Star Trek: Legacy Review

zondag, 15 april 2007 om 14:55
De review van Star Trek Legacy liet even op zich wachten, maar beter laat dan nooit! Het is een spel voor de liefhebbers en als jij niet houdt van een strategisch schietspel in de ruimte, kun je maar beter direct afhaken met lezen.
Diverse generaties
Ik ben zelf geen Star Trek liefhebber en zo goed als onbekend met de verhalen van deze tv-serie waar deze game vandaan komt. Ik merkte dan ook meteen dat ik niet een goede aansluiting kon vinden bij dit spel. Je mist direct al een deel in de verhaallijn. De serie is begonnen in 1966 en er zijn dan al tig afleveringen gemaakt en er zijn behoorlijk wat Star Trek spellen verschenen sinds 1971. De laatste titel op de Xbox was Star Trek: Shattered Universe. Het unieke aan Star Trek Legacy is dat de game de complete originele tv-serie omspant, dus The next generation, Deep space nine, Voyager en Enterprise. Daarbij moet ik zeggen dat Enterprise, de Original series en The next generation op de voorgrond treden en dat tussentijds Deep space nine en Voyager aan bod komen. Voor de fans is dit dus hartstikke leuk dat al die elementen aan elkaar gekoppeld worden en dat gebeurt ook op een leuke manier. Voor mij, als leek, is er echter geen touw aan vast te knopen. Ik weet niet wat Locutus betekent voor Capain Picard maar daarom mag wel gewoon gezegd worden dat de verschillende generaties gewoon goed met elkaar verbonden zijn.
Niet helemaal toegankelijk
Toen ik het spel opstartte, begon ik met een nieuwe campagne. Je speelt hierbij over drie complete tijdperken: Enterprise, The original series en The next generation. Wat moet je doen? Je bent een admiraal van een task force van oorlogschepen en je moet hun vloot naar de overwinning leiden in grootschalige slagvelden. Dit alles speelt zich uiteraard af in de ruimte. Je eerste opdracht is een Vulcan schip redden. Ik moet daarbij direct de opmerking maken dat ik het spel niet echt toegankelijk vind, wel voor mezelf, maar niet voor iedereen. Als je het spel opstart, wordt er wel tegen je gezegd wat je moet doen maar ik vond het toch niet altijd even duidelijk. Zeker als je niet gewend bent aan zo’n game is een uitleg met de knoppen stap voor stap wel handig, dit gebeurt een beetje maar niet in voldoende mate. Oftewel, ik moest de handleiding raadplegen wat me niet vaak overkomt! Het rare is, dat het spel wordt aangeduid met een 12+ logo maar de handleiding is enkel in het Frans en Engels beschikbaar, terwijl er op de achterkant kort een stukje in het Nederlands geschreven staat. Die logica volg ik niet helemaal want kan ieder kind van 12 jaar of iets ouder Engels? Ondertiteling in het spel zelf was misschien daarom ook wel handig geweest.
Nog meer kritiek
Ik wil het spel niet geheel afkraken maar laat ik toch maar de negatieve punten van dit spel gaan opnoemen en het positieve voor het laatst bewaren, maar dat ik niet geheel over dit spel te spreken ben, mag duidelijk zijn. Houd daarbij dus wel in het achterhoofd dat ik nooit een liefde heb ontwikkeld voor Star Trek. Op de achterkant van het hoesje staan de volgende woorden staan: vijf kapiteins, drie periodes, één erfgoed. Deze tekst wekt een verkeerde illusie. Je kunt het spel namelijk spelen met de schepen van Captain Archer, Kirk en Licard maar niet met de schepen van Janeway en Sisko, namelijk Voyager en Deep space nine. Deze laatste 2 kom je wel tegen maar krijgen zul je ze dus niet. Een ander punt van kritiek is dat er maar 4 schepen in je vloot kunnen. Je begint je campagne met 1 schip en later kun je meer schepen kopen doordat je geld verdient met missies. Als je al 4 schepen hebt, en je wilt een 5de, heb je dus pech en zal je een schip moeten verkopen. Je moet hierbij goed bedenken wat handig is: oorlogschepen of een verkenningschip? Een erg groot nadeel aan de game is dat er geen mogelijkheid is om je spel in een missie op te slaan wat tot frustraties kan leiden. Ik raad dan ook aan om gewoon met de makkelijkste speelgraad te beginnen.
Een ander punt van kritiek is het strategische aspect. Zoveel strategische spellen zijn er natuurlijk niet op de 360, maar stel je hier niet teveel van voor. Af en toe moet je een schip beschermen maar van echt tactische beslissingen nemen, is geen sprake van. Dan wil ik het nog hebben over het grafische vlak. Ook dit kon beter. Het is een next-gen titel maar het doet niet next-gen aan, het uiterste is niet uit de xbox 360 gehaald. De tussenscènes verlopen niet altijd even vloeiend en de explosies in het spel zien er alles behalve indrukwekkend uit. Mijn laatste punt van kritiek is de mogelijkheid om je schip te besturen in het spel. Middenin het gevecht is het schip te traag en vergt het heel wat moeite om je schip te draaien. Dit werkt erg frustrerend als je de aanvallen ziet aankomen maar niet zo snel kunt wenden!
Nog wat positiefs?
Om de game niet geheel met de grond gelijk te maken wil ik nog wel een paar positieve punten aanstippen. Een positief punt is absoluut dat het Star Trek gevoel aanwezig is doordat er gebruik is gemaakt van de echte traditionele Star Trek muziek en de stemmen van de verschillende kapiteins zijn ingesproken door de acteurs die ze hebben gespeeld. Daarbij heeft Patrick Stewart zijn stem dus geleend voor captain Picard. En ander positief punt gaat wat dieper in op het spel zelf. Een voordeel is namelijk dat je eigen schepen zichzelf goed kunnen redden. Om alles overzichtelijk te maken kun je gebruik maken van een Tacmap, dit is een duidelijke plattegrond en vanaf daar kun je een bepaald schip aansturen of selecteren. Wat uiteraard ook vrij logisch is, is dat je dit spel ook online kunt spelen. Dan een laatste positief punt is de uitgebreidheid, je hebt meer dan 60 schepen en 4 speelbare rassen. Je voert het bewind over vloten van het Federarion-ras, de Klingons, de Romulans en de Borgs.
Enkel weggelegd voor de fans
De optelsom is denk ik snel gemaakt. Dit is een spel voor de mensen die bekend zijn met Star Trek. Voor hen zal het spel best vermakelijk kunnen zijn en de soundtrack en stemmen van de echte auteurs dragen daar absoluut aan bij. Maar voor een leek, zoals ik, is dit spel niet weggelegd. Je mist een deel van het verhaal en qua tactiek of speelvaardigheid laat het wat te wensen over. Misschien zou ik me dan eerst eens in Star Trek moeten verdiepen maar voordat ik daar doorheen ben, zijn we alweer een paar generaties verder.
Cijfer: 5.1