw

Je vraagt je nu vast af: hoe zit het met de multiplayer? Voor de StarCraft fan die graag online met of tegen andere spelers speelt is er meer dan genoeg toegevoegd in Legacy of the Void om je zoet te houden. Om te beginnen zijn er maar liefst 7 nieuwe units toegevoegd aan de multiplayer: de Adept en Disruptor voor de Protoss, de Cyclone en de Liberator voor de Terran en de Lurker en Ravager voor de Zerg. Alle units vormen een ware toevoeging voor de multiplayer modus, maar de gameplay van de multiplayer blijft vasthouden aan haar roots, en dat is belangrijk. Ook hoopt Blizzard met enkele andere toevoegingen de multiplayer nieuw leven in te blazen.
Zo worden er in Legacy of the Void dagelijks toernooien gehouden waar je je voor kunt opgeven om te kijken hoe jouw skills zijn ten opzichte van de competitie. De toernooien zijn voor spelers van alle skill levels, dus of je nou een beginner bent of een ware meester, er is altijd wel een geschikte tegenstander voor jou beschikbaar in de toernooien.
Leuk is bovendien de Archon Mode: in deze modus kun je samen met iemand anders één basis besturen. Zo kun jij dus het bouwen en het versterken van de economie op je nemen als taak terwijl de ander juist de gevechtseenheden bestuurt. Een supertoffe toevoeging, omdat StarCraft een game is waar je op veel dingen tegelijkertijd moet letten, zeker op hoog niveau.
Een laatste multiplayer modus is Allied Commanders. In deze modus kun je samen met een vriend of vriendin co-op objective based games spelen. Je kruipt in de mode in de huid van een van de iconische helden uit de singleplayer zoals Jim Raynor, Sarah Kerrigan of Artanis. Je kunt je held vervolgens levelen en extra vaardigheden leren, waardoor deze helemaal sterk wordt. Je speelt in Allied Commanders tegen de AI, maar dankzij de verschillende moeilijkheidsgraden is er altijd wel een difficulty die het voor jou en je medespeler uitdagend maakt. De verschillende multiplayer modi vormen leuke toevoegingen die hopelijk meer spelers over kunnen halen om de multiplayer te spelen.
starcraft 2 legacy of the void review

Ren naar de winkel!

StarCraft 2 Legacy of the Void is heerlijke uitbreiding waar menig StarCraft- of RTS-fan een gat in de lucht van springt. De singleplayer is boeiend, variërend en de personages spreken meer dan ooit tot de verbeelding. Wat de multiplayer betreft zijn er nieuwe toevoegingen, maar aan de kern van de multiplayer wordt vastgehouden en dat is goed. Legacy of the Void is alles wat Heart of the Swarm was, maar dan beter.
De uitbreiding is geniaal en voor iedere StarCraft- of RTS-fan is het verplichte kost. Legacy of the Void verdient wat dat betreft zeker een plek tussen alle grote najaarstitels, ondanks dat de uitbreiding niet zoveel aandacht krijgt. Ben jij een fervent RTS, StarCraft of Blizzard fan, stop dan nu met lezen. Ren naar de winkel en halen die hap: je zult niet teleurgesteld zijn!