Star Wars Pinball (3DS) Review

vrijdag, 25 oktober 2013 om 10:00
Star Wars en pinball zijn twee dingen die waarschijnlijk geen uitleg nodig hebben. Het sci-fi thema werd in juli al door ontwikkelaar Zen Studios naar de digitale flipperkasten van de Wii U gebracht, en nu is de game ook uitgekomen voor de Nintendo 3DS. Zal de versie voor de handheld net zo goed gaan scoren als de Wii U-versie?
Om net zo goed te scoren als op de Wii U zal Star Wars Pinball op de 3DS met flinke voordelen moet komen. De versie op de Wii U scoorde namelijk maar liefst een 8 in de recensie. Is het misschien leuker of handiger om pinball op een handheld te spelen? En zijn alle minpuntjes van de consoleversie ondertussen verbeterd? Tijd om al deze brandende vragen te beantwoorden!
Darth Vader returns
Voor degenen die echt niet weten wat pinball is, of wat flipperkasten zijn, leggen we het even kort uit. Je ziet een hectische tafel voor je met vele obstakels en lampjes. Je lanceert er een balletje in en door bepaalde onderdelen te raken krijg je punten. Met de 'flippers' voorkom je dat de bal onderin de tafel verdwijnt en zo probeer je de hoogste score te behalen. Jammer genoeg is er geen verschil tussen de tafels op de 3DS en de Wii U. Je kunt kiezen uit de volgende drie tafels: Star Wars: Episode V, The Clone Wars en Boba Fett. De fans zullen begrijpen dat dit drie behoorlijk verschillende delen zijn en het is jammer dat Zen Studios hier, na dit ook gedaan te hebben op de Wii U, niet wat meer over na heeft gedacht.
Dat neemt echter niet weg dat de flipperkasten heerlijk wegspelen. Grafisch zit er natuurlijk wel een kleine achteruitgang in, maar het niveau van detail in de kasten is wederom hoog. Op elke tafel kun je drie awards verdienen door bepaalde scènes na te spelen en dit zorgt ook voor een hoop extra punten. Om te weten wat je hiervoor moet doen, kun je de gids lezen die digitaal bij elke flipperkast zit. Het geluid is daarnaast echt om te genieten. De heerlijke Star Wars muziek speelt op de achtergrond en soms kun je het epische gehijg van Darth Vader himself horen. Met deze drie hectische, gedetailleerde tafels kun je uren speelplezier beleven.
Kleine extraatjes
De besturing in Star Wars Pinball op de 3DS werkt heerlijk. Je kunt er voor kiezen de flippers te besturen met de schouderknoppen, of met de pijltjes voor de linkerflippers en B voor de rechterflippers. Hierbij komen twee kleine extraatjes kijken. Voor beginners is er een slow-motion functie toegevoegd. Wanneer je deze functie aanzet, tellen je scores niet mee op de wereldwijde leaderboards, maar je kunt er wel goed mee oefenen. Wanneer je Y ingedrukt houdt, speelt het spel tijdelijk in slow-motion af en zo wordt alles veel makkelijker. Daarnaast is er de 'Hotseat' functie die een tintje multiplayer toevoegt. Hiermee speel je met maximaal vier spelers om de beurt op dezelfde 3DS en zodra je balletje verdwenen is, mag de volgende speler flipperen. Degene met de hoogste score wint uiteraard!
Wat wel erg tegenvalt in de game zijn de camerastandpunten. Er zijn er maar liefst acht waar je simpel doorheen kunt wisselen met X, maar allemaal hebben ze het net niet. Wanneer je de camera bijvoorbeeld het balletje laat volgen, gaat de camera soms net te langzaam mee. Een constante mix tussen alle camerastandpunten zou eigenlijk het beste zijn. Het zal nu even duren voordat je het camerastandpunt hebt gevonden die het beste bij jouw speelstijl past.
Light Side of de Dark Side
Een ander ding dat we terug zien komen uit de Wii U-versie is de 'Balance of the Force'. Voordat je gaat spelen kies je voor de Light Side of de Dark Side - oftewel de goede of slechte kant. Tijdens het spelen worden alle scores wereldwijd vervolgens bijgehouden en zo kun je zien welke kant het beter doet. Helaas voegt dit nog steeds weinig toe. Je zult er alleen af en toe naar kijken om te zien hoe het er allemaal voor staat. Verder valt er niets mee te verdienen. Wil je écht een uitdaging, dan let je misschien wel wat meer op de wereldwijde topscores. De lokale scores versla je waarschijnlijk al bij je eerste poging.
Deze 'Balance of the Force' en wereldwijde leaderboards kenden echter wel een enorm irriterende start. Na de release werkte het in zijn geheel niet. Wanneer je het spel met Wi-Fi aan speelde, kon je regelmatig vastlopers verwachten. Het spel werd vervolgens onderbroken en je 3DS moest opnieuw opgestart worden. Gelukkig is deze bug recentelijk opgelost met een patch. Je kunt de game nu veilig spelen met Wi-Fi aan en het online gedeelte werkt ook naar behoren.
Een leuk tussendoortje
Star Wars Pinball deed het op de Wii U beter dan op de 3DS, maar desondanks is het een leuk tussendoortje. De drie verschillende flipperkasten zorgen voor veel detail en uitdaging en voor de fans is het Star Wars-thema een leuke toevoeging. Het spel is heerlijk simpel te besturen met alleen de camerastandpunten die niet geweldig meewerken. Jammer genoeg zijn de drie tafels nog steeds willekeurig gekozen en dit maakt het niet meer dan een simpele port. Ook de 'Balance of the Force' en wereldwijde leaderboards hebben wederom geen impact. Nu moet alleen jijzelf beslissen of het de 6,99 euro waard is of niet.