Splatoon 2 Octo Expansion Review - Rondkliederen als Agent 8

woensdag, 27 juni 2018 om 12:55
Splatoon 2 is al weer een tijdje uit, maar dat weerhoudt Nintendo er niet van om gloednieuwe content voor de game uit te brengen. De Splatoon 2 Octo Expansion review vertelt je alles wat je moet weten over dit nieuwe singleplayeravontuur, waarin je samen met Captain Cuttlefish op pad gaat!
Als er iemand is die weet hoe je met verf moet klieren, dan is het Nintendo wel. Met de Splatoon-serie heeft de uitgever het altijd populaire shootergenre weten te combineren met het onschuldige en knuffelbare imago waar het bedrijf zo bekend om staat. Ook deeltje twee op de Nintendo Switch heeft Nintendo geen windeieren gelegd en een uitbreiding kon dan ook niet achterblijven.
splatoon 2 octo expansion review

Op avontuur in de metro

Die leegte is nu opgevuld door de gloednieuwe Octo Expansion. In tegenstelling tot de hoofdfocus van de game, de multiplayer, richt de DLC zich volledig op het bezorgen van een gloednieuw singleplayeravontuur. Jij kruipt in de huid van een Octoling. Samen met Captain Cuttlefish zit je opgesloten in de Deepsea metrotunnels en jij moet jezelf en je nieuwgemaakte vriend zien te bevrijden. Als Agent 8 volbreng je die zware taak door de vele levels te voltooien die de downloadbare content je voorschotelt.
De Octo Expansion lijkt qua opzet dan ook op de originele campagne die in Splatoon 2 zit, maar ditmaal is de moeilijkheidsgraad toch flink wat opgeschroefd. Maak je borst dus maar nat, want dit nieuwe avontuur is alles behalve een peulenschilletje om te voltooien. Daarbij kun je allerlei soorten uitdagingen tegenkomen. Het ene moment strijd je tegen de klok om binnen de tijd alle vijanden neer te halen, terwijl je vijf minuten later als de nieuwe Rodin staat te beeldhouwen met houten kratten.
De Splatoon 2 Octo Expansion is van alle markten thuis en dat siert de DLC enorm. Met Zelda Breath of the Wild in het achterhoofd heeft Nintendo natuurlijk wat blauwdrukken waar het inspiratie vandaan kan halen, maar in grote lijnen voelt de DLC origineel aan. Enkel het aantal noemenswaardige bazen had wat hoger gemogen. Het eindgevecht dat de Octo Expansion biedt is zonder twijfel het hoogtepunt van de gehele DLC, maar tussendoor moet je het doen met bekende eindbazen die slechts iets geüpgraded zijn.
splatoon 2 octo expansion review

Iets meer variatie had niet misstaan

Het was veel toffer geweest om ook op dit front gloednieuwe vijanden te mogen omarmen, al is het alleen al omdat de setting zo anders is dan de basisgame. De grauwe betonnen tunnels en treinwagons staan daarnaast in schril contrast met de kleurrijke wereld die zich boven de grond bevindt. Dit zorgt er wel weer voor dat de verf nog meer op de voorgrond treedt en in een titel als Splatoon 2 is dat absoluut geen slecht gegeven.
Of je nou een beginnende verfschieter bent of tot de veteranen behoort, er is voor ieder wat wils binnen de Octo Expansion. Bovendien biedt de game een relaas als je een level niet kunt halen, door de desbetreffende uitdaging te laten ‘hacken’, zodat je alsnog de beloning krijgt en weer verder kunt gaan met jouw avontuur. Wil je alle beloningen vrijspelen, dan zal je wel alles zonder hulp moeten halen. Maar het verhaal kun je best uitspelen door zo nu en dan even om hulp te vragen.
Speel je wel eerlijk, dan biedt de Octo Expansion leuke extra’s. Naast dat je nu ook als Octoling aan de slag mag, kun je ook toffe items vrijspelen die weer in de multiplayer terug te vinden zijn. Denk aan skins voor wapens, maar ook toffe nieuwe outfits. Daarmee benadeelt de DLC geen spelers die de uitbreiding niet aanschaffen, maar word je wel beloond als je over de streep gaat. Laat de anderen maar eens goed zien hoe exclusief jij erbij loopt!
splatoon 2 octo expansion review

Splatoon 2 Octo Expansion Review - Een (verf)knaller van een uitbreiding

De Splatoon 2 Octo Expansion is dan ook een welkome toevoeging aan de populaire shooter. Nintendo weet met nieuwe uitdagende levels wederom de spijker op zijn kop te slaan en te laten zien hoe je optimaal van wat liters verf kunt genieten. Of je nou schiet, rondspringt of puzzelt, de Octo Expansion vermaakt je voor een prijs van 20 euro van begin tot eind. De originaliteit had op sommige punten iets meer gemogen, maar verder is de nieuwe Splatoon 2 DLC een formidabele voltreffer.