Spin Out Review (DVD) - Romantiek op het platteland

zondag, 02 april 2017 om 12:26
Romantische komedies hebben vaak een aantal elementen die erbij horen, maar de film er niet beter op maken. Denk aan slechte grappen en romantische scènes die je van mijlenver aan ziet komen. Spin Out is precies zo'n film. Check in deze Spin Out review hoe de film het doet.
In Spin Out volgen we Billy en Lucy. Zij zijn samen opgegroeid in een klein Australisch plattelandsstadje en zijn daar de besten in wat ze doen; off-road rijden. Ze racen en stunten er wat op los en zijn een team voor het leven, zo lijkt het. Daarnaast zijn het ook beste vrienden. Maar als Billy op een dag te ver gaat met zijn stunts, besluit Lucy dat het tijd is om van het platteland te vertrekken naar Sydney.
Spin Out Review (DVD)

Je weet pas wat je mist als het weg is

Billy's hart breekt en hij weet niet waar hij het zoeken moet. En zo begint zijn 92 minuten durende missie om Lucy terug te winnen. Hij is namelijk stiekem al jaren verliefd op Lucy, maar hij heeft dat nooit echt toegegeven. Maar nu ze weg gaat, kan hij er niet onderuit. Hij is smoorverliefd op haar en moet haar koste wat het kost terugwinnen.
Zijn enige kans daarvoor is tijdens het jaarlijkse feest in het stadje waarbij vrijgezellen allemaal de straat op gaan. Sterker nog, hij heeft in alle rumoer van dat feest maar één nacht om haar voor zich te winnen en zijn ware gevoel onder ogen te zien. Lucy (Morgan Griffin) vertrekt daarna namelijk definitief naar de stad en dan is Billy (Xavier Samuel) haar voorgoed kwijt.
Het is het standaard recept voor een romantische komedie waarbij de een alles moet doen om de ander voor zich te winnen. En dat binnen een gestelde tijd of alles is verloren. Natuurlijk zit er ook van alles tegen wat voor de meest hilarische situaties zorgt. We hebben het al duizenden keren gezien en kunnen er geen genoeg van krijgen.
Spin Out Review (DVD)

Te veel ineens

Maar hoe sterk weet Spin Out deze elementen te benutten? Het antwoord is eenvoudig: niet sterk genoeg. En dat terwijl alles aanwezig is in de film. Er is genoeg romantiek aanwezig die in vlagen voorbij komt en de man strijdt voor de liefde van zijn leven. Daartussendoor worden er ruim voldoende grappen gemaakt. Zowel in de vorm van gesproken (platte) grappen en visuele humor. Zo komen er twee kerels ineens in een jurk een dixie uitlopen, terwijl even later spontaan iemand in zijn blote kont voorbij rent.
Natuurlijk kan een poepgrap niet uitblijven en ook daar komt de dixie aan te pas. Genoeg om plat te liggen van het lachen in een komedie, maar net wat te veel voor deze romantische komedie. Het haalt de romantiek uit de film die eigenlijk de boventoon hoort te voeren. Daarbij zijn er ook nog veel te veel mensen in de film gestopt door regisseur Tim Ferguson, die overigens met Spin Out zijn regiedebuut maakt.
De grote cast zorgt ervoor dat geen enkel van de personages echt uitgewerkt is. Iedereen heeft een achtergrondverhaal, inclusief de tortelduifjes, maar het is te oppervlakkig allemaal. Je leeft je op deze manier niet in en kunt al zeker niet meeleven met de personages.
Spin Out Review (DVD)

Verveelt geen moment

Maar toch weet de film van moment één te vermaken. En ook dit is grotendeels aan de cast te danken. Eigenlijk dragen de acteurs en actrices, en dan met name hoofdrolspelers Moran Griffin en Xavier Samuel, de film. Tenminste, voor zover dat gaat, want zoals gezegd gebeurt er simpelweg te veel ineens om iets dat goed uitgewerkt voorbij te zien komen.
Maar juist dat er zoveel ineens gebeurt in de film zorgt er ook weer voor dat je je geen moment verveelt tijdens de film. Het ene moment zit je nog te denken of het allemaal wel goed komt en het andere moment is er ineens een half dorp aan het feesten onder een zelfgemaakte bier windmolen. Heel veel diepgang of memorabele momenten heb je dan niet voorbij zien komen, maar je hebt wel ruim anderhalf uur vermaak gehad.
Spin Out Review (DVD)

Gebruikt zijn elementen niet

Hoewel Spin Out je goed weet te vermaken en die anderhalf uur zo voorbij vliegen, weet de film niet te slagen in zijn doel. Het is een romantische komedie, maar het komedie gedeelte is net wat te veel belicht. Hierdoor sneeuwt het romantische gedeelte onder.
Spin Out zou je dan ook kunnen omschrijven als een tussenstation wanneer je op weg bent van romantische films als Teach Me Love naar overdreven komedies vol bizarre gebeurtenissen als The Hangover of Bad Neighbours. Het heeft alle elementen, maar doet te veel tegelijk om er ook maar eentje echt goed uit de verf te laten komen.
Cijfer: 5.5